Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
berichtHoge toon als ik mijn pedalen direct aanluit!?!?!?
Gepost door: Alex
Datum: 13/05/2017 13:47

Geachte medeleden/gasten van Gitaarnet.net,

Elke keer als ik een pedaal aansluit tussen mijn versterker en gitaar (dus zonder de send en return te gebruiken) krijg ik een hoge toon (beduidend anders dan feedback) uit mijn cabinet, tevens veranderd mijn volume constant waar zelfs blijkt dat er een timing inzit (ong elke 5 sec wisselend met 1,5sec ligt eraan welk pedaal ik aansluit)

mijn setup is een Randall RH 100 transistor top met bijbehorende randall 4x12 inch cabinet, Jackson dinky 7 string, Ibanez RG en drie EHX pedalen die ik power met drie Boss PSA-230's 9v (Qtron Metal muff en big muff pi).

Ik heb praktisch alles extern geprobeerd zoals bijv van cab veranderen en ik heb zelfs mijn pedalen op een andere groep ingeplugged dan mijn amp en nog steeds veranderd het volume en komt dezelfde hoge toon terug als ik zonder send en return pedalen aansluit,
de amp heeft 2 overdrive/gain kanalen en een clean kanaal en alleen bij een van de gain kanalen komt dit voor (de eerste is meer een scheurende rock sound waar ik geen problemen mee ondervind en het andere kanaal heeft een dikke heavy distortion sound waar de high pitch vandaan komt).

Dus bij deze mijn vraag(en),

Kan dit simpelweg liggen aan een weerstand of versleten condensator?
Is het normaal dat je met een transistor top je send en return gebruikt?
zo niet dan hoe verhelp ik dit!?

Groetjes en alvast bedankt!
Alex

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/05/2017 13:48 door Alex.
berichtRe: Hoge toon als ik mijn pedalen direct aanluit!?!?!?
Gepost door: scrib
Datum: 14/05/2017 11:23

Hee, als je deze problemen niet hebt met send & return, waarom dan niet gewoon send & return gebruiken?

Aangezien je die hoge toon alleen hebt met je heavy distortion kanaal denk ik toch dat het iets van feedback is, misschien bepaalde frequenties die zowel door je muffs als je amp extra versterkt worden?

Je zou ook voor de gein eens kunnen proberen zo'n pedaal met een batterij te voeden, ipv de power supply...

--
Keep strumming Phil
Gepost door: Alex
Datum: 14/05/2017 11:43

Ik gebruik nu inderdaad de send en return voor mijn effecten, maar ik heb dit nooit gehad met andere versterkers en ik vind het een beetje raar dat die dat doet.

Daarnaast gebruik ik nooit dist/gain pedalen op de heavy distortion maar zelfs als ik mijn BOSS RC-3 looper aansluit geeft hij ook een hoge frequentie toon, dit maakt het ook wat lastiger omdat de send en return allebei een volumeknop hebben waardoor het soms lastig is om een loop te maken met goede sound.

Ik denk dat ik inderdaad beter even kan kijken hoe die werkt met een 9v batterij maar daar kom ik later nog op terug als ik zo,n batterij heb gehaald.

In ieder geval bedankt voor de info!
Cheers!

P.S. De toon veranderd ook als ik mijn mid treb of bass bijstel.
Gepost door: Henkie (PC)
Datum: 15/05/2017 15:49

"Geachte medeleden/gasten van Gitaarnet.net"
hier gaat het al fout

Maar je hoge toon. Heb je zonder pedaaltjes er voor ook last van die volume wisselingen? Zo ja, dan waarschijnlijk een opgedroogde condensator in die gainstage van je versterker.
Zo niet, dan toch in de chain voor je versterker. Andere power supply of ander patchkabeltje geprobeerd?

Nou is het ook vrij optimistisch om een big/metal muff te willen gebruiken voor de high gain channel van een RH100. Maargoed, maakt voor het probleem even niet uit

En daar is dan ook alles mee gezegd.
Wim swingt als een trein... berichtRe: Hoge toon als ik mijn pedalen direct aanluit!?!?!?
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 15/05/2017 16:09

Sprak hij op hoge toon... Heb je zonnepanelen op je dak? Daar ligt het dus niet aan. ROTFL
Voor de rest kan ik ik hier niets zinnigers over zeggen dan: heeft u geaarde wandcontactdozen? Bijna altijd een must.
Storing veroorzakend apparaat op dezelfde (stroom)groep?

"Gitaren zijn net vrouwen: ze hebben vaak verschillende stemmingen."

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen