Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Het gaat ook wel eens niet over gitaren...
Alle bestanden voor deze discussie
Bestandsnaam Bestandsgrootte   Gepost door Datum  
Slideshow of Recollections.doc 19.5 KB open | download 11/01/2007 Bericht lezen
ScarsoftheCrucifix-refrein.MP3 394 KB open | download Jeroen 11/01/2007 Bericht lezen
berichteen tekstje om te lezen en te beoordelen voor zij die dat willen blijbijlage
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 13/03/2004 17:26

Ok, ik heb deze tekst al een jaartje liggen en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik ben dol op (goed onderbouwde) kritiek en meningen, dus pak een zak kaasknabbels en een pint Kilkenny leef u allen uit! knipoog

Hasta la shoarma,
Martine

Bijlagen:
open | download - Slideshow of Recollections.doc (19.5 KB)
berichtRe: een tekstje om te lezen en te beoordelen voor zij die dat willen blij
Datum: 13/03/2004 17:59

Hmm, ik heb altijd veel bewondering voor mensen die teksten kunnen schrijven. Met de muziek bezighouden is voor mij een stuk makkelijker. Maar goed, naar de tekst.

Ik neem aan dat de tekst nog niet af is? Eerste couplet is inderdaad het eerste couplet. Maar het tweede couplet is het laatste couplet, ik mis dus wat in het midden.
Ik krijg er in ieder geval een herfstgevoel bij (en dat is een compliment!!), lopend door het bos, de wind in je gezicht, herinneringen ophalend, vallende bladeren. En dat doet me weer denken aan het nummer Beautiful van Marillion........ dat nummer is op "mijn" nummer.

Ik besluit met Barry Stevens wijze woorden: vooral doorgaan!!
berichtRe: een tekstje om te lezen en te beoordelen voor zij die dat willen blij
Datum: 13/03/2004 18:25

Ik sluit me aan bij het bovenstaande...
Het ziet er goed uit en ik benieuwd hoe het nummer wordt als het af is.. (met muziek erbij!)

Succes!
Datum: 13/03/2004 18:33

sluit me aan bij de rest, het is inderdaaad wel een mooi stukje tekst, kort maar krachtig.
Nu nog een mooi stukje muziek eronder in de stijl van Dido of Madonna en een ster is geboren, gok ik klappend
Datum: 15/03/2004 15:35

Dank jullie wel voor jullie opinies. Ik weet dat de tekst kort is en dat er misschien wel een couplet bij moet, maar iedere keer dat is dat probeerde, zwakre ik wat er nu staat gewoon erg af... Dus misschien als er nog eens wat goede inspiratie aan komt waaien, ooit, dat ik er dan nog wat bij kan schrijven...

In ieder geval: nogmaals mijn dank blij
Datum: 15/03/2004 15:47

@Martine:
Ken je het nummer "Beautiful" van Marillion? Zo niet, dan moet je de CD "Afraid of sunlight" maar eens luisteren. Echt (één van) mijn all time favorites.
Datum: 15/03/2004 16:22

ik zal t meteen eventjes downloaden blij
Datum: 16/03/2004 00:23

Mocht het niet lukken dan wil ik 'm wel naar je mailen. Evt. via MSN overpompen is ook een mogelijkheid. Laat maar weten.
Wantijpop 2013 berichtRe: een tekstje om te lezen en te beoordelen voor zij die dat willen blij
Gepost door: Jeroen
Datum: 16/03/2004 09:40

Hij staat op Kazaa, ik heb hem na enig zoeken en op 'zoek meer!' klikken kunnen vinden en gedownload. Nog niet beluisterd, maar dat komt nog blij
Gepost door: Koen
Datum: 16/03/2004 15:19

heel poëtisch! I liiiike it! aanbiddend
Wim swingt als een trein... berichtRe: een tekstje om te lezen en te beoordelen voor zij die dat willen blij
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 16/03/2004 16:27

Allemaal opbouwende kritiek. Nu iets andere kritiek. Maar eerst een vraag. Heb je er ook een melodielijn onder gezet? Je moet er namelijk rekening mee houden dat een zin ook goed "loopt" in een nummer. Dus maak er een melodielijn onder, zing dan de tekst met deze melodie mee en kijk of alles DAN nog klopt. Een mooie tekst schrijven is EEN, een muziekstuk maken is TWEE. Maar voor de rest (De tekst bedoel ik)Lyrisch...
Maar een goede tip: wees kritisch op jezelf! belerend
Datum: 16/03/2004 16:30

nee wim, niet lyrisch maar lydisch. offuh, aeolisch natuurlijk knipoog
ik drijf weer door..

Maar ik vind het wel ok martine. alleen jammer dat je van een soort van beschouwend, hoogdravend opeens naar een ik-vorm gaat blij
maaruh, cool dus blij
Datum: 16/03/2004 18:13

@ DML: k heb t liedje beluisterd en hij is inderdaad wel tof. k Vind alleen dat hij net wat te lang duurt... t wordt wat minder, hoe noem je dat, "krachtig" daardoor... Maar ik heb m al een paar keren afgedraaid; het bevalt me goed blij

@ Wim: nee, k heb er nog geen melodie bij kunnen bedenken. k Heb er vele pogingen toe gedaan, maar k laat het nu maar eventjes rusten denk ik... komt misschien nog wel aanwaaien en anders niet blij
Maar wat bedoel je met "wees kritisch op jezelf"? Ja, k snap wel wat het betekent, maar k probeer altijd kritisch te zijn als ik naar (eigen geschreven) teksten kijk (word ik voor opgeleid knipoog). Zie ik iets over het hoofd?

@ Robbert: ik schrijf op hoe het in mij opkomt... k Had daar zelfs bij het lezen van de tekst niet bij stilgestaan blij Maar is het in zekere zin storend of zo? Dan kan ik daar misschien een volgende keer rekening mee houden blij
Wim swingt als een trein... berichtRe: een tekstje om te lezen en te beoordelen voor zij die dat willen blij
Datum: 16/03/2004 22:10

Wat ik bedoel is dit: Je kunt best tevreden zijn over een tekst. Maar bijv.: de tekst loopt echter niet als je er muziek onder zet. Je vind de tekst toch erg mooi. Dan zul je toch de tekst aan moeten passen, hoe mooi je hem ook vind. Dat bedoel ik met kritisch. Wees niet te gauw tevreden. En probeer middelmaat te ontstijgen. "Ik hou van jou, ik blijf je trouw, hoe is het met jou" is er al genoeg. Maar je hebt genoeg inspiratie las ik... tong uit de mond grijns
Datum: 16/03/2004 22:23

Mm nog weer even opnieuw gelezen...

Alleen die zin; "i wonder why..."
en dan daarna die quote

je zou die "i wonder" kunnen vervangen door
"people say". meer niet

Kijk, beschouwend over jezelf is wel cool zoals in het tweede verse (deja vu over me enzo)

Tis echt mooi. Alleen die zin die aangeeft dat je iets gaat zeggen, zeg maar vind ik wat minder.. blij
Datum: 17/03/2004 15:15

Ok, dank jullie wederom voor jullie tips! Ik zal er inderdaad rekening mee houden bij het bedenken van een melodielijn dat de tekst wellicht veranderd moet worden blij Misschiend dat t bedenken van een melodie nu ook wat makkelijker gaat... you never know

En Robbert, ik zal even nadenken over jouw tip. t Klinkt misschien inderdaad beter als ik dat "I wonder" weg laat of zo... Maar daar zal ik nog efkes over denken blij

Nogmaals: dank jullie wel!
Datum: 17/03/2004 18:43

Tip. In een vierkwartsmaat moet de tekst ook vierkwartsmaat zijn. Woorden moeten met de melodie "meelopen." Is moeilijk uit te leggen, maar uiteindelijk moet het kloppen. Luister maar eens naar verschillende nummers en je weet wat ik bedoel; bijv. naar Satisfaction van de Stones en je hoort het meteen. blij
Datum: 17/03/2004 20:01

Daarom; ga weg van die vierkwartsmaat! tandpastagrijns
Datum: 17/03/2004 20:08

Wat nog leuker is:
Probeer een tekst te maken die lekker loopt en NIET rijmt. Een erg goed voorbeeld hiervan is Julia (toch?) van Henk Westbroek. Dat een tekst 4/4 moet zijn omdat de muziek 4/4 moet zijn, mwah, daar zijn de meningen tegenwoordig wel over verdeeld. Beyoncé doet bijvoorbeeld veel 3/4 en 5/4 zanglijnen.
Luister ook eens kritisch naar de stacato zanglijn in het nieuwe nummer van Marco Borsato en Do, Afscheid nemen bestaat niet.
Datum: 17/03/2004 20:46

Ga weg van die vierkwartsmaat? Zo'n beetje ALLE muziek is daarin geschreven..... (Natuurlijk de 3 kwartsmaat, walzen enzo, niet te vergeten...)
(Ja, ik weet dat er ook nog andere maatsystemen zijn) Maar zeker in het begin, als je nog geen of weinig nota hebt van muziek schrijven en teksten, zul het toch echt in deze maatsoort moeten leren! cool
Datum: 17/03/2004 20:49

Ho ho, ik zeg niet dat je daarvan moet afwijken!!!
Datum: 17/03/2004 22:20

Maar ik wel blij
Ik ben het met je eens Wim, dat je het wellicht eerst in 4/4 moet leren; maar een 5/4 maat er van maken is zo simpel! Je moet je er alleen een keertje aan wagen.

Ook de zo standaard geworden arrangementen van intro-verse-choruse-verse-choruse-bridge/solo-chorus is zo verschrikklijk saai.
Of om met TG woorden te spreken;"dont let the listener come to the end of the song before you do".

Goed, voor sommige liedjes werkt het. en het is makkelijker cashen voor de platenbazen om een dure songwriter 1 verse, 1 chorus en een bridge te laten verzinnen per liedje dan dat je 22 verschillende verses hebt per song e.d.

Toch ben ik een voorstander van veranderingen in het liedje. Het moet meer een "reis" zijn. Je moet iets "beleven" tijdens een liedje. Dat klinkt natuurlijk wel hoogdravend, maar het is gewoon veel leuker.
Dat kan ook in 4/4, maar wellicht dat een 13/8 met hetzelfde riffje (en aanpassingen natuurlijk) wel hele leuke resultaten biedt.

Ik probeer elk verse iets anders te maken.. Meestal blijven de hoofdakkoorden gelijk, maar pak ik ze ergens anders op de hals met wat andere noten zodat ze behoorlijk anders klinken terwijl je niet geheel om hoeft te schakelen. Dat geldt trouwens voornamelijk voor band liedjes.. Een 5/4 maat heeft niet zo heel veel zin als je in je 1tje wat akkoorden zit te raggen knipoog

Maar, ik zal niet zeuren. Dit was Martine's topic, met een mooie tekst knipoog
Datum: 18/03/2004 18:30

Altijd open voor discussie! Maar ik sprak ook over BEGINNERS...

Quote: Ook de zo standaard geworden arrangementen van intro-verse-choruse-verse-choruse-bridge/solo-chorus is zo verschrikklijk saai.

Toch zijn DAARIN de mooiste nummers gemaakt... En: expirimenteren kan NOOIT kwaad, maar dan moet je wel de basis kennen.
Datum: 18/03/2004 18:38

Quote terug:
Quote: Ook de zo standaard geworden arrangementen van intro-verse-choruse-verse-choruse-bridge/solo-chorus is zo verschrikklijk saai.

Toch zijn DAARIN de mooiste nummers gemaakt... En: expirimenteren kan NOOIT kwaad, maar dan moet je wel de basis kennen.

Dat is juist het probleem! Je zult het hoogst waarschijnlijk nooit beter doen dan de klassiekers! Echter, in de "ontdekkingsreis" liedjes is nog veel terrein dat ontgonnen moet worden!
Maar als startpunt is het inderdaad wel makkelijk. Ach, en soms werkt het ook gewoon!
Ik moet er niet aan denken als er van die schreeuwende donkeren mannen met rare beat-music opeens intro's van 5 minuten gaan produceren..

*rent snel naar de stereo en ramt Shine on you.. aan* knipoog
Datum: 19/03/2004 15:53

Shine on mewatte??!!
Gepost door: Arjan Appelman
Datum: 19/03/2004 16:11

@Robbert, wat versta je onder ontdekkingsreis-liedjes en wat zijn in jouw ogen klassiekers die niet meer overtroffen kunnen worden?

Wantijpop 2013 berichtRe: een tekstje om te lezen en te beoordelen voor zij die dat willen blij
Datum: 19/03/2004 22:39

Shine on you crazy diamond
Van Pink Floyd. Openingstrack en afsluiter van het album Wish You Were Here. Ken uw klassiekers, heer Bremer!

(hehe, hoef ik jou niet uit te leggen...ik denk dat ik meer van jou kan leren dan andersom knipoog. Ik denk zelfs dat je veel van mijn muziek niet WILT leren kennen duivelse grijns)
Datum: 20/03/2004 16:42

Dank jeroen blij

Tjah, "ontdekkingsreis-liedjes". Is een term die ik ter plekke even verzon. Het komt er op neer dat ik liedjes bedoel die niet volgens eens standaard arrangement schema lopen.
Hoe de arrangementen dan in elkaar zitten maakt me niet zoveel uit.

2 voorbeelden dan:

Lateralus van TOOL uiteraard.
Eerst een cleane intro die halverwege de "build-up" weer terug komt.
Dan na 1 minuut in het liedje een soort van heftig refrein riffje. Dit fungeert tot aan de build-up tot een soort van refrein. Het verse riffje ertussen gaat ook mee tot aan de build-up.
Na 3x het verse en refrein (weliswaar is steeds lichtelijk veranderende aandoeningen) te hebben gehad komt het met een gitaarsolotje tot een explosief einde en komt de "build-up" om de hoek kijken.
Dit begint met een paar noten uit de intro en uiteindelijk wordt het een geheel. Dit gaat dan over in een tweede gitaarsolo waarna er een soort van overbruggingsriff komt. De drums doen 12/8 uit mn hoofd, de gitaar 3/4.
Dan komt er een soort van pre-outro als climax, waarna de echte outro de genadeslag geeft.

The Drapery Falls van Opeth:
Clean intro die na 2 herhalingen distorted wordt met een lead eroverheen met e-bow.
Dit is het hoofdthema van het nummer en komt helemaal aan het einde weer terug met fadeout.
Na 8 herhalingen kom je bij het pre-verse riffje als overbrugging tussen het thema en het typische vers.
Dan het vers clean. Met slidegitaar eroverheen en telkens na vier herhalingen een eenmalige uitbraak met distortion; soort refrein.
Na enkele kerel weer die uitbraak die overgaat in het volgende riffje met "ahhh" vocals eroverheen. Dit is ook de solo-riff. Na de solo gaat het over in een volgend riffje met screaming vocals.
Hierna komt een stukje pure "noise" met allemaal disharmonische akkoorden. Dit is een overgang voor de break.
Dan de break in 5/8, met disharmonie en hele rare drumbeat. Deze lost op in een soort Russisch stuk, nog steeds in 5/8.
Hierna volgt de feitelijke explosie met een typische heavy riffje in 6/8 met de onmisbare screaming vocals.
In de laatste herhaling gaat dit opeens over in een akoestisch riedeltje met een heel simpel Dm en C akkoord met een briljante zanglijn.
Deze wordt telkens woest verstoerd voor een dismharmonisch metalstuk wat dan weer afwisselend met de cleane Dm en C.
En dan wordt met wat feedback over de lead van het begin heel gaaf teruggegaan naar dat thema.
En wordt er geeindigd met de een fade-out.

Goed, de tweede is dan wel niet zo verhalend als de eerste maar je begrijpt; er zit niet zo'n standaard arrangement in.

Qua klassiekers; kun je veel kanten op.
Typische hardrock; ik zou niet proberen een Sweet Child O Mine ofzo van Guns N Roses te herschrijven. Wat zij uit een simpel D, G, Cadd9 akkoordprogressie kunnen krijgen is briljant.
Nou is dat liedje niet helemaal volgens een standaard arrangement maar het is een voorbeeldje. Alle GnR muziek is vrij vast intro-verse-chorus-vers-chorus-solo-(break)-chorus-outro

Comfortably Numb is ook een voorbeeldje van een standaard arrangement maar niet volgens de normale ideeen.
Feitelijk kun je het liedje uit elkaar vissen met intro-verse-bridge-chorus-solo1-verse-bridge-chorus-solo2 en fadeout blij
Nou vind ik dit een briljant nummer. Dus hier schaadt het niet dat het arrangement niet bijzonder is. Dat komt ook door de briljante solo.

Maar in de gemiddelde top40 muziek ben je al bij het einde voordat de artiest dat doet. Ik noem een Robbie Williams, Hillary Duff (wel lekker knipoog), Britney, X-tina. Whatever
Datum: 20/03/2004 19:31

Money van Pink Floyd is op zich ook een simpel en catchy nummer qua opbouw, maar ondertussen misschien wel mooi even de enige echt grote hit die ooit in een 7/8 maat is uitgebracht! Da's dan ook wel weer leuk.
Datum: 22/03/2004 09:33

Bedankt Robbert voor je uitleg. Nou ben ik alleen niet bekend met Tool en Opeth (heb alleen Mer de Noms), maar dat komt misschien nog en dan ga ik je schrijfsel er zeker nog even bijpakken (als die er dan nog is). En wat betreft Sweet Child of Mine, daar heb je helemaal gelijk in (een beter woord had je er niet voor kunnen kiezen), die hele cd vind ik trouwens superstrak, maar je hebt gelijk wanneer je zou zeggen dat zij bij het componeren van een aantal nummers de haven niet uit zijn geweest. En nu je de term hebt uitgelegd, ik ben heel erg gek van ontdekkingsreisliedjes knipoog . Thanks!

Datum: 22/03/2004 11:32

Tja, Jeroen......... als ik alle nummers van alle L.P.'s en CD's uit mijn hoofd zou kennen.... Ken er wel een he-le-boel maar (helaas) ook niet alles. Heb wel een hele verzameling van Pink Floyd, maar de groep heeft niet ECHT mijn belangstelling.
Datum: 22/03/2004 18:46

Haha, arjan. Je bent indernaad niet echt "into" Tool en Opeth.
Mer de Noms is uiteraard van A Perfect Circle en niet van Tool noch Opeth.

Maar probeer eens wat liedjes. Het zal je waarschijnlijk niet echt kunnen bekoren gezien wat je aanschrijft in je profiel; maar proeven kan nooit kwaad!

Bericht bewerkt (22-03-2004 23:16)
Datum: 23/03/2004 12:28

Daarom had ik dat erbij gezet, dat ik dat nog maar eens moet gaan proberen en natuurlijk is Mer de Noms niet van Opeth of Tool, alhoewel ik de cd kocht wel onder Tool moest gaan kijken (ik weet waarom). Proberen zal niet meevallen omdat ik behalve dan dat ik m´n ceedeetjes bijna altijd koop, ik geen Kazaa of zo hebt en daar ook niet aan ga beginnen. Vind het juist zo leuk om een ceedeetje te "beleven", kopen, boekje bekijken, luisteren, nog een keer luisteren en dan hopenlijk onstaat er liefde waardoor ik de cd "achter tralies" in mijn cd-speler ga houden en dat is jammer genoeg al weer een tijdje terug, al koop ik voldoende, maar goed, ben muzikaal waarschijnlijk nogal veeleisend. Ga dit weekend voor Auf Der Maur, omdat ik voorheen the Pumpkins zo waanzinnig goed vond. En wat betreft mijn profiel, ik moest die maar weer eens aanpassen want wat daar staat is slechts een selectie, maar hou voor de rest van echt alles, van the Ramones tot Enya en ook klassiek luister ik veel, alleen als ik sommige soorten Metal hoor, dan hoor ik mij doucheputje leeglopen. Een vriend van me, was gek van Deicide. Als hij dat opzette dan lag ik al in de kronkels van het lachten vanwege de jankende schapen en kettingzagen. Ook Bob Marley kan ik waarderen maar als ik een elpee bij een andere vriend hoor van Eek-a-mouse en de plaat is af en ik denk dat ik nog maar 1 nummer heb gehoord, ja .... nou .... oftewel ....
En dan ga ik je nu als laatste nog even teleurstellen, een aantal van mijn favoriete platen zijn Hip Hop platen uit de jaren tachtig.
Sorry dat ik mij even liet gaan, maar als het op muziek aan komt, dan wordt ik net als jij altijd erg bevlogen.
En inderdaad proeven kan geen kwaad, behalve dan als je door de te veel gebruikte peper het vlees niet meer proeft knipoog

Datum: 23/03/2004 13:49

Melissa Auf Der Maur is relaxt. Ik heb haar (en band knipoog) gezien als support voor APC 30-01-04. Was wel tof.
Ik heb de cd nog niet. Wel wat nummers. Erg goed.
31 maart in A'dam geloof ik. Lijkt me leuk om heen te gaan.
Datum: 23/03/2004 14:23

Deicide! JAA!
Ik zag laatst een videoclip van ze op The Box ('Scars of the Crucifix') en je kon me echt opvegen! Een béér van een langharige kerel met een lompe kop waar je eng van werd, met een strot waarvan je onder je stoel kroop, maar die in die clip zó belachelijk overkwam (eigenlijk piepklein ventje, ogenschijnlijk, want zijn BC Rich Beast-bas was ruim even groot als hij). Band achter hem, staat te spelen in één of andere groezelige parkeergarage waar een bende Hell's Angels steeds om ze heen crosst. Hell's Angels en hun leider (zelfde rotkop als de 'zanger' maar dan kaal) staat met zijn gezicht op 10 cm van het gezicht van de 'zanger', oog in oog, met een kop waar je normaal ook van weg zou rennen, maar in dit geval, met die 'zanger' zo dichtbij, die maar in zijn gezicht staat te grommen, is het zó komisch!

Sowieso was de stem van die kerel nogal lachwekkend...er is muziek waarin grunts erg goed klinken en gewoon gepast zijn, maar dat nummer van Deicide...hilarisch!
Datum: 23/03/2004 14:47

@Robbert, inderdaad volgende week woensdag in de Melkweg (hele leuke zaal), heb daar de BRMC een paar maanden terug nog gezien en leuk dat je haar al live gezien hebt. Ik zou ook wel willen.
@Jeroen, dat moet ik wel toegeven zo jong en iel (wat ik me van die ceedee herinner) en dan de stem van een Pavarotti die een beerput gemarteld wordt, dat is wel knap, maar ja, het wereldrecord fricandellen eten is ook heel knap, maar met een frikandel speciaal per jaar, heb ik mijn portie weer gehad, maar inderdaad, hilarisch.

Wantijpop 2013 berichtRe: een tekstje om te lezen en te beoordelen voor zij die dat willen blijbijlage
Datum: 23/03/2004 15:07

Voor de mensen die niet weten waar het over gaat en ook mee willen lachen:

Bijgevoegd MP3-bestandje is het refrein van Scars of the Crucifix. Wie het verstaat mag het van ondertiteling voorzien!

Bijlagen:
open | download - ScarsoftheCrucifix-refrein.MP3 (394 KB)
Gepost door: Steef
Datum: 23/03/2004 16:04

Muahhaa! Dat nummer is zo grappig! ;D

Die clip is ook tig keer aangevraagd, dus die staat in de top 10 van ONTHEROXX clipchart :P
Datum: 23/03/2004 16:38

Heb het niet echt verstaan, maar volgens mij gaat over iets met scars en een crucifix, maar ik weet het niet zeker. De zanger doet echt zijn best om de tekst mysterieus over te laten komen knipoog
Mijn collega's waren erg verdeeld en ik zal jullie hun commentaren besparen. Wel leuk om al die ongelovige ogen te zien.
En daar deze post uiteindelijk van Martine is, wellicht kunnen we die tekst in een Deicide-vormpje gieten, alleen is mijn gitaarspel daar niet geschikt voor, mijn stem wel, althans, als je niet te kritisch bent knipoog

Datum: 23/03/2004 16:58

*kan stem ook na doen* Muahah!
Gepost door: Koen
Datum: 23/03/2004 17:36

de ahum "melodie" deed me denken aan een klassieke aria van erm Mozart ofzo verward ... en af en toe ook aan een stukje uit Jesus Christ Superstar
Datum: 24/03/2004 21:52

ROTFL Muahah! Die zanger lijkt op die vent die de vader van Pippi Langkous speelt! (Maar dan met lang haar :P)
Datum: 24/03/2004 21:58

lameraaie, de clip is nèt op The Box geweest? tong uit de mond grijns
Datum: 25/03/2004 09:32

Ghaha, yups... Staat nog steeds op 1 in de Clipchart ...

schijnheilig

Bericht bewerkt (25-03-2004 10:25)

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen