Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
Alle bestanden voor deze discussie
Bestandsnaam Bestandsgrootte   Gepost door Datum  
voorbeeld 2.mp3 258.8 KB open | download Joris 11/01/2007 Bericht lezen
voorbeeld 4.mp3 380.7 KB open | download Joris 11/01/2007 Bericht lezen
berichtpedalen of multi-effect.
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 03/04/2004 19:37

he,

Wat is eigenlijk beter?
Losse pedaaltjes of multi-effect?

Want die losse pedalen zijn wel handig en makkelijker in gebruik maar wel duur.

Maar zo'n multi-effect heeft alle pedalen in-een, maar volgens sommige zijn al die inelkaar-gepropte effecten niet goed.

Wie weet nou hoe het zit????
Als een kroket: rauw van buiten, zacht van binnen! LOL berichtRe: pedalen of multi-effect.
Gepost door: Zjon
Datum: 03/04/2004 19:41

nou ik weet het wel :P

Wat is nou beter:

een hyundai h200 bus met 2 m3 gitaarrommelcabinetinhoud

OF EEN

golf vr6 die op 6 seconden op de 100 zit tandpastagrijns

Precies

Wat jij mooi vind, en goed vind klinken tandpastagrijns
berichtRe: pedalen of multi-effect.
Datum: 03/04/2004 19:43

Nou, met de kwaliteit van de multieffecten zit het tegenwoordig wel goed. In ieder geval als je het over de grote twee (Boss en Line6) hebt. Een aantal andere (Zoom, Digitech, Behringer, Korg) kunnen ook goed tot zeer goed meekomen.

Losse pedaaltjes is imo een achterhaald concept aan het worden nu alles goed gemodeled kan worden. Verder is het natuurlijk altijd zo dat alle waar naar z'n geld is.

Trouwens, veel 'grote' gitaristen spelen allang niet meer met losse pedaaltjes, maar met digitale effectapparatuur.

Martin
Gepost door: Mario 3
Datum: 03/04/2004 19:51

maar die losse pedaaltje zien er wel nog steeds cool uit.

ik vind het wel wat hebben om al die dingen aan elkaar te koppelen.

wel jammer van alle batterijen en adaptors die je nodig hebt.
Gepost door: MjS
Datum: 03/04/2004 19:55

Robbert, als je meer dan 3 verschillende effecten met grote regelmaat zou gebruiken, zou ik multi-effect overwegen. Zo niet, losse pedaaltjes. Maar da's mijn mening. De jouwe telt! blij (wat DAT betreft dan he nogal blij )

Datum: 03/04/2004 21:43

Losse pedalen een achterhaald concept?? Er zijn zo enorm veel pedaaltjes in de handel, daar kan geen enkele modeling-fabrikant aan tippen. Ik heb het dan niet over de chorussen en delays maar over de diversiteit aan merken en modellen die veelal oversturings-, boost- en compressorpedalen hebben. Iedereen kent Boss, Digitech, Ibanez, Line6 als de grote producenten. Maar wat te denken van Menatone, T-rex, Budda, Barber, Divided in 13, Z-Vex, enz. Elk pedaal klinkt weer anders, er zit vast wel iets tussen wat aan jouw smaak voldoet.

Er is geen "beter", het gaat erom wat jij mooi vindt klinken en wat je zelf nodig hebt. Een multi-FX a la GT-6 klinkt echt geweldig (GT5 en GT3 ook) maar het kan best zijn dat het toch niet helemaal jouw smaak is of dat het apparaat veel te uitgebreid is. Zelf heb ik bijv. een TC Gmajor gehad, zo'n beetje het "beste" budget multiFX wat er bestaat, maar heb 'm toch maar weer verkocht. Ik heb op dit moment genoeg aan twee effecten: delay en chorus. Dat haal ik ook uit pedalen en werkt voor mij prima. It's up to you.
Datum: 03/04/2004 22:57

net als bijna iedereen gebruik ik ook multieffect. ik heb de wah in een pedaal, distortions uit de preamp en alleen de paralelle effecten zijn digitaal, dus de chorus, delay enz.

Het verschil tussen pedaaltjes en multieffect is er natuurlijk wel, het effect per pedaal is vaak iets beter en uitgebreider maar voor het aantal effecten (ligt eraan wat je gaat gebruiken) heb je er al heel snel een dozijn of wat nodig. Gelukkig worden de multi effect processors met de dag beter en voldoen ze in ieder geval goed met live optredens. Wel vind ik nog steeds, (en ik heb echt heel veel soorten geluiden gehoord) dat de overdrives van digitale processors het niet halen bij een echte buizenvoorversterker. Het heeft niet DIË diepte en dat mis je vaak wel op het podium. Maar ga vooral niet té lang zoeken naar de ideale sounds, want denk zo: 90 procent van je geluid is wat je zelf uit een gitaar haalt en niet de effecten, ik heb zelf ook ontdekt dat het uren en uren lang zoeken naar de perfecte sound weinig uithaalt en het beste geluid te halen valt uit een hele simpele set-up! knipoog
Wantijpop 2013 berichtRe: pedalen of multi-effect.
Gepost door: Jeroen
Datum: 03/04/2004 23:34

Leuk dat je dat zegt, over digitale distortions. Ik heb toevallig vanmiddag de nieuwe After Forever-plaat gekocht. Die gitaristen gebruiken volgens mij nog steeds Line 6 AX2 212's, en op de voorgaande platen klonk dat uitstekend, maar op de nieuwe plaat lijken de gitaren wel besnaarde kettingzagen ofzo in sommige riffs...kan zijn dat het zo bedoeld is, maar af en toe zat ik echt te gruwelen...
Gepost door: Joey Klerkx
Datum: 04/04/2004 00:25

Die nieuwe plaat van AF is even wat anders. Het is wat harder geworden enzo. Het is ook niet meer bij het oude (sinds Mark weg is)
Ik vind het wel lekker klinken opzich een hoop van de dingen.
En ja, al zolang als ik mezelf kan herinneren heeft Sander al de bijbehorende afschuwelijke floorcontroller bij zijn Line6 (ja, sorry. Ik vind die knopjes van zo'n ding echt zo walgelijk eruit zien)

Ik gebruik voor mijn basgitaar de V-Amp van Behringer en kan mijn bas laten klinken alsof hij nog chagerijniger is dan ikzelf als ik net uit mijn nest kom rollen.
En ik vond het volledige star wars gevecht dat ik eruit wist te slepen ook wel grappig (niet echt nuttig maar gewoon leuk als intermezzo)
Gebruik hem op dit moment vooral voor veel echo, veel scheur, als ik veel diep wil of juist veel hoog en natuurlijk de galm.

Ik bedoel, kan met allerlei losse dingetjes maar ik houd van experimenteren. (eigen band. 3 nummers, 3 stijlen so far nogal blij
Datum: 04/04/2004 00:33

Ik vind de nieuwe AF juist toegankelijker. Bijna poppy af en toe. Ik denk zelfs dat deze plaat deuren zou kunnen gaan openen richting een wat breder publiek. Het klinkt meer als de metal zoals deze momenteel erg populair is bij een groot publiek.
Het uiterlijk van de floorcontroller kan me geen ruk schelen blij. Als het maar functioneel is. En het ging me om het geluid van de gitaren. Heel erg fizzy.
Gepost door: Joey Klerkx
Datum: 04/04/2004 11:03

Ach, dat is niet tegen te gaan.
Ik schiet ze alleen wel af als ze dadelijk bij een clip de grunts eruit slopen. En ach, ik ben opzich onder het motto 'als het lekker klinkt' wel goed blij Ik gebruik het toch vaak enkel en alleen als muzak.
En functioneel vind ik ook belangerijk. Maar het oog wil ook wat knipoog
(net zoals je mij nooit met een flying-V ofzo zult zien omdat ik die vorm afschuwelijk vind. Hoe geweldig het geluid ook misschien wel niet is tong uit de mond grijns)

On-topic: Als je van plan bent veel verschillende effecten te gebruiken en er ook mee gaat experimenteren dan is multi-effect aan te raden.
Als je slechts een paar effecten exclusief gaat gebruiken zijn losse pedaaltjes misschien beter.

Bericht bewerkt (04-04-2004 11:06)
Gepost door: klaas de gitaartiest
Datum: 04/04/2004 11:09

amen, zo is het
droom berichtRe: pedalen of multi-effect.
Gepost door: Joris
Datum: 05/04/2004 09:31

maar over het onderwerp:

ik heb zelf een jaar lang pedaaltjes gehad (1 chorus, 3 overdrive/distortion) en een wahwah en een compressor.
losse pedaaltjes zijn wat flexibeler met ff snel aan/uit etc. bij multi-effect zit je vooral gebonden aan wat je van tevoren hebt ingestelt.
multi-effect heeft echter weer als voordeel dat er veel meer effecten inzitten, die je misschien 1 of 2 keer gebruikt, en die leuk zijn om erbij te hebben, zonder dat je daarvoor veel hoeft te betalen.
toen ik nog pedaaltjes had wilde ik een harmonist kopen, leek me wel vet, maar nu ik zon multi-effect heb gebruik ik die harmonist nooit meer.
ik denk dat een combinatie van de 2 nog het beste is: een multi-effect voor het grootste deel van je effecten, en dan nog een paar losse voor een heel specifiek geluid, ofzoiets.
Gepost door: Mario 3
Datum: 05/04/2004 16:32

eens
Datum: 07/04/2004 01:17

heel erg blij
Datum: 07/04/2004 10:49

Nog even een beter-laat-dan-nooit-reactie:

Wat op zich heel leuk is, is om nu eerst een eenvoudige multi-effect te kopen, daar een tijd mee te experimenteren zodat je erachter komt wat voor geluiden je lekker vindt, en later alsnog gaat zoeken naar losse pedaaltjes om 'jouw sound' te evenaren. Losse pedalen zijn in de praktijk toch vaak beter dan hun digitale imitaties, hoe goed multi-effects ook zijn, maar wil je de veelzijdigheid van een multi-effect evenaren met losse pedalen, dan ben je knap duur uit en sta je hele avonden te tapdansen...

Dus eerst een multi-effect kopen om bekend te worden met de verschillende effecten en sounds, en later, als je een gerichte eigen sound gevonden hebt, alsnog losse pedaaltjes kopen om die paar sounds te kunnen bereiken.

Dat is in ieder geval mijn bedoeling, op dit moment. De GT-3 die ik heb is één grote digitale ontdekkingsreis! tong uit de mond grijns
Datum: 22/11/2004 16:21

Ik heb afgelopen maand een digitech multiefect gekocht..tot mijn teleurstelling heb ik niet de geluid kunnen vinden waar ik op zoek naar ben...ik ben zelf een beginende gitarist....
de distortion effecten liggen beetje in de buurt wat ik ongeveer wil...
ik wil tijdens de solo een mooi scheurend toon zonder geruis..
of zou het kunnen dat ik een compresor of een wah wah pedal nodig heb..?? ''ook al weet ik niet wat het is''en een groter versterker..

zou mischien een ervaren gitarist tussen jullie mij willen zeggen wat ik nodig heb...als ik via msn een stukje stuur van het lied met het gitaar geluid dat ik graag wil??
Kauffmann shell pink relic stratocaster berichtRe: pedalen of multi-effect.
Gepost door: Kauffmann stratje
Datum: 22/11/2004 16:31

wat voor digitech heb je naim???

ik heb zo'n rp7valve en daar zit een compressor in en (ja daar is die weer) een noise gate om je ruis te onderdrukken.

een wha wha is altijd erg mooi voor solo geluiden al zet je hem alleen maar open het wordt er wat stroperiger door (vetter).
Datum: 22/11/2004 17:13

@ Naim Deger: heb je een gitarist, liedje of band als voorbeeld van hoe het ongeveer moet (gaan) klinken?? daar kunnen we denk ik een hele hoop meer mee...
droom berichtRe: pedalen of multi-effect.bijlage
Datum: 23/11/2004 00:53

ik heb dit even uit het mailtje gehaald dat ik van Naim Deger kreeg

dit zijn 2 voorbeelden....''bijlage''
ik heb al wat advies gekregen...van een ervaren gitarist...
die zegt dat ik een een marshall versterker moet kopen voor beter
geluid...ik heb namelijk een kleine 15 wat adonis.....hij beweerd dat er op
de versterker van marshal een goeie distortion zit...en dat ik een wah wah
pedaal moet aanschaffen....
ik wacht op u antwoord
alvast bedankt....

Bijlagen:
open | download - voorbeeld 2.mp3 (258.8 KB)
droom berichtRe: pedalen of multi-effect.bijlage
Datum: 23/11/2004 00:54

en voorbeeld 2

Bijlagen:
open | download - voorbeeld 4.mp3 (380.7 KB)
Datum: 23/11/2004 01:39

grootste voordeel aan multi-effect volgens mij is dat je met 1 duw een helehoop tegelijk kan switchen
Datum: 23/11/2004 11:43

ja. nadeel is dat je minder snel even iets kunt veranderen.... dat gaat vaak dieper dan de oppervlakkige knopjes...

lees ook eens dit door.

[www.gitaar.net]

[www.gitaar.net]

[www.gitaar.net]

[www.gitaar.net]

[www.gitaar.net]

[www.gitaar.net]

ZOO, dan heb je in ieder geval genoeg lees-stof voor het komende uur ofzo. laat je niet afschrikken door de hoeveelheid, veel dingen worden vaak herhaald, dus kun je overslaan knipoog

misschien iets om een FAQ van te maken?
Datum: 23/11/2004 12:27

Één notitie bij al die links van Joris:

Losse pedaaltjes, lineswitchers en loopers zijn natuurlijk wel veel DUURDER dan een multi-effect! En als je met loopers gaat kloten, reken er dan maar op dat je qua signaal ook wel iets achteruit gaat. Dus in de praktijk ben je nauwelijks beter af dan met een multi-effect. Integendeel, durf ik zelfs te zeggen. Want als je tijdens het spelen van instellingen van een pedaal zou willen wisselen, zou je dat pedaaltje twee keer moeten hebben (duur, onnodig innemen van ruimte) of op je knieën moeten om de instellingen te veranderen. Op een multi-effect kun je in één patch andere instellingen van een effect toewijzen aan een pedaal en daarnaartoe schakelen, of gewoon een andere patch maken met een ander geluid.

Ik zou het wel weten...
Datum: 23/11/2004 12:53

ja, en daarmee geef ik jeroen ook helemaal gelijk.

JE krijgt veel meer voor je geld, en zeker tegenwoordig, met (vrijwel) dezelfde kwaliteit, afhankelijk van de eisen die je stelt..

Een Line 6 POD is op andere gebieden beter dan een Boss GT-6 (of gt-8 knipoog is.
Gepost door: Yves Stroobandt
Datum: 17/12/2019 00:45

Kan u volledig volgen tot op het punt dat u het heeft over lampenversterkers. Op zich wel juist, maar als je in coverbands speelt waar ieder nummer een andere klank vergt, dan kan een transistoramp evengoed dienst doen. Dan ben je vooral bezig met je klankafstellingen in je multieffect, zoals het mij verging.
Gepost door: Back
Datum: 17/12/2019 09:23

Beste Yves, je hebt gereageerd op een discussie die gaande was in 2004.
Topicstarter is uitgelogd - dus niet verder geïnteresseerd - en ook de andere deelnemers hebben al jaren niets van zich laten horen/lezen.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen