Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
Gibson Les Paul Studio 2016 VSB berichtGoede versterker voor gevorderde
Gepost door: Stefan Sikkelbein
Datum: 31/07/2016 23:56

Ik zal mij eerst even voorstellen, ik ben Stefan ben 16 jaar oud en speel nu 9 jaar gitaar. Ik heb een maandje terug van mijn verjaardagsgeld en eigen bijdrage een gibson Lp studio weten te bemachtigen. Nou speel ik thuis op een spider line 6 waar ik me enorm aan begin te ergeren. Daarom wil ik een nieuwe versterker gaan kopen. Ik weet alleen nog niet zo goed wat ik moet doen en vraag daarom jullie hulp. Is het beter om een mindere versterker te kopen en te investeren in pedalen of eerst een goede versterker kopen en dan investeren in pedalen. In het geval van de tweede, is het dan verstandig om nieuwe versterker te kopen of om een tweede hands buizen versterker te kopen. Alle tips zijn welkom! (Max. Budget 500 euro)

Met muzikale groet,

Stefan Sikkelbein

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/07/2016 23:57 door Stefan Sikkelbein.
berichtRe: Goede versterker voor gevorderde
Gepost door: ron smit
Datum: 01/08/2016 00:41

Een goede versterker is essentieel. Een slechte versterker blijft met pedalen een slechte versterker en zal een slecht geluid blijven geven.
Tweedehands is prima, als je maar weet wat je koopt. Kijk eens rond en denk na over wat je wilt (bijv. thuis/band of buizen/transistor/modelling).

Er is zoveel te koop. Zie bijv. [nl.wikipedia.org], [www.marktplaats.nl] en [www.bax-shop.nl].
Probeer er gewoon meerdere uit in diverse winkels.

Succes!
Gepost door: Da Vinci
Datum: 01/08/2016 10:22

Hoi Stefan,

Wat voor de een een prima versterker kan zijn, is voor de andere helemaal niks.
Zo zweert de ene bij buizenverstekers, de ander vind het gemak van moddeling heerlijk.

Om een goed advies te kunnen geven wat voor jou goede opties zijn is het allereerst zaak te weten wat je nu eigenlijk irriteert aan die Spider en wat je hoopt in een andere versterker te vinden.

Als je een goed geluid vind, moet je geen slechte versterker kopen en daar pedalen voor gaan zetten. Echter zijn er nogal wat mogelijkheden om tot jouw geluid te komen. Bedenk je wel dat Rome ook niet in één dag gebouwd is. Je kan nu best een goede versterker kopen en daarna met pedaaltjes uitbreiden.

Zelf speel ik nu op een Engl Gigmaster 30 combo. Afgezien of dat iets voor jou is of niet; Dat is een 2 kanaals versterker met op elk kanaal een gainboost. Tevens heb je een midboost en een volumeboost. Dan heb je al best wat mogelijkheden tot je beschikking. Om nog wat extra opties te hebben heb ik er twee Harley Benton pedaaltjes van 29 euro per stuk voor liggen. Dat werkt nu prima, maar wil je uiteindelijk naar wat duurdere pedalen omdat je die beter vindt klinken kan dat altijd nog.

Er zijn genoeg leuke (buizen)combo's te koop rond de 500 euro!

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Gibson Les Paul Studio 2016 VSB berichtRe: Goede versterker voor gevorderde
Datum: 01/08/2016 21:48

Ron Smit & Da Vinci bedankt voor jullie reactie!

Ik heb al het een en ander aan versterkers geprobeerd, ik hou heel erg van het warme geluid uit een buizenversterker. Ik wil graag een warme volle clean sound maar ook een lekker scheurende overdrive. (Oftewel de clean van een Fender in combinatie met de overdrive van een marshall/blackstar). Nog niet tegengekomen en zal ik hoogstwaarschijnlijk nooit tegenkomen. Maar laatst kwam ik de blackstar id serie tegen, deze beschikken over de true valve power optie. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Ook ben ik benieuwd jullie nog alternatieven voor versterkers hebben (mag ook 2de hands) het liefst buizen met een warme volle clean en een scheurende overdrive. Niet met modeling versterkers aankomen, hier vind ik namelijk de sound steeds net niet goed genoeg (met natuurlijk even de uitzondering op de blackstar id tvp).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/08/2016 21:50 door Stefan Sikkelbein.
Gepost door: Da Vinci
Datum: 02/08/2016 09:34

Quote:
"Stefan Sikkelbein"

Ik wil graag een warme volle clean sound maar ook een lekker scheurende overdrive. (Oftewel de clean van een Fender in combinatie met de overdrive van een marshall/blackstar). Nog niet tegengekomen en zal ik hoogstwaarschijnlijk nooit tegenkomen. Maar laatst kwam ik de blackstar id serie tegen, deze beschikken over de true valve power optie. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Ook ben ik benieuwd jullie nog alternatieven voor versterkers hebben (mag ook 2de hands) het liefst buizen met een warme volle clean en een scheurende overdrive.

Tja, je zegt het eigenlijk zelf al; wat je zoekt is wel een beetje de klassieke combi van Fender clean en Marhall scheur en die is onvindbaar. Er zijn wel versterkers die het pretenderen te hebben, maar dat is een beetje hetzelfde als al die gitaren die zowel het Fender als Gibson geluid in zich zouden hebben.

Zoek je dan naar volle clean en scheurende overdrive zijn ook dan weer heel veel mogelijkheden, maar nogal smaak gebonden. Niet in de laatste plaats omdat de een al vind dat hij aan het scheuren is met een liedje van Pink en de ander denkt meer in de categorie Volbeat of harder knipoog

Koch, Engl, Marshall, Fender (het is niet zo dat die per definitie niet kunnen scheuren), Blackstar.... het zou allemaal kunnen.

Ik hoor laatst trouwens wel wat verhalen over de nieuwe Fender Bassbreaker range. Die beloven ook zo'n beete alles te kunnen. Zijn net nieuw dus waarschijnlijk moeilijk 2e hands te krijgen en nieuw iets boven budget.

Overigens kan je ook uit een pedaaltje een flinke scheur halen. Nogmaals, ik was laatst erg gecharmeerd van het clean van een Hot Rod Deluxe. Clean met een aardige rand doet ie ook goed. Met bijbv. een Bogner Ectasy pedaal zal die ook wel aardig scheuren....

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Gepost door: AlphaJuno
Datum: 03/08/2016 10:04

Koop altijd de beste versterker die je kan kopen, deze maakt of breekt je geluid!
En van een goed geluid ga je meer gemotiveerd zijn en beter spelen als resultaat -> opwaardse spiraal...

Bij 2dehands heb je altijd meer waar voor je geld, dus zeker daar kijken als je budget beperkter is.

Ik denk dat ik een amp ken die perfect voldoet aan je beschrijving: de Orange AD30htc.

2 kanalen, beiden met volledige equaliser en gain en master. Beiden kunnen volledig spanky clean of volledig in de lampen distortion! Kanaal 2 heeft iets meer gain als de eerste. 30 watt lampen gaat echt ziek luid! MAAR deze orange gaat even goed op slaapkamer volume!! De volumeknop werkt niet zoals bij Fender of Marshall, daar is het niks, niks, niks, ALLES... Op de Orange gaat die héél geleidelijk van zacht naar blazend hard.

De cleans zijn twangy Fenderachtig clean, de distortion heeft meer dan genoeg gain om fuzzy desert stoner rock te spelen, en alles daartussenin.

Plus hij gaat zéér goed overweg met pedalen.
Distortion in het clean kanaal -> perfect, of zet hem crunchy en met een zieke volume boost ervoor -> sustain voor "dagen".
Zelfs delays, reverb en modulatie pakt die verassend goed door de input.

Dit is een head, dus als speaker gebuik je gewoon de speaker van je line 6, later kan je nog genoeg andere cabs kopen.

Ik heb de mijne een maand geleden gekocht voor 600€ (kost er nieuw 1400!), 2dehands, niet van nieuw te onderscheiden. Zoals je ziet ben ik er zééér tevreden van, ik kan je deze alleen maar aanbevelen.

Ik kom van een Fender Mustang 3. Kwa modeling een zeer goeie amp voor de prijs, maar de Orange zit echt in een heel andere klasse. Kwa feeling is die zoveel dynamischer, luistert echt merkwaardig beter naar je gitaarspel. Ik speel nu ook met de Orange over de speaker vd Fender Mustang, en dat klinkt gewoon super!

Check it out zou ik zeggen tong uit de mond grijns

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/08/2016 13:45 door AlphaJuno.
Gibson Les Paul Studio 2016 VSB berichtRe: Goede versterker voor gevorderde
Datum: 03/08/2016 12:13

Beste AlphaJuno,

Bedankt voor je reactie! De orange AD30htc voldoet inderdaad aan mijn verwachtingen, ik ga nu ook zeker marktplaats en dergelijke in de gaten houden voor deze versterker. Helaas is hij iets boven budget, maar met een beetje doorsparen moet het haalbaar zijn. Het wordt waarschijnlijk nog wel een hele opdracht om er 1 te vinden voor het geld. Maar eerst ga ik hem uitproberen bij een muziekwinkel samen met mijn eigen gitaar. Nogmaals bedankt!

Verdere ideeën zijn nog steeds altijd welkom!
Gepost door: AlphaJuno
Datum: 03/08/2016 15:34

Je kan je een keer aanmelden op Gearbook (een groep op facebook).
Wordt heel veel op aangeboden! Staat nu een Orange TH30 op voor 525€
Zelfde formaat als de AD30, maar klinkt iets anders, op youtube kan je een beetje een idee krijgen.

Ze hebben ook een OR15 die nieuw 666€ kost, dus als je die 2dehands vindt gaat dat heel betaalbaar zijn denk ik.

Of wat ook wel een gekende en goed vindbare versterker is, is een VOX AC15.
Klinkt wel volledig anders dan de orange, maar het kan toevallig net je ding zijn.
Gaat ook vrij hard, ondanks de 15 watt tong uit de mond grijns

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/08/2016 15:36 door AlphaJuno.
Gepost door: Siem Hendriks
Datum: 03/08/2016 20:01

Quote:
AlphaJuno
Gaat ook vrij hard
Je zou het "vrij hard"kunnen noemengrinnikend, ik zou het volume vergelijken met een jet die laag over vliegttong uit de mond grijns
Gepost door: Tommie49
Datum: 28/09/2016 01:56

Dag Stefan,

Een andere optie is een goede transistorversterker waarbij het basisgeluid voorop staat. Een voorbeeld daarvan is de Orange crush pro 60. Twee kanalen, clean en overdrive en zowel de cleane sound en de overstuurde sound mogen er zijn. De ingebouwde reverb klinkt ook erg goed.
Verder is hij 60 watt en is prima geschikt voor thuis en op het podium. Als basis voor effecten is hij ook goed. Dus dat kun je langzaam erbij kopen.

Dus Stefan mocht je nog geen versterker gekocht hebben is die versterker misschien ook iets om te overwegen.

cheers

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen