Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
berichtErvaringen met speakers?
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 14/02/2016 16:27

Dag allen,

Door fysieke omstandigheden moet mijn Mesa Boogie Express wegens z'n gewicht (32 kg) helaas het veld ruimen. Ik ben dus genoodzaakt een - vooral licht - alternatief te zoeken.
Mijn oog is daarbij gevallen op de Yamaha THR100 H Dual-versterkertop (10 kg: voor mij goed te doen).
De - helaas nog weinige - reviews zijn overwegend positief, maar dat geldt echter niet voor de 1 en 2x12" speakerboxen die Yamaha daarvoor heeft ontwikkeld: die knijpen het geluid af.
Mijn idee is om twee 1x12" boxen te gaan gebruiken (want ook stereo). Ik speel vooral op Gibson, ben dus op zoek naar een speaker die een dikke ronde toon kan weergeven, met voldoende hoog-capaciteit en een strak laag, en ook een smerige oversturing (absoluut geen metall!) niet uit de weg gaat.

Mijn vraag: hebben jullie ervaringen en/of suggesties om bovenstaand te realiseren; is het beter om twee verschillen typen speakers te nemen of juist niet; en zou dat kunnen lukken binnen een budget tot ongeveer 800 euro? Alvast dank voor het meedenken. tandpastagrijns

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/02/2016 16:27 door Foob.
berichtRe: Ervaringen met speakers?
Gepost door: AlphaJuno
Datum: 17/02/2016 09:49

Ik ben ook zeer geïnteresseerd in de THR100 en bijpassende speakers.
Waar lees jij eigenlijk de reviews van deze cabinet? Ik kan er nergens iets van vinden...

Heb je deze versterker en speakers al eens gaan testen in de winkel?
Dat is de enige manier om zeker te zijn of ze goed klinken of niet he.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/02/2016 09:49 door AlphaJuno.
Datum: 17/02/2016 22:15

Als je kijkt bij zaken als Bax, Thoman en dergelijke kun je een enkele review vinden. Verder wellicht even googlen. Zelf heb ik ze nog niet geprobeerd.
Scheuren berichtRe: Ervaringen met speakers?
Gepost door: Jord
Datum: 18/02/2016 09:51

Quote:
Foob
is het beter om twee verschillen typen speakers te nemen of juist niet;

Bij deze vraag moest ik een beetje aan mijn hi-fi set denken. Ik heb een ~15 jaar oude Harman/Kardon versterker 2x150W. Hierop had ik initieel 2 Infinity luidspreker zuilen, de Reference 51. Toen ik deze uitbreide met 2 extra zuilen, had ik een maatje kleiner gekozen, namelijk de Reference 31. Wat mij heel erg opviel, was dat de tekortkomingen van de 51 enorm werden opgevult door het karakter van de 31.

51 veel hoog en veel laag. 31 veel hoog en wat meer mid.

Totaal is het geluid veel voller dan met een van de twee speakersets aan.

Dus wellicht is het inderdaad leuk om met twee verschillende type speakers te experimenteren...

Cheesy google page ranking marketing tekst:
Voor een geweldige cover- feestband uit Delft, ga naar -> [www.jalekker.com]
Datum: 18/02/2016 10:21

Jord, dank voor je reactie. Met een hifi-set heb je natuurlijk wel een veel groter geluidspectrum dan met een gitaar(versterker), dus het verschil is (kennelijk) ook evident. Denk je dat zoiets ook werkt (of kan werken) bij twee verschillen 12"speakers?
Scheuren berichtRe: Ervaringen met speakers?
Gepost door: Jord
Datum: 18/02/2016 12:06

Dat is natuurlijk een hele legitieme vraag die opborrelt.

Bij die luidsprekerzuilen zal het verschil er met name in zitten omdat er in die 31 een speaker zit, die qua formaat precies tussen de mid en laag van de 51 zit.

Ik heb hetzelfde effect een keer gehoord toen mijn bassist een nieuwe top uitzocht met speaker cabinets. Toen er zowel een 10" als een 12" kast aangesloten was tijdens het testen, klonk het echt overweldigend gaaf. Die kasten vulden elkaar gewoon aan.

Ik neem aan dat je stereo wilt gebruiken voor rotary en delay effecten. Dan is het wellicht een beetje vreemd als je ene geluid minder punch (bijv. 1x10" ) heeft dan het andere (bijv. 1x12" ) geluid.

Tegelijk geeft het je een hele range aan nieuwe combinaties, effecten en mogelijkheden.
Ik ben altijd weer overdondert door het sound spectrum van dit youtube filmpje:
Jouw buis

Dus er zijn oneindig veel mogelijkheden. Maar volgens mij moet je zoveel testen dat je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet. Dit pleit een beetje voor het gewoon maar iets lekkers kopen en gaan spelen, denk ik... gitaar spelend knipoog
Immers als je teveel variabelen hebt, is het moeilijk om je eigen sound te krijgen.

Cheesy google page ranking marketing tekst:
Voor een geweldige cover- feestband uit Delft, ga naar -> [www.jalekker.com]
Datum: 18/02/2016 13:27

Quote:
Jord
Ik neem aan dat je stereo wilt gebruiken voor rotary en delay effecten. Dan is het wellicht een beetje vreemd als je ene geluid minder punch (bijv. 1x10" ) heeft dan het andere (bijv. 1x12" ) geluid.
Pzies

Quote:
Jord
Maar volgens mij moet je zoveel testen dat je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet.
Mijn vraag was juist om dat te kunnen voorkomen; gaat dus niet lukken. droevig
Maar ik denk wel dat je gelijk hebt; gewoon proberen tot het lukt.
Dank voor het meedenken.
Gepost door: Da Vinci
Datum: 18/02/2016 20:54

Hey Foob, ik vind het wel een lastige vraag want de kast waarin de speaker zit doet natuurlijk ook veel. In mijn Engl 2x12 cab van 32kg zaten 2 V30's en daar waren eigenschappen als vol, dik, punch en strak laag wel op van toepassing. Maargoed, het kan ook TE hè knipoog

Ik heb recent ook Engl Gigmaster 30 aangeschaft. Daar zit een andere speaker in maar die combo is een stuk lichter, kleiner en half open. Die kan je ook omschrijven als vol, dik en strak laag maar wel in een iets andere orde van grote. Ik heb m'n andere set onlangs verkocht en heb 'm toen weer eens aangesloten maar pfffffff dat was een heftig ding zeg...

Nou wordt Engl vaak geassocieerd met metal en dat ze daar veel voor gebruikt worden is op zich niet gek. Maar zo'n Gigmaster kan je wel eens verbazen. Daar zit echt een lekker clean in een die bak klinkt heel open. Krijgt een lekker randje op je volume en je hebt een gainboost als het wat heftiger moet. Met het tweede kanaal en midboost kan je het zelfs nog gekker maken. Daarnaast heeft dat ding een spring reverb, midboost en volumeboost. Al met al een best veelzijdig ding voor maar 700 euro en met slechts 18kg voor de combo goed hanteerbaar. Die zwarte grill met chromen logo zetten je misschien op het verkeerde been maar is echt een veelzijdig ding en misschien het testen waard.

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 19/02/2016 09:22

Hey Da Vinci, dank voor je berichtje. Je suggestie is zeker niet verkeerd; alleen mis ik dan wat de Yamaha (vooralsnog) aantrekkelijk maakt: schakelbare Wattage, keuze tussen verschillen buizensimulaties, en keus tussen class A en AB, plus nog een aantal combinatiemogelijkheden.

Ik overweeg inmiddels om eerst maar even mono te gaan, en wel aan de hand van de Mesa Boogie 1x12 Lone Star 19. Kijken wat dat oplevert, en eventueel daarna een krantenwijk nemen knipoog
Ook dank voor het meedenken.
Wim swingt als een trein... berichtRe: Ervaringen met speakers?
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 25/02/2016 12:48

Iedere speaker is (mede) afhankelijk van de kast waar hij in zit. Hoe zwaarder, hoe beter (Minder resonantie) In principe. Iedere speaker heeft ook zijn eigen (on)hebbelijkheden en frequentiekarakteristiek. Je kunt niet zeggen, die of die speaker is de beste. Voor jou misschien, maar voor ieder anders. Geen oor hetzelfde. Ga je je echt in de materie verdiepen, met Hertzen, (kantel)frequenties, geluidsdruk, overbelasting, flat-spots, opbouw, enz. enz. dan komt er een moment dat je door de bomen het bosch niet meer ziet.
Over het algemeen komt Jensen er goed uit bij velen. Die zou ik zeker niet uitsluiten. Veel versterker-fabrikanten gebruiken ze.

"Gitaren zijn net vrouwen: ze hebben vaak verschillende stemmingen."
Datum: 25/02/2016 13:47

Goeie; ik neem 'm mee. Thanks Wim
Datum: 10/01/2017 10:34

Hey Foob,
speel je inmiddels al op de THR100? Ben benieuwd naar je bevindingen, te meer omdat jij van een hele serieuze versterker af komt dus goed moet kunnen vergelijken hoe de kwaliteit stand-alone en in bandverband zich verhoudt t.o.v. een zware buizenversterker...

Datum: 10/01/2017 16:16

Quote:
"Da Vinci"

Hey Foob,
speel je inmiddels al op de THR100? Ben benieuwd naar je bevindingen, te meer omdat jij van een hele serieuze versterker af komt dus goed moet kunnen vergelijken hoe de kwaliteit stand-alone en in bandverband zich verhoudt t.o.v. een zware buizenversterker...

Yep, heb 'm al een poosje in huis. Heb er nog niet veel mee gedaan (band-loos op het moment). In huis geprobeerd: het is wel even zoeken, maar ik vind hem vooralsnog erg goed (op lage niveaus dus); ik weet niet hoe hij zich houdt in band-verband...
Met name de toonregelingen zijn erg goed; elk streepje hoor je, en verder zijn de mogelijkheden ook legio.
De (analoge) buissimulaties zijn boven verwachting; ook hier wel eerst wat zoekwerk te verrichten, maar op de 6L6-stand hoor ik nu bijna de Mesa.
Verder ook een fijne reactie op de plectrumaanslag.
De Mesa-kast voldoet goed: goeie punch en oempf zonder 'nadreun' (als je begrijpt wat ik bedoel).
Heb 'rondzingmogelijkheid' (houd ik erg van) nog niet geprobeerd.

Blijft natuurlijk staan dat de Mesa Boogie voor mij 'heaven on earth' blijft, maar rugproblemen dwingen me tot verkoop. Al met al is de Yamaha vooralsnog een goeie second-best. Nog interesse in een Mesa Boogie Express 5/50? knipoog

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/01/2017 16:18 door Foob.
Datum: 10/01/2017 16:42

Hoor wel veel goede reacties over die 10 watt versie. Wat ik daar dan heel leuk vind is de mogelijkheid 5 presets op te slaan en de ingebouwde effecten. Hoewel een 2 kanaals versterker (of in dit geval 2 in 1) met boost wel afdoende zou moeten kunnen zijn.

Ik ben op zich tevreden met mijn Engl qua sounds, maar ik ben niet iemand die met allemaal losse kabels, voedingen en pedalen in de weer wil om alsvolgt te gaan tapdansen. Vandaar dat ik me toch altijd wat aangetrokken voel door dit soort apparaten om in een later stadium toch weer terug te gaan naar buizen vanuit geluid. De Switchblade zou voor mij perfect zijn qua opties, ware het niet dat het echt niet mijn geluid is.
Die THR werd echter als niet buizenversterker erg goed aangeschreven als het gaat om dynamiek en klank in algemeenheid, ook bij lagere gainsettings vandaar dat ik toch weer nieuwsgierig werd.

Als ze nou op de Namm een soort crossover tussen de 10 watt en 100 watt versie maken met presets (5 is dan wel net wat krap als je effecten niet los kan inschakelen maar 10 zou al prima zijn) en ingebouwde effecten ga ik toch weer wat overwegen.

Wat ik wel wat vreemd vond is dat je verschillende type reverb en boost heb (cleanboost/overdrive) etc. maar dat daar maar één knop voor op zit en je de rest via een interface op je computer moet regelen, of heb ik dat nou verkeerd gezien?

Datum: 10/01/2017 17:28

Quote:
"Da Vinci"
Wat ik wel wat vreemd vond is dat je verschillende type reverb en boost heb (cleanboost/overdrive) etc. maar dat daar maar één knop voor op zit en je de rest via een interface op je computer moet regelen, of heb ik dat nou verkeerd gezien?

Euh...nog niet geprobeerd beschaamd(gebruik altijd de TC Electronic Nova). Is trouwens een minpuntje dat ik nog niet had genoemd: het programma van Yamaha start niet (goed) op, en daar kan ik niets aan doen (geen helpfunctie en/of support en zo). Dat vind ik een slechte zaak want je betaalt toch zo'n 850 euri. Heb ik trouwens ook in de review bij Bax vermeld.
Maar - voor zover ik het kan zien - op zich klopt het wat je zegt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/01/2017 17:29 door Foob.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen