Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
Pagina's: 1 2 3 4 5 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 5
berichtKwaliteit digitale pedalen v/s digitale multi f/x
Gepost door: Tommie49
Datum: 14/11/2018 21:20

Als analoogliefhebber moet ik zeggen dat het mij opvalt dat steeds meer digitale effectpedalen zonder modeling best prettig voor het oor zijn, in bepaalde opzichten prettiger dan sommige analoge pedalen. Dat wil zeggen effectpedalen.

Die digitale multi fx veranderen je basistoon behoorlijk. Hoe denken jullie daarover?
berichtRe: Kwaliteit digitale pedalen v/s digitale multi f/x
Gepost door: forcbart
Datum: 16/11/2018 15:46

Quote:
Tommie49
digitale effectpedalen zonder modeling
Hoe bedoel je?
Quote:
Tommie49
Die digitale multi fx veranderen je basistoon behoorlijk.
Hoe bedoel je?
Datum: 18/11/2018 14:17

Dat wanneer je een digitale multi-fx tussen je gitaar en je versterker plaatst mat alle effecten uit, het heel anders klinkt dan wanneer je rechtstreeks inplugt in je amp.

En bij digitale losse pedalen heb je dat tegenwoordig meestal niet. Verder is het nog altijd zo dat digitale pedalen die gebaseerd zijn op modeling nog altijd behoorlijk kunstmatig klinken ten opzichte van digitale pedalen waarbij geen gebruik wordt gemaakt van modeling.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/11/2018 14:18 door Tommie49.
Gepost door: ron smit
Datum: 19/11/2018 12:13

Quote:
Tommie49

Dat wanneer je een digitale multi-fx tussen je gitaar en je versterker plaatst mat alle effecten uit, het heel anders klinkt dan wanneer je rechtstreeks inplugt in je amp.

Heb ik ook gemerkt. Zonder multi-effect (boss gt10) is mijn geluid veel directer en komt het beter door de mix in de band. Ik zet er daarom soms niets tussen, of zet de multifx alleen in de looping. Dat gaat dan wel ten koste van wat voor de voorversterker zou moeten (drive -heb ik echter apart-/wahwah).

Het blijft een afweging.
Gepost door: scrib
Datum: 19/11/2018 12:23

Heb je niet ook pedalen die alleen als switch dienen waarmee je verschillende effectpedalen in en uit kunt schakelen en die dus ook true-bypass bieden?

--
Keep strumming Phil
Datum: 20/11/2018 09:21

Quote:
"ron smit"

Tommie49

Heb ik ook gemerkt. Zonder multi-effect (boss gt10) is mijn geluid veel directer en komt het beter door de mix in de band. Ik zet er daarom soms niets tussen, of zet de multifx alleen in de looping. Dat gaat dan wel ten koste van wat voor de voorversterker zou moeten (drive -heb ik echter apart-/wahwah).

Het blijft een afweging.

Ik ben blij weer eens iemand tegen te komen die in deze ook waarneemt wat ik waarneem. Niet dat ik ooit aan mijn waarneming in deze heb getwijfeld, maar toch.
Gepost door: Da Vinci
Datum: 20/11/2018 14:23

Quote:
Tommie49

Ik ben blij weer eens iemand tegen te komen die in deze ook waarneemt wat ik waarneem.

In dat geval; google eens op 'tonesuck' en je hebt de dag van je leven!

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 20/11/2018 16:57

Ja maar op Nederlandse gitaarfora kom ik vooral mensen tegen die beweren dat losse pedalen van bepaalde merken tonesuck geven en dat digitale 19 inch en vloer multi fx je basisgeluid prima in tact laten. Ik dacht ut niet.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/11/2018 16:59 door Tommie49.
Datum: 20/11/2018 18:37

Ik weet niet welke fora jii nog meer bezoekt,, maar zowel hier als gitaatnet geven zoektermen ‘tonesuck’ en ‘tone suck’ wel wat leesvoer. Vaak icm boss gt, g-major, octaver en andere digitale spullen.

Gepost door: FUnkadelic
Datum: 20/11/2018 20:25

Gezever allemaal zeg. Geen idee of mijn signaal verandert als ik geen effecten aanschakel. Kan me niet schelen want ik gebruik dat cleane signaal niet. Dus.

En 'behoorlijk kunstmatig? Tsja... het zal allemaal wel weer. Vast weer zo iemand die uit n reeks bli de tesren duuuuuuidelijk hoort welke echt zijn en welke modelling. Tuuuuuuuurlijk.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Datum: 20/11/2018 21:21

He, Fu, dat jij er in jouw situatie geen last van hebt neemt niet weg dat anderen het wel kunnen opmerken en als storend kunnen ervaren. Beetje flauw om dat als 'gezever' weg te zetten. Je bent vrij om je eigen mening te hebben, maar het draagt in dit geval verder niet echt iets bij.

--
Keep strumming Phil
Datum: 21/11/2018 09:13

Het probleem tonesuck is volgens mij al praktisch net zou oud als effectpedalen zelf. Het is ook nogal logisch dat je signaal verandert als je er allerlei elementen tussen zet en de behoefte om dat effect tot een minimum te beperken heeft geleid tot true-bypass pedalen, schakelbare FX loops, buffers, effectswitches waar Scrib aan refeerde en weet ik allemaal wat. Ook zijn er fora over vol geschreven dit verschijnsel.

Vooropgesteld, zoals praktisch iedere gitarist denk ik, wil ik in de basis natuurlijk ook een goed geluid. Maar ik lees al jaren discussies over gebruikte gitaarkabels, patchkabels, materiaal voor pluggen en allerlei andere zaken die enorm veel verschil in geluidskwaliteit teweeg zouden brengen. In ieder geval als je het gaat meten.
Een ENORM verschil... dat is nog al wat denk ik dan. Dat moet dan ook enorm goed merkbaar zijn. Bijvoorbeeld dat als ik bijvoorbeeld een ENORME snelheidsovertreding heb gemaakt andere mensen dan echt zeggen, wow, die reed enorm hard. Of als ik een enorme stinkscheet laat (hč Tommie, mijn tweede poep- en plas opmerking!) mensen om me heen zeggen, sjee, die lucht.

Als ik dat dan vertaal naar het verschil wanner ik de 12 pedalen op m'n bordje (hypothetisch, want ik heb geen pedalen) ga aansluiten met een goede buffer en Monster patch kabels met 24 karaats vergulden pluggen van € 30 per stuk ipv de 6 voor € 9,95 kabels die er nu (wederom hypothetisch) tussen zitten ben € 250 verder en ik verwacht niet dat er ooit iemand, zelfs de bandleden waar ik wekelijks mee speel, gaat opvallen dat mijn geluid ook maar 'iets' is veranderd, laat staan 'enorm'.

Ik snap wel dat het allemaal nogal arbitrair is hoor. Om mijn eigen verhaal onderuit te halen; ik ben een goed jaar geleden over een Kemper gaan spelen en als ik mijn keuze zou baseren op hoe het geluid overkomt op bijvoorbeeld ons publiek had ik net zo goed een Pod XT Live van 15 jaar terug kunnen houden.

Gepost door: Back
Datum: 21/11/2018 09:31

Ben het toch wel met Fu eens. Los daarvan: je gaat je geluid toch pas 'maken' als je alle meuk al tussen gitaar en versterker hebt aangesloten? Dan gebruik je toch niet het geluid zonder die zooi als referentie?
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 21/11/2018 12:12

Quote:
scrib

He, Fu, dat jij er in jouw situatie geen last van hebt neemt niet weg dat anderen het wel kunnen opmerken en als storend kunnen ervaren. Beetje flauw om dat als 'gezever' weg te zetten. Je bent vrij om je eigen mening te hebben, maar het draagt in dit geval verder niet echt iets bij.
Je hebt gelijk Scrib, helemaal gelijk, excuses.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Datum: 21/11/2018 16:30

Alles wat je tussen je gitaar en je amp zet zal enige invloed hebben op je sound. Maar de vraag is in hoeverre en op welke manier. Een goed pedaal zal vast wel een klein beetje hoog en/of laag weghalen om maar wat te noemen. Maar wanneer het gering is en je sound op belangrijke punten intact blijft is er weinig aan de hand.

Dat is zeker met vooral die oudere digitale multi fx wel even anders. Ze maken je geluid dunner, minder warm en doet het geheel onnatuurlijk en elektronisch klinken.
Datum: 21/11/2018 16:32

Quote:
Back

Ben het toch wel met Fu eens. Los daarvan: je gaat je geluid toch pas 'maken' als je alle meuk al tussen gitaar en versterker hebt aangesloten? Dan gebruik je toch niet het geluid zonder die zooi als referentie?

En wat heb je aan chorus, phaser, delay wanneer je basisgeluid verknald is?
Datum: 21/11/2018 17:18

Quote:
Tommie49

En wat heb je aan chorus, phaser, delay wanneer je basisgeluid verknald is?

Ik heb nog nooit effectapparatuur gehad, die ervoor zorgde dat mijn basisgeluid werd verknald....
Datum: 21/11/2018 22:55

Dus dan heb je waarschijnlijk alleen losse pedalen van goede kwaliteit gehad.
Datum: 21/11/2018 23:49

Ik zou het anders willen stellen: ik denk niet dat fabrikanten spullen in de markt zetten die zodanig zijn dat ze 'het basisgeluid' naar de knoppen helpen. Daarnaast, voor dat je tot koop overgaat, probeer je het spul toch..?
Ik vind het toch een beetje een non-discussie.
Datum: 22/11/2018 02:29

Ik denk niet alleen dat fabrikanten door de jaren heen spullen op de markt hebben gebracht die je basistoon verknallen maar uit ervaring weet ik dat het zo is.

Uiteindelijk is apparatuur gewoon handel en als genoeg mensen het vreten is er reden om het te blijven voeren.

Overigens, ook al probeer je het spul niet van tevoren, je kunt tegenwoordig gewoon je poen terugkrijgen, neemt niet weg dat het interessant is om over dit soort zaken van gedachten te wisselen.

Je vindt het een non-discussie maar ondertussen doe je er wel aan mee.
Datum: 22/11/2018 09:37

Quote:
"Da Vinci"

Vooropgesteld, zoals praktisch iedere gitarist denk ik, wil ik in de basis natuurlijk ook een goed geluid. Maar ik lees al jaren discussies over gebruikte gitaarkabels, patchkabels, materiaal voor pluggen en allerlei andere zaken die enorm veel verschil in geluidskwaliteit teweeg zouden brengen. In ieder geval als je het gaat meten.
Een ENORM verschil... dat is nog al wat denk ik dan. Dat moet dan ook enorm goed merkbaar zijn. Bijvoorbeeld dat als ik bijvoorbeeld een ENORME snelheidsovertreding heb gemaakt andere mensen dan echt zeggen, wow, die reed enorm hard. Of als ik een enorme stinkscheet laat (hč Tommie, mijn tweede poep- en plas opmerking!) mensen om me heen zeggen, sjee, die lucht.

Interessante vergelijking om je punt te verduidelijken.neekoekoek!

He Da Vinci even tussendoor, doe die topzware ruige Fries de groeten van me. Ha ha, ik blijf lachen als ik aan die gast terugdenk.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/11/2018 10:31 door Tommie49.
Datum: 22/11/2018 10:00

Quote:
Tommie49
Je vindt het een non-discussie maar ondertussen doe je er wel aan mee.

Komt dit nou weer voort uit dat onvolprezen intellect van je? Volstrekt onzinnige opmerking; zo jaag je - zoals al eerder geconstateerd - inderdaad mensen tegen je in het harnas.
Datum: 22/11/2018 10:25

Ja joh, een relevante discussie geheel onnodig kwalificeren als een non-discussie is erg hoogstaand.
Datum: 22/11/2018 11:23

Quote:
Tommie49

Interessante vergelijking om je punt te verduidelijken.neekoekoek!

Inderdaad, echter behoeft het voor jou blijkbaar wat nadere toelichting; Als je een discussie voert over wat voor effect iets heeft is het wel belangrijk dat iedereen in die discussie weet over welke mate van effect we het dan hebben. Is het merkbaar of meetbaar? En, niet onbelangrijk, is dat effect dan ook goed of slecht, of enkel merkbaar? Anders ga je langs elkaar heen praten.

In je openingspost had je het over ‘het veranderen van je basistoon’. Iets later, na de post waarin Forb vraagt het nader te specificeren zeg je dat het ‘heel anders’ klinkt. Een aantal posten later meld je dat de basistoon ‘verknald’ is.

Als ik morgen de muren van mijn huis een andere kleur verf zal het uiterlijk vanzelfsprekend ‘veranderd’ zijn. Maar dat hoeft niet per se slecht te zijn. Het zal er dus ook ‘heel anders’ uit zien, nog steeds geen probleem. Is de uitstraling echter ‘verknald’ dán ben ik niet blij.

Terug naar het onderwerp; een toon die wat ‘anders’ is omdat er wat hoog/laag uit is kan je met een eq nog aardig compenseren. Dat zou ik net als Back niet zo’n ramp vinden of iig iets wat nog overkomelijk is als het gebruik van een bepaald effect op andere punten weer diverse voordelen biedt. Is je toon ‘verknald’ waardoor er niks meer van de maken is wordt het een heel ander verhaal en zal dat het gebruik van het pedaal in een ander daglicht zetten.

Wat je nu doet is (wellicht onbewust) onduidelijkheid scheppen door dubbelzinnig (veranderd/anders/verknald) te communiceren en alsvolgt mensen voorzien van negatieve kwalificaties (hoogdravend) als ze op basis van die communicatie met opmerkingen komen waaruit blijkt dat ze een andere mening zijn toegedaan. En dan nog zie ik niet in waarom Back het geen non-discussie mag vinden. Hij heeft toch gewoon recht op een mening?

Quote:
Tommie49

He Da Vinci even tussendoor, doe die topzware ruige Fries de groeten van me. Ha ha, ik blijf lachen als ik aan die gast terugdenk.

Het topic is al ruim een week oud en voor alsnog niet geëscaleerd. Je zou dat als een positieve ontwikkeling kunnen zien als het je doel is om het een beetje gezellig te houden. Of je hebt een ander doel en dan is het natuurlijk altijd het proberen waard om totaal niet-relevante op de man gespeelde negatieve kwalificaties over een bekende van me aan mij te adresseren. Maar ik sla wederom even over als je het niet erg vindt.

Datum: 22/11/2018 17:21

Ja Da Vinci, bij het beschrijven van geluid als het om de kwaliteit van het geluid gaat moet iemand zich nu eenmaal bedienen van termen als, anders, kil, dun enz.

En inderdaad, wanneer een multi fx je basisgeluid zodanig veranderd dat het kil, schril en onnatuurlijk gaat klinken dan kun je wel concluderen dat het je basistoon gewoon verknalt. De ene kwalificatie hoeft de andere niet tegen te spreken.

En inderdaad Back mag zeggen dat hij deze discussie een non-discussie vind. Als hij het daarbij laat heb ik er ook niet zo een probleem mee. Met andere woorden, verknal het niet voor de mensen die het wel zinnig vinden. dat is al zo vaak gebeurd op gitaarfora.

En wat die Fries betreft, kijk maar of je hem nog de groeten doet. dat ik daar nog weleens aan terug denk is omdat ik nogal een groot rechtvaardigheidsgevoel heb. En bij die gast was het uiteindelijk duidelijk een schoolvoorbeeld van '' wie een kuil graaft voor een ander valt er zelf in''. ja dat geeft wel enige voldoening.
Datum: 22/11/2018 18:33

Geluk zit in de kleine dingen Tommie duim omhoog

Datum: 22/11/2018 19:54

Tja, ik vind het echt geen gek onderwerp voor een gitaar-forum. Misschien is het niet voor iedereen relevant, maar dat is ook prima. Het was in ieder geval on-topic. Was...

Edit: het forum is misschien op sterven na dood, maar er hangen nog steeds wat mensen rond. Blijkbaar te taai om helemaal uit te roeien knipoog Ik hoop uit gedeelde interesse in gitaren, en niet uit een soort drang SBS Utopia na te spelen...

Als we elkaar een klein beetje de ruimte geven, een beetje het voordeel van de twijfel, niet op iedere slak zout, etc, dan zou het hier best goed uit te houden zijn. Hebben we geen mods voor nodig...

--
Keep strumming Phil

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/11/2018 20:03 door scrib.
Datum: 23/11/2018 09:00

deze had ik vroegah in m'n fropiel:

hoe een Boss effect je signaal verkloot...

zonder Boss

met Boss

ennieweej
Quote:
Tommie49
Die digitale multi fx veranderen je basistoon behoorlijk.
dat is bij alle niet true bypass pedalen zo niet alleen bij moddeling pedalen, het komt door het el cheapo opampje wat er in zit. En eigenlijk zelfs bij kabels en alles wat je er tussen knoopt. Daarom heb ik mijn gitaargeluid gebufferd en gebruik alleen nog TB pedalen.

Deze snap ik nog steeds niet:
Quote:
Tommie49

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/11/2018 09:08 door forcbart.
Datum: 23/11/2018 09:37

forcbart
Deze snap ik nog steeds niet:
Tommie49

Denk dan een digitaal pedaal zoals een Strymon met 'eigen' geluiden in de keten vs bijv. een headrush pedalboard of Line6 HX dat modellen van bekende andere effecten nabootst.

Datum: 23/11/2018 14:37

het zal wel aan mij liggen maar een digitaal effect ia altijd moddeling.
Je analoge signaal wordt AD omgezet daar gaat een nummerieke modellering overheen en het resultaat wordt weer DA omgezet...

ennieweej; tonesuck is real. (ondanks dat blijkbaar niet ieredeen het waarneemt)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/11/2018 14:39 door forcbart.
Pagina's: 1 2 3 4 5 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 5

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen