Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Het gaat ook wel eens niet over gitaren...
Gibson Les Paul Pro Deluxe berichtHogeschool voor de kunsten Utrecht
Gepost door: jan
Datum: 15/04/2004 09:26

Hallo,

is er iemand op dit forum die in deze school zit? Want ben geÔnteresseerd in deze school. Daar kun je namelijk "Bachelor of Music in Composition and Music Production" volgen. Nu zou ik willen weten of dit een goede school is en of dat die richting echt wel goed is. En ook of dat een ingansexamen vereist is.
berichtRe: Hogeschool voor de kunsten Utrecht
Gepost door: Mario 3
Datum: 15/04/2004 16:03

sorry ik maak even misbruik van je topic.

Ik zit op het grafisch lyceum in Utrecht, iemand daar?
droom berichtRe: Hogeschool voor de kunsten Utrecht
Gepost door: Joris
Datum: 15/04/2004 17:25

hej jan.
ik zit niet op die school. ben echter wel naar de open dag geweest.... das een best goeie tip om te kijken of het wat is.
dat ingangsexamen is niet vereist, maar da zit zo:
je kunt in een leeg jaar een extra cursus doen, 1 x per week. MET die cursus maak je veel meer kans om op die school te komen.
verder moet je, als motivatie, een soort CV schrijven, en daarbij 3 werken inleveren, waarmee je aantoont creatief te zijn en motivatie en vaardigheden te beschikken die jou ver kunnen brengen op die school. ik was eerst ook heel erg geinteresseert in deze school, maar ik weet niet of het echt iets voor mij is...
of die richting voor jou goed is, dat moet je zelf bepalen.... wat wil je gaan doen? wat wil je gaan doen als je klaar bent met je studie?? als wij dat niet weten kunnen wij je ook neit vertellen of de gekozen richting wel de goede is.
Gibson Les Paul Pro Deluxe berichtRe: Hogeschool voor de kunsten Utrecht
Datum: 15/04/2004 18:52

ja, ik zou graag naar een open dag gaan; maar die zijn er niet meer. Dit stond op de site:
"Elk najaar is er een gezamenlijke open dag van alle faculteiten. Heb je belangstelling voor een kunstopleiding, dan ben je op deze dag van harte welkom op de faculteiten van de HKU.In 2004 is de gezamenlijke open dag op zaterdag 20 november. Details volgen!"
En er is een geweest om 13 maart 2004.
Nog een vraagje: Ik ben van BelgiŽ en ik weet niet goed of dat het schooljaar bij jullie tijdens dezelfde periode is. Hier in BelgiŽ: van half september tot juni. Is dat hetzelfde?

Hmm, die cursus; zou dit misschien wel willen doen; maar dan ben ik een heel jaar kwijt. Dat dus liever niet.

Pff, drie werken inleveren. Omdat ik over toelatingsvoorwaarden niets las op hun site; dacht (hoopte) ik dat dat niet moest in die school. Want op andere scholen (Rotterdams Conservatorium, Hanzehogeschool Groningen,...) stond dat telkens vermeld. Daar moest dat voor 1 mei ingeleverd zijn. Dit lijkt me voor mij een beetje onmogelijk.

Wat ik wil gaan doen als werk? Ik zou graag werk hebben ivm muziek in het algemeen. Maar omdat ik mezelf niet goed genoeg acht om conservatorium Gitaar te gaan doen; dacht ik misschien aan Producing. Hier in BelgiŽ kun je dit (volgens mijn weten) nergens studeren. Daardoor ben ik terecht gekomen op sites van scholen in Nederland.

Maar het probleem is, dat ik op dit moment zelf niet echt zelf al bezig ben met m'n eigen producties ofzo. Maar ben hier wel hard in geÔnteresseerd en zou dit allemaal willen leren. Ben ook graag met computers bezig; en tegenwoordig is toch al veel digitaal geworden. Maar omdat ik er dus nog niet zelf mee bezig ben, is het moeilijk om 3 eigen werken in te leveren. Nu zit ik dus met een probleem.

Bericht bewerkt (15-04-2004 19:12)
berichtRe: Hogeschool voor de kunsten Utrecht
Gepost door: Joey Klerkx
Datum: 15/04/2004 19:43

Als ik door de loting heen kom ben ik vanaf september te bewonderen bij de opleiding Kunst en Economie (music management)
Datum: 17/04/2004 03:11

die 3 werken hoeven niet per se iets met de opleiding specifiek te maken te hebben. maak een opname van jij die een radio-uitzending doet ofzo, doe daarbij nog een stukkie gitaar of bas of fluit spelen en nog iets (zingen??) en je hebt al 3 werken.
die directeur van die school raad overigens iedereen aan om eerst een jaar er tussen uti te gaan, jaar reizen, niets doen.
reden hiervoor is dat je in zon jaar ertussendoor heel veel levenservaring op doet (volgens zijn woordje moet je minstens 1 keer depressief zijn geweest geschokt vanwege diezelfde levenservaring. nu vind ik die directeur een ongelofelijke blaaskaak. hij neemt zowiezo geen mensen onder de 18 aan omdat die het mentaal niet aan zouden kunnen....

als ik jou was zou ik echt eerst op die school rond gaan kijken of het wat voor je is. ik had het idee in mijn kop om na mijn studie ook in een studio te gaan werken en achter zon groot mengpaneel te zitten met muziekanten aan de andere kant van het glas die iets spelen wat jij dus opneemt.... in feite hetzelfde als jij wilt begrijp ik. ik ben in ieder geval wel verder aan het zoeken, en ik heb nu een school in amsterdam gevonden die meer in die richting gaat die ik wil. je wordt opgeleid tot geluids technicus/producer. je loopt stage bij theaters, pop-podia etc.

misschien wat voor jou??

deze link in ieder geval wel :
[www.new-line.nl]

en dit is de link van die school in amsterdam als ik me niet vergis
Datum: 17/04/2004 10:33

Joris, je bent die link naar die school in amsterdam nog vergeten; kun je die nog posten? bedankt voor al de info

btw; ik heb op de site van HKU de info gevonden over het aanmelden.

Toelating bacheloropleidingen
Eerste selectieronde
Na ontvangst van je aanmeldingsformulier krijg je een brief waarin je wordt uitgenodigd een opdracht te maken en een brief te schrijven. Hierin geef je aan wat je tot nog toe gedaan hebt, wat je als doel hebt met je studie en wat je ideeŽn zijn over het vakgebied waarin je je wilt bekwamen. Op grond van deze brief en de vervulling van de opdracht vindt de eerste selectie plaats. Verderop staat een aantal voorbeelden van opdrachten beschreven.

Tweede selectieronde
Als je door de eerste selectie heen bent, word je uitgenodigd voor de tweede toelatingsronde in het gebouw van de faculteit.

Voorbeelden toelatingsopdrachten
De toelatingsopdrachten veranderen elk jaar.

Bachelor of Music in:
- Composition & Music Production
Stuur een cd of cassettebandje in met drie eigen composities voor verschillende bezettingen en doeleinden. Hierbij zit per compositie een korte beschrijving van het doel, het project of overige belangrijke informatie. Je kunt ook twee eigen composities en twee eigen producties - alle met een korte beschrijving - inzenden.

Dus jij zegt dat ze dat eigenlijk niet heel serieus menen; ze verwachten dus geen 3 volledige songs die goed gecomponeerd/geproduced zijn???

Nu ben ik gelukkig ouder dan 18 (20); en heb al wel in een put gezeten (ben voor de 2e keer 1e jaar informatica op KULeuven aan het proberen en lukt nog niet); dus dat voordeel heb ik dan al.

Bericht bewerkt (17-04-2004 10:36)
Datum: 17/04/2004 10:41

En nog iets; je moet er blijkbaar vroeg bij zijn; niet meer treuzelen dus.

"Voor een opleiding bij de Faculteit Kunst, Media & Technologie moet je je vůůr 15 mei 2004 aanmelden. Meld je echter zo snel mogelijk aan, want anders is het mogelijk dat er geen plaatsen meer beschikbaar zijn."
Datum: 17/04/2004 10:44

Ben ook eens gaan kijken op site van Rotterdams Conservatorium.
Ik denk dat ze het toelatingsexamen daar serieuzer bekijken.

[www.hmd.nl]

Toelatingseisen: Studierichting Muziekproductie
* aantoonbare affiniteit met muziekproductionele hardware en software zoals synthesizers, samplers, computers, sequence software, audiobewerkingssoftware, studioapparatuur etc.
* overleggen van een muziekopname met eigen productie (op CD, MC of MD: bij MD player zelf meenemen)
* spelen van drie stukken in diverse stijlen (eventueel met conservatoriumcombo of eigen band)
* a prima vista spelen van een eenvoudige melodie met akkoordsymbolen
* harmoniseren van een eenvoudige melodie met drie- en vierklanken
* muziektheorie en solfŤge (zie bij Jazz en Pop)
Datum: 21/04/2004 13:46

begrijp me niet verkeerd, de toelating is zeker wel serieus, mijn stukje kwam een beetje verkeerd over.
wat ik begreep: je moet 3 werken inleveren die aantonen dat je een goeie motivatie hebt voor de opleiding, 3 werken die aantonen dat je veel en serieus met muziek bezig bent...
een van de redenen dat ik van deze opleiding afgestapt ben is dat ik niet belachelijk goed gitaar wil spelen. ik wil mijn hobby mijn hobby laten, en als werk geluidstechnicus worden. ik ben van mening dat je je beroep niet BETER uit kunt oefenen als je 1 instument (gitaar in mijn geval) op conservatoriumniveau kunt spelen. ik snap dat ze willen dat je gemotiveerd en toegewijd bent aan het vak en de school, maar dat ik daarvoor eerst heel erg goed gitaar voor moet spelen gaat mij te ver.
want dat is wat ik begreep van de open dag.

het toelatingsexamen wat je in het jaar voor je echt opleiding kunt doen verhoogd je kans op toelating best wel. dan moet je dus een aantal maanden lang 1 x per week een aantal uur daar die cursus volgen.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen