Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
berichtgitaarversterker
Gepost door: op teynde stefan
Datum: 09/01/2021 17:51

hey allemaal,met stefan uit koersel belgie,ben nieuw op het forum ,heb een line 6 versterker ,ben er tevreden mee , zou het aan te raden zijn om een tube amp aan te schaffen om toch nog een beter geluid te krijgen , moet wel met een hoofdtelefoon aansluiting zijn ,de koch studiotone heeft er een ,wat denk je ,gr stefan.
berichtRe: gitaarversterker
Gepost door: Back
Datum: 10/01/2021 09:37

Hey Stefan, als jij tevreden bent met je Line6 moet je niets anders kopen. Een buizenbak rendeert vooral als je er speakers aan hangt; met een hoofdtelefoon zul je er weinig extra plezier van hebben.
Datum: 10/01/2021 11:44

hey back goedemorgen ,bedankt voor je reactie ,nog even wat toelichten; ik heb al verschillende versterkers gehad oa orange crush 20rt ,vox da 15 ,fender mg 30 ,vox ac 4c1en nu de line 6;4 wat mij tot nu toe het meeste aanstaat met mijn fender 60 stratocaster special edition en mijn pedalen ,poncho fuzz ,digital delay dd7 ,en mijn topanga spring reverb .ik speel altijd in de living ,dus moet het een versterker zijn MET HOOFDTELEFOONAANSLUITING meestal speel ik met hoofdtelefoon , maar ik dacht als ik nu eens wat geld investeer in een
volwaardige amp zoals een koch studiotone met hoofdtelefoon aansluiting ,dan kan ik spelen met of zonder,en dan is de vraag is dat zoveel beter dan een transistor amp,gr stefan
Datum: 10/01/2021 12:04

Ik denk dat je je eerst moet afvragen wat je hebt gemist bij die andere versterkers voordat je mogelijk opnieuw gaat investeren. Verder moet je van het nogal specifieke geluid van Koch houden.
Maar nogmaals, een buizenbak toont z’n kwaliteit niet via een hoofdtelefoon.
Datum: 10/01/2021 13:53

hey back , ja ik begrijp je standpunt ,nog een vraagje ,zijn er groepen die optreden met transistor versterkers , of spelen die allemaal met tube versterkers ,vanwege de betere klank???? ik weet ook niet of er zoveel verschil is tussen een tube en transistor versterker ,gr
Datum: 10/01/2021 16:20

Tegenwoordig worden veel soorten zogenoemde modeling versterkers - feitelijk net als jouw Line6 maar dan groter en uitgebreider - gebruikt. Daarin zitten zo ongeveer alle soorten (buizen) versterkers en soorten speakerboxen digitaal ‘ingestopt’ die je kunt bedenken. Daarnaast kun je aan de hand van allerlei parameters zelfs patches met je eigen geluiden maken.
Of in die versterkers nog steeds transistoren worden gebruikt, weet ik niet, geen verstand van.
Beter of slechter ach, het is meer een kwestie van smaak en kulverhalen. Nadelen van buizenbaken zijn dat ze relatief kwetsbaar zijn, er met een zekere regelmaat nieuwe lampen in moeten, en dat ze zwaar zijn.
En nogmaals: als jij voornamelijk met een hoofdtelefoon op speelt, ga jij echt het verschil niet horen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/01/2021 16:21 door Back.
Gepost door: ron smit
Datum: 13/01/2021 23:48

Een buizenbak klinkt in mijn ervaring doorgaans lekkerder/levendiger en komt er beter door in de mix van de band. Het lijkt wat dynamischer, vooral als de amp ervoor moet werken.

Een modeling-versterker doet dat effect na, maar is inmiddels al wel heel goed. Zelf ben ik sinds kort weer bezig met modeling (Line6 HX Stomp) en merk dat de modeling een grote stap heeft gemaakt sinds ik veel optrad met de Line6 Pod (rode nier).

Transistor klinkt vaak wat kouder, hoewel anderen daar wellicht anders over denken. Aan de andere kant is het vaak erg degelijk spul. Je kunt er ook leuk mee voetballen.

Buizenbakken zijn wat zwaarder, kostbaarder en breekbaarder. Je krijgt daar echter vaak een hoop liefde en warmte voor terug.

Wat je voorkeur heeft, bepaal je zelf. Voor thuis met een koptelefoon, zou ik snel voor modeling gaan. Kijk hier eens naar, of deze.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen