Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
berichtSolo volume omhoog krijgen
Gepost door: Jos Janssen
Datum: 10/03/2004 15:06

Ik ben op zoek naar een pedaaltje om mijn solo-volume hoger te krijgen. Ik wil het liefst aan geluid niets inleveren (wel evt. mids kunnen boosten).
Ik zat zelf te denken aan een Boss GE7 equalizer, maar ik hoorde laatst iemand over een Boss CS2 of CS3 compressor/limiter. Deze zou hier ook geschikt voor zijn.
Iemand ervaring hiermee? Wat zijn acceptabele nieuwprijzen voor de GE7 en de CS2/3?
Wall of sound berichtRe: Solo volume omhoog krijgen
Gepost door: Rob van der Sterren
Datum: 10/03/2004 15:30

er zijn diverse boost pedalen, fulltone boost, marshall bluesbreaker(tevens overdrive), of gebruik een extra overdive (BOSS SD-1) om te boosten.. een EQ heb ik nooit mee gewerkt, voor alleen boost wat prijzig denk ik..
een compressor is niet bedoeld als boost, maar om de boel 'vlak' te trekken..
berichtRe: Solo volume omhoog krijgen
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 10/03/2004 15:38

Ik zou voor boosten ook niet een compressor gebruiken. Als het alleen gaat om je solo in volume (en evt. mids) te boosten kun je volstaan met een EQ-pedaaltje. De genoemde EQ-7 vindt je 2e hands wel rond de 50 euro. Ik gebruik ook een EQ-pedaal af en toe op die manier, dan zet ik de 200 Hz en 400 Hz wat omhoog en Level hou ik gelijk. Je krijgt dan een heel fijn dik sologeluid.

Als je alleen een solo-volume-boost wil is de Fulltone Fat Boost een goede, maar dure keuze. Een stuk goedkoper en ook erg goed is de Launch Pad van Barber Electronics, die kost rond de 110 euro.
Datum: 10/03/2004 17:35

Die EQ-7 heb ik ook een weekje geleden ofzo gekocht. Wilde ik ook voornamelijk gebruiken als een volume-boostertje. Is een goed ding hoor. Je kunt er alle kanten mee op. Maar een nadeel...en voor mij was het een groot nadeel...wanneer je een of meerdere knopjes vanuit de ''horizontale standaardinstelling'' verhoogt en je schakelt die pedaal in, dan ruist mn versterker als een gek...zowel in mn effectenloop als gewoon voor mn pre-amp. Sommigen hebben hier geen last van, dus misschien jij ook wel niet. Ik ga em in ieder geval terugbrengen.

See ya
Johan
Als een kroket: rauw van buiten, zacht van binnen! LOL berichtRe: Solo volume omhoog krijgen
Gepost door: Zjon
Datum: 10/03/2004 18:49

De EQ van Boss, is inderdaad een pedaal dat errug ruist... ook ik hoor deze reacties vaak.

Wat een mooie booster is, met een randje extra drive is de VoodooLab sparkle drive!
Datum: 10/03/2004 19:44

Ik HAD de GE-7 ook en heb nooit last van ruis gehad, ook altijd gebruikt in de FX-loop. Maar ik heb 'm weggedaan omdat tussen aan- en uitschakelen een kleine signaaldrop zit, dus even geen geluid. Nu heb ik een Yamaha GE-100, is ouder, klinkt m.i. muzikaler dan de Boss en geen signaldrop.

Bericht bewerkt (10-03-2004 20:06)
Als een kroket: rauw van buiten, zacht van binnen! LOL berichtRe: Solo volume omhoog krijgen
Gepost door: Zjon
Datum: 11/03/2004 00:39

Dan concludeer ik hier uit, dat het nog wel eens kan uitmaken als je hem in de return send doet, of voor je ingang? blij
Wantijpop 2013 berichtRe: Solo volume omhoog krijgen
Gepost door: Jeroen
Datum: 11/03/2004 08:35

Uh, bij Johan dus niet. Die zegt dat 'ie hem in zowel de FX-loop als voor zijn input gebruikt heeft.
Datum: 11/03/2004 11:48

in de FX loop boostie nie he....
Datum: 11/03/2004 14:07

Heb ik niet geprobeerd in de effectenloop...dat boosten. Maar t gaat erom dat wanneer je (of ik alleen) minstens 1 knopje van de 8 knopjes omhoogschuift vanuit de neutraalstand en je pedaal intrapt dat je versterker al ongelooflijk begint te ruisen. Khad later ook ff op harmony central gekeken over dit pedaaltje en daar wordt ook voornamelijk verteld, dat je met dit ding van alles qua geluid voor mekaar kan krijgen, en dat je versterker door dit pedaal ongelooflijk gaat ruisen. Maar daarentegen zijn er toch wel wat mensen die er geen last van hebben. Dus ja...waar zou t aan liggen..soort versterker ofzo? Bij de buizen geen ruis en transistors wel?

Bericht bewerkt (11-03-2004 14:09)
Datum: 11/03/2004 14:15

Of ja...heb k wel geprobeerd dat boosten in de effectenloop...en dat lukte gewoon..
Datum: 11/03/2004 16:11

Verwarring met wat boosten bedoeld wordt. Er zijn twee "boost"vormen.
1. De preamp-boost: pedaal tussen gitaar en amp om je amp extra te laten oversturen of om je geluid even wat vetter te maken. Dit heeft meestal nauwelijks invloed op het mastervolume.

2. De solo-boost: puur en alleen een volumeboost, die je aanzet om je solo's uit de mix te laten springen. Hierdoor ben je niet afhankelijk van (slapende) techneuten die de schuif te laat omhoog gooien. Voor dit doel kun je het beste een EQ-pedaal of clean-boostpedaal gebruiken en het liefst in de FX-loop. Je hebt dan als het ware twee mastervolumes. Een overdrive-pedaal is in deze vorm af te raden.
Datum: 12/03/2004 12:15

aha, ik had het duis over optie 1..
wat wel volume verschil oplevert (bij mij) overigens..
in ieder geval een dikkere toon om te soleren..
Datum: 12/03/2004 14:09

1 Killswitch voor de rest van je band doet ook wonderen ...

nogal blij

Martin

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen