Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Het gaat ook wel eens niet over gitaren...
berichtinternet radio
Gepost door: Paul
Datum: 08/03/2004 17:55

Ik denk er wel eens over om een internet radio te beginnen... Heeft iemand hier verstand van? Hoe moet dat me de stream enzo? En hoe betaal je voor de liedjes die je speelt? Hoe kom je aan reclame? en het nieuws elke keer...

Kortom, kost internet radio veel. Het lijkt mij wel leuk om te doen... (misschien in samenwerking met gitaar.net?)
berichtRe: internet radio
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 08/03/2004 19:26

Ehm... nou, ik weet er in ieder geval bar weinig van, maar ik denk toch dat je waarschijnlijk voor het meest deskundige toch beter bestaande (internet-)radiostations kunt benaderen, of radiozenders die ook via internet zijn te beluisteren. Radio2 bijvoorbeeld, of in belgië StuBru o.i.d. Dit zijn er nog maar twee van een gigantische lijst of zo... Maar het lijkt me wel een kostbare investering.... Succes ermee!
Gepost door: Mario 3
Datum: 08/03/2004 20:18

mms://arrowstream.atinet.nl/arrowrock

Hier de arrow stream.....sorry slaat niet op je topic maar is wel leuk.
Gepost door: peavey 82
Datum: 08/03/2004 20:22

wat betreft de investering valt het best mee hoor...je hebt software pakketen van bijv. radio538 en als je die hebt ben je al een heel eind...en een snelle internet verbinding is ook handig.
volgens mij als je het amateuristisch houdt dan hoeft het niet veel te kosten.
Wantijpop 2013 berichtRe: internet radio
Gepost door: Jeroen
Datum: 08/03/2004 20:43

Maar ik kan me indenken dat je niet zomaar je favoriete MP3's of CD's kunt gaan lopen streamen, da's schending van auteursrechten. Houdt die software daar ook rekening mee? tong uit de mond grijns
Gepost door: Yoni
Datum: 08/03/2004 22:19

Ik luister altijd www.knac.com headbangend
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 08/03/2004 23:02

www.snakenet.com
en nog een betere maar daarvan ben ik adres kwijt :P

maar ik luister nooit naar internetradio... alleen op school wel eens als mn discman het weer eens heeft begeven :P
Gepost door: Maurice Makaay
Datum: 09/03/2004 10:21

Vergeet zeker niet de technische kosten waar je tegenaan zult lopen. Je zult een streaming server moeten hebben. Als je het serieus aanpakt, dan heb je gewoon een dedicated server nodig voor zoiets. Daarop moet streaming software geďnstalleerd worden. Daar kun je grofweg kiezen voor twee systemen. Real Audio en WMA (windows media).

Ik weet niet hoe het zit met WMA, maar voor een Real Audio server zul je licentiekosten kwijt zijn. Je kunt wel met een gratis server werken, maar als je station succesvol wordt, dan loop je al gauw het het aantal toegestane connecties en zul je de licentie moeten upgraden.

Bandbreedte is ook een fijn punt. Met een ADSL- of kabel-lijntje kun je best wel wat streamen, maar ook hier geldt dat dit snel op kan houden wanneer je meer luisteraars krijgt. Zeker omdat de upstream (tenzij je een dikke SDSL-lijn hebt) bij dit soort verbindingen vrij beperkt is. De streaming server zal dan ergens in een serverruimte gestald moeten worden, waar je een goede internetverbinding hebt. Een vrij kostbaar grapje.

Voor commerciële muziek die je speelt op je radio, zul je rechten moeten betalen (tenzij je alleen maar muziek speelt van artiesten die al meer dan 70 jaar dood zijn, maar ik geloof niet dat dat je doelgroep is knipoog. Ik denk dat je in dit geval aan Buma én aan Stemra moet betalen (heeft met vastlegging en openbaring van de muziek te maken). Zie daarvoor [www.bumastemra.nl]
Doe je niet mee aan het betalen aan Buma/Stemra, dan ben je dus per definitie een digitale radiopiraat (ethernetpiraat? knipoog)

Zoals boven al geschreven is, hoeft een heel stuk van dit verhaal niet van toepassing te zijn op jouw situatie. Als je het amateurisch van opzet houdt en je niet al te veel luisteraars verwacht, dan is het allemaal best te regelen. Houd in dat geval in ieder geval rekening met Buma/Stemra. Als je die tevreden houdt, dan kan je weinig gebeuren.
Gepost door: Paul
Datum: 10/03/2004 00:01

Bedankt Maurice! Maar als amateuristisch radiootje, kun je je dan niet ergens gratis voor inschrijven? Als ik het goed begrijp kan het gratis zijn zolang je niet te veel luisteraars hebt.

Het lijkt mij toch leuk om te proberen. Alleen die auteursrechten... Ik zit te denken aan een uurtje per week ofzo, als online dj voor feestjes of zo...

Maaruh ik vind dit wel interessant! Weet iemand nog meer leuke internetradiostations?
Wantijpop 2013 berichtRe: internet radio
Gepost door: Jeroen
Datum: 10/03/2004 00:14

Als je Windows Media Player hebt, zit daar een portal in naar ENG VEEL internationale online radiostations.
droom berichtRe: internet radio
Gepost door: Joris
Datum: 11/03/2004 01:39

ik lees iedere maand de competer!totaal, en als ik me niet vergis stond daar iets van een jaar geleden iets in over EXACT dit onderwerp: conclusie, gebruik winamp en het is gratis (zit je wel aan de nullsoft-site vast, maar daar komen allen winamp gebruikers samen, dus is dat meteen een goed startpunt) ik weet niet precies hoe en wat, ik interesseer me er niet echt in, maar je kunt altijd even kijken op www.computertotaal.nl of op www.nullsoft.com / www.winamp.com , daar is vast wel iets te vinden. ik geloof dat je 2 programma´tjes nodig hebt, 1 plugin voor winamp en 1 soortement van servertje....
succes drmee

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen