Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
berichtJack kabels
Gepost door: Badmuts
Datum: 25/02/2016 22:29

Dag lieve kijkbuis kindertjes!

Ik liet van het weekend door weergaloze soeplesse mijn gitaar vallen, en viel 'ie godzijdank op de jackplug. Das ook jammer, want nu was mijn huidige planet waves kabel onbruikbaar. Nu zat ik te denken aan een verse collectie jack kabels, al was het maar voor de back up, maar vroeg mij zo af wat men hier de voorkeur geeft.

Ik heb bijna alles planet waves met vergulde pluggen, waarvan 2 met spring connectors, wat eigelijk voornamelijk geschikt is voor die uitgewoonde grotten, maar ze blijven wel rete goed zitten blij Daarnaast nog een kort fender snoertje voor mn multi effect processor naar losse pedalen, maar ik weet niet of ik wel zo overtuigd ben van dat kabeltje. Lijkt wel alsof ie net als die vorige (ernie ball volgens mij) ontzettend snel last heeft van draadbreuk. Maar dat kan ook aan mijn gedrag in relatie met de kabels te maken hebben knipoog

()_()
( 'x') < kiekeboe!
Scheuren berichtRe: Jack kabels
Gepost door: Jord
Datum: 26/02/2016 09:26

Ik soldeer ze zelf van Klotz AC110 en Neutrik connectoren.
Een keertje een investering voor de 100m draad (120 piek) en de connectoren zijn ook niet supergoedkoop.
Maar:
1. Dan heb je daarna wel super degelijke snoertjes (als je kan solderen natuurlijk) waar een tank overheen kan rijden.
2. Snoertjes zijn op de lengte die jezelf wilt
3. Je kan zelf bepalen of je rechte of hoek connectoren gebruikt.

Voor gitaarsnoeren die iets degelijker dan gemiddeld zijn wordt je snel het vel over de neus getrokken namelijk.

Cheesy google page ranking marketing tekst:
Voor een geweldige cover- feestband uit Delft, ga naar -> [www.jalekker.com]
berichtRe: Jack kabels
Gepost door: Dutchnoel
Datum: 26/02/2016 15:25

Bijna alle instrumentkabels die ik gebruik zijn van Planet Waves, ook de versie met de vergulde pluggen. Het nadeel vind ik alleen dat wanneer je een paar keer heen en weer loopt - naar de versterker of het mengpaneel - de kabel zo vervelend gaat krullen.

De laatste kabels die ik heb gekocht (speaker- en instrumentkabels) komen uit de Fender California series. Deze hebben niet alleen kekke kleurtjes, maar ze rollen zichzelf ook niet op tijdens mijn wandeltochten met gitaar/ duim omhoog En dat voor zo'n klein prijsje:

Check Bax

Writing about music is like dancing about architecture
- Martin Mull
Gepost door: balte
Datum: 28/02/2016 15:25

Quote:
Jord

Ik soldeer ze zelf van Klotz AC110 en Neutrik connectoren.
Een keertje een investering voor de 100m draad (120 piek) en de connectoren zijn ook niet supergoedkoop.
Maar:
1. Dan heb je daarna wel super degelijke snoertjes (als je kan solderen natuurlijk) waar een tank overheen kan rijden.
2. Snoertjes zijn op de lengte die jezelf wilt
3. Je kan zelf bepalen of je rechte of hoek connectoren gebruikt.

Voor gitaarsnoeren die iets degelijker dan gemiddeld zijn wordt je snel het vel over de neus getrokken namelijk.

Liefde voor Neutrik. Die pluggen zijn echt beestachtig.

al zoveel jaar me nog steeds niet voorgesteld...
Datum: 29/02/2016 09:48

Quote:
balte

Liefde voor Neutrik. Die pluggen zijn echt beestachtig.
schouderophalend

Ben ik de enige die zich nu opeens heel oud voelt

Wim swingt als een trein... berichtRe: Jack kabels
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 29/02/2016 15:24

Quote:
Ben ik de enige die zich nu opeens heel oud voelt

Neuheu....

"Gitaren zijn net vrouwen: ze hebben vaak verschillende stemmingen."
Datum: 01/03/2016 02:31

Wat jij zei Jord. Ik stuitte toevallig op een topic op zo'n zelfde soort vraag, en waar et op neer komt is dat kabels bij voorkeur een zo laag mogelijk picofarad dienen te hebben. Een te hoog pF zorgt dat et zich als hoogfilter gaat gedragen. Ik, als geluidsbewust gitaarspelende consument, lig altijd in de markt voor een net iets beter geluid dat alleen ik, en misschien de bassist, hoort blij Dus ik denk dat ik voor dezelfde oplossing ga, gezien de 21 pF van de Klotz AC110. De vergulde plug kabels van Planet Waves zelf staat op hun website niks van aangeven wat betreft het aantal pF. En nu ik dit pF verhaal weet, ga ik er natuurlijk veeeet interessant over lopen doen :')

De nieuwe(?) Planet Waves kabels, de American Stage lijn, die zaten op 27 pF dacht ik, dus dat valt te verwaarlozen. Daarnaast zijn ze iets duurder dan de goudplug kabels (10tje verschil ofzo) dus hieruit valt misschien enige vorm van wantrouw uit te halen.

Hoewel ik ook een sucker ben voor flitsende kleurtjes, maar helaas zijn de California kabels van Fender, gezien de prijs, ook niet de meest overweldigende keus :/ Ik zag nl ook al een mooie roze kabel van Klotz, zelfde prijs ong, en die had last van iets van 110 pF.

Ik ga denk ik wel een state of the art Klotz tegenover een California kabeltje aan Klotzen, kijken of ik echt een verschil hoor, en dat laat ik hier dan nog wel ff ruiken.

In ieder geval, thanks voor de input! Pun not necessarily intended.

()_()
( 'x') < kiekeboe!
Gepost door: Da Vinci
Datum: 01/03/2016 08:40

Als je het op eerst op een forum moet lezen voordat je het verschil hoort zal het in de praktijk wel meevallen.

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Gepost door: Dutchnoel
Datum: 01/03/2016 13:31

Quote:
Badmuts

Ik ga denk ik wel een state of the art Klotz tegenover een California kabeltje aan Klotzen, kijken of ik echt een verschil hoor, en dat laat ik hier dan nog wel ff ruiken.

Ik ben erg benieuwd!

Writing about music is like dancing about architecture
- Martin Mull
Gepost door: Richard
Datum: 28/03/2016 21:46

Haakse jack voor de aansluiting in je pedalboard! Dat was de beste tip die ik gekregen had.
Als je een rechte jack in je pedaal steekt en iemand staat per ongeluk vlak bij je pedalboard op je kabel, dan is in de meeste gevallen je kabel of pedal input kapot.
Heb je geen strat (-achtige) ingang op je gitaar dan is een haakse jack voor je gitaar ook een verbetering.
Datum: 30/04/2016 10:14

Nou, het mocht even duren voor ik mijn ongezouten reactie op de kabels kon botvieren op dit forum, maar dan nu alsnog blij

Voor het volgende stukje, het gaat over de weerstand (picofarad) per voet gemeten.
De weerstand in een kabel zou er voor kunnen zorgen dat een verlies van middenhoog in het geluid plaats zou vinden. Hoe lager de weerstand, hoe helderderder het geluid van je gitaar is.

De kabels die ik testte zijn de Fender California Cable 4,5 meter voor 8,90
En de Planet Waves American Stage 6 meter met Neutrik pluggen voor 42,-
Ik was even nog te gierig voor de Klotz kabels, maar het ging ten slotte om of het verschil te horen was tussen een hoge en lage weerstand in de kabels. De Klotz en PW verschillen overigens maar een te verwaarlozen 7 pF/ft.

Ik had opgezocht wat de picofaraden waren van beide kabels, en de kabel van Fender was niets over te vinden. Desalniettemin, denk ik dat de Fender kabels een hoger pF waarde hebben dan de kabel van Planet Waves. Dit aangenomen door het feit dat de prijzen ver uit elkaar lagen. De fabrikanten die andere goedkopere kabels aanbieden, laten ook geen pF waarden kennen, maar een hele enkele dan weer wel, en die melden waarden van boven de 100. Een mooie roze budget kabel van Klotz had bv er een met een waarde van 130 pF, en die is zelfs 5 eurootjes duurder dan de Fender kabel.

De Planet Waves AS kabels hebben een pF waarde van 28 pF/ft. Meer valt hier niet over te wijden.

Dan nu de vraag, kan je het echt horen? En mijn antwoord is hierop ja.
Ik moet hierbij wel melden, dat je er goed naar moet luisteren, want het valt echt te verwaarlozen. De Fender kabel gaf een tikkeltje meer dat donkerdere geluid wat ik veelal in Beringher apparatuur terug hoor tov het product dat zij nabootsten. Niet in dezelfde mate, maar als indicatie in wat ik bedoel. Als je bv een Peavey Valveking hoort, en je hoort dan een Marshall JCM any one bijvoorbeeld. Niet om de sound, vibes, persoonlijke smaak en alles tussen de twee, maar de Peavey heeft dat donkere, en de JCM heeft dan een veel helderderder geluid. Daar is de prijs ook naar, en zo ook bij de kabels, maar het gaat bij de kabels meer om fijnproeven.

Al met al ben je zo zwak als het zwakste punt in je opstelling. Een multi-effecten pedaal zou de weerstand van je keten al onderuit kunnen halen, hoe goed je kabels ook zijn. Er zijn daarvoor ook weer oplossingen, maar ik zou hier zelf niet al te veel aandacht aan besteden, tenzij je echt voor het allerbeste wilt gaan.

()_()
( 'x') < kiekeboe!
Datum: 30/04/2016 10:23

@Richard, thanks voor de tip (wat weer een leuke woordspeling is mbt de kabels :P)
Ik heb er zelf een microfoon standaard voor staan, dus ik heb er gelukkig zelf niet zoveel last van knipoog

Nog toe te voegen over de American Stage kabels, die stomme dingen krullen nog erger dan mijn GRA custom kabels (die met die vergulde pluggen van Planet Waves) Misschien omdat mijn GRA kabels al volgens mij bijna al 10 jaar oud zijn, dat daardoor die krul er een beetje uit is.

Dayum, bijna 10 jaar oud alweer, ik word oud! ;p

()_()
( 'x') < kiekeboe!
Gepost door: Da Vinci
Datum: 01/05/2016 13:23

Quote:
Badmuts

Dan nu de vraag, kan je het echt horen? En mijn antwoord is hierop ja.
Ik moet hierbij wel melden, dat je er goed naar moet luisteren, want het valt echt te verwaarlozen.

Klinkt een beetje als "Op basis van de eigenschappen wist ik vooraf dat de ene kabel wat donkerder zou moeten klinken dan de andere en toen ik ze vergelijk dacht ik het ook te horen. Een heel klein beetje."

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 25/05/2016 12:13

grinnikend

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen