Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Het gaat ook wel eens niet over gitaren...
berichtTremolo op mijn Epi
Gepost door: Paul
Datum: 28/03/2004 20:30

Een oude man, een jazz-muzikant en gitaarbouwer heeft mij aangeboden om een tremolo op mijn Epiphone Les Paul te zetten. Ik geloof dat hij er wel verstand van heeft maar ik stel jullie mening toch ook op prijs. Zou dit verstandig zijn om te doen? Het lijkt mij natuurlijk wel gaaf, maar gaat het ten koste van de gitaar, het geluid, het hout, enz.?
berichtRe: Tremolo op mijn Epi
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 28/03/2004 20:49

Een oude man, een jazz-muzikant en gitaarbouwer.......... Voordat je er aan begint, heb je referenties van hem?? En om wat voor tremolo gaat het?? Ligt er natuurlijk ook aan of je jouw Epiphone een verbouwing waard vind.
Gepost door: tom rotmans
Datum: 28/03/2004 21:01

Kijk heeeel goed uit! Niets negatiefs over die oude man maaaarrr..
Is het een gitaar die lekker speelt en waar je toch best tevreden over bent: NIET DOEN dus...
( of het moet een goedkoop dingetje zijn waar je niets me/aan kunt verliezen)
Wantijpop 2013 berichtRe: Tremolo op mijn Epi
Gepost door: Jeroen
Datum: 28/03/2004 21:06

Schaller bouwt geloof ik een hele leuke LP-tremolo. Die plaats je gewoon op de plek van het tailpiece.

Verder zie je heel soms Les Pauls met Bigsby's, of zo'n Lyre Maestro vibrato.

Andere dingen zou ik persoonlijk niet vertrouwen...en ik zou inderdaad eerst eens nagaan hoe die man aangeschreven staat onder gitaristen in je omgeving.
Wall of sound berichtRe: Tremolo op mijn Epi
Gepost door: Rob van der Sterren
Datum: 29/03/2004 10:23

Tremolo op een lester????
das heiligschennis knipoog
Gepost door: Javaca
Datum: 29/03/2004 11:59

[www.musik-produktiv.de]

Bij Musik productiv hebben ze die Schaller. Die kun je er vrij gemakkelijk zelf op zetten.
Ze hebben ook een goedkoper model van ABM, wat die doet weet ik niet.
Gepost door: wietse
Datum: 29/03/2004 12:06

een bigsby vind ik altijd wel weer staan op een les paul de andere types tremelo weer niet.
Gepost door: Arjan Appelman
Datum: 29/03/2004 12:22

Mischien een rare vergelijking, maar het voelt voor mij als een trekhaak op een ferrari, of een sportstuur in een Bentley.

Gepost door: Richard
Datum: 29/03/2004 20:05

Ja,

Of van die foute aluminium pedaalcovers "No Fear" sticker op een Golf
Datum: 29/03/2004 21:13

Alle Tupperware op auto's is over het algemeen een beetje lullig. Toen ik met Robbert de bus uit stapte bij John zijn werk kwam er één of ander broekie voorbij met een echt TE lullig hondenhok, totaal behangen met plastic. Gewoon een rijdende Tupperware-party!
Gepost door: Casper Weijs
Datum: 29/03/2004 23:15

Weer terug over die tremolo... ik heb eeb Bigsby op 1 van mijn Les Paul's en het maakt hem weer anders! Je kan je Les Paul weer op een andere manier gebruiken. Zag vandaag de clip van The Darkness (dat nieuwe nummer) en dacht bij de gitarist ook een bigsby te zijn. Zijn goede dingen!
Maar gebruik je vaak een tremolo?
En de gitaar gaat er niet door stuk. Je haalt het staartstuk weg, ook de schroeven die daarvoor in je Les Paul zitten. Daar plak je de afdekdopjes op. Met 123 secondelijm blijven ze ook nog zitten!
En je schroeft hem vast waar de strapholder zit. Als je nog twijfet kun je in het begin wachten om de andere (kleinere) schroefjes er in te schroeven. Maar dit is de uitleg voor een Bigsby...
Datum: 30/03/2004 00:23

Ja het lijkt mij wel leuk, zo'n tremolo, maar ik vraag mij inderdaad ook af of ik hem wel zo veel zal gebruiken. En wat is een Bigsby nou precies?
Datum: 30/03/2004 04:39

Oei! Die Schaller is 143,00 EUR. Ik weet niet of ik dat wel de moeite waard vind. knipoog

Ik heb ook wel gehoord van tremolo-effecten... Is dat misschien een goed alternatief?
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 30/03/2004 11:43

haha, en daar is dus een klassiek voorbeeld van "tremolo/vibrato" verwarring.

nee dat is niet hetzelfde.

Tremolo; variaties in volume
Vibrato; variaties in pitch
droom berichtRe: Tremolo op mijn Epi
Gepost door: Joris
Datum: 01/04/2004 10:51

weet je dat zeker? is het niet net andersom, want je brug wordt dus vaak tremolo genoemd en als je daaraan beweegt veranderd je toonhoogte...... niet je volume.
Gepost door: Javaca
Datum: 01/04/2004 15:03

Bedankt Leo Fender voor deze Babylonische spraakverwarring mekkerend (<== eigenlijk :helediepezuchtblij

-Tremolo is verschil in volume.

-Vibrato is verschil in toonhoogte.

Dit is door Fender door elkaar gehaald. Op oude Fender versterkers zie je vibrato staan bij het volume-effect en op de catalogi van Fender gitaren wordt gesproken van een tremolo-pook.

Op mijn emthree versterker zit een tremolo effect en dat is een volume-effect wat als het helemaal openstaat zelfs misselijkmakend werkt.
Gepost door: Koen Blanken
Datum: 01/04/2004 16:13

Belangrijk punt bij tremelo/vibrato installeren bij epi's (en veel andere gitaren): de stemvastheid! Mijn ervaring is dat het instaleren van een trem op gitaren met goedkope hardware (sorry, maar een epi is vaak een gitaar met goedkope hardware, en ik ben echt een epi fan...) voor nogal wat stemproblemen zorgt. De stemmechanieken met het groenwitte knopje van epiphone zijn niet de beste. Het is vaak dan ook aan te raden de topkam en stemmechanieken te vervangen. Hoeft niet duur te zijn, mijn ervaring met voordelige schallers is heel goed, en kostte me 30 euro en een uurtje zweten (kost wat moeite om de boor in je fav gitaar te zetten...). Houd er ook rekening mee dat een trem de sustain van je gitaar niet ten goede komt en dat je basisgeluid hoogstwaarschijnlijk flink veranderd. Weet iemand trouwens een voordelige Bigsbykloon voor een Tele?
Datum: 01/04/2004 20:46

Met die Schaller-Les Paul-tremolo verandert je klank niet, je vervangt de brug namelijk niet maar alleen het tailpiece waarin de snaren verankerd zitten geloof ik. Mooi concept. En strontsimpel.
Gepost door: Koen Blanken
Datum: 01/04/2004 21:02

en toen ging het toch weer over gitaren...
Datum: 01/04/2004 21:07

En gelukkig maar! blij
Koffie? berichtRe: Tremolo op mijn Epi
Gepost door: Enno
Datum: 20/05/2004 14:53

Wat je daar vertelt over over die tremolo's ben ik het niet mee eens tong uit de mond grijns. In alle andere muziekdisciplines zoals lichte en klassieke muziek wordt er in het geval van tremolo's bedoeld dat je snelle wisselingen maakt tussen twee tonen. Dus tjaa... In dit geval is het dan niet Mr Fender die iets door mekaar heeft gehaald... tong uit de mond grijns lang leve Fenderknipoog

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen