Gitaar.net

 
Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Het gaat ook wel eens niet over gitaren...
Pagina's: 1 2 3 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 3
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtInterview over studie muziektechnologie
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 02/04/2013 10:32

Een van de leerlingen op de middelbare school waar ik werk overweegt de opleiding te gaan doen die ik ook gedaan heb: Compositie en Muziekproductie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, faculteit Kunst, Media en Technologie. Hij heeft mij voor een praktische opdracht geïnterviewd over wat ik van de studie vind.

Misschien zijn hier op het forum nog meer mensen die overwegen deze studie te gaan doen, of die om een andere reden geïnteresseerd zijn. Daarom dacht ik: kleine moeite om het verhaal ook even hier te posten.




- Kunt u uw eerste gevoel beschrijven toen u daar aankwam en uw kijk op de opleiding in de loop der jaren? ( Viel het mee/tegen?)

Ik kwam voor het eerst op de HKU faculteit KMT toen ik nog een andere studie deed. Ik was bezig met Cultuur- en Wetenschapsstudies aan de Universiteit Maastricht. Ik voelde me daar In Maastricht niet op mijn plek. Ik vond het op dat moment allemaal veel te theoretisch en ik kreeg geen duidelijk beeld wat ik precies aanmoest met wat ik leerde. Ik had ook niet het gevoel tussen “soortgenoten” te zitten als ik keek naar de anderen die in mijn jaar zaten. Ondertussen was ik al druk bezig met muziek maken met basgitaar, elektrische en akoestische gitaar en met de computer (samples, drumcomputers enzovoort).
In toenemende mate kreeg ik het gevoel dat ik mijn muziek serieuzer wilde aanpakken, dat ik daar meer tijd in wilde stoppen en meer over wilde leren. Op uitnodiging van een vriendin ben ik naar de open dag van de HKU gaan kijken. Zij studeerde daar al (audiodesign) en had me al eerder geprobeerd warm te maken voor de studie.

Het eerste dat me opviel toen ik binnenkwam was dat ik er veel meer tussen “soortgenoten” was. De anderen die daar rondliepen, bezoekers, studenten en docenten die ik sprak waren op eenzelfde manier gepassioneerd over muziek, geluid en experimenten. Ook viel het me op dat het gebouw er een beetje 'geknutseld' uitzag: een beetje rommelig. Er hingen veel dingen aan de muren die te maken hadden met projecten van leerlingen. De mensen zagen er ook minder sjiek/stijfjes uit dan op de universiteit en het taalgebruik was informeler.

Pratend met studenten en docenten die aanwezig waren kwam ik erachter dat de opleiding niet bedoeld is voor de rocker die gewoon heel goed wil worden in gitaar spelen en bandjes opnemen, daarvoor word je o.a. Naar de Rockacademie verwezen. Er wordt op de HKU gezocht naar mensen met een bredere interesse in bijvoorbeeld klassieke muziek, filmmuziek, muziek bij games, jazz, niet-westerse muziek, of atonale avant-gardemuziek.

Ik was erg hongerig om van alles te leren en vond dat juist alleen maar leuk. Ik heb toen besloten met mijn opleiding op de universiteit te stoppen en me te gaan richten op mijn toelating op de HKU. Gelukkig werd ik toegelaten.

Toen ik op de HKU begonnen was viel het me eerst op dat het allemaal veel schoolser was dan op de universiteit. Er waren echt lessen en je had een klas met een overzichtelijk aantal leerlingen. De opdrachten waren redelijk precies omschreven. We lag het allemaal nogal uit elkaar waar de lessen over gingen. Het eerste jaar is duidelijk een jaar dat bedoeld is om het niveau van alle leerlingen een beetje gelijk te trekken. De leerlingen hadden allemaal verschillende specialiteiten. Waren ergens heel goed in. Maar de meesten bakten weer heel weinig van andere dingen, die anderen dan juist weer goed konden.
Veel opdrachten waren trouwens groepsopdrachten en door zelf een handige samenstelling van de groepjes te kiezen zorgde iedereen er bij een opdracht wel voor de benodigde kennis “aan boord” te hebben. Het nadeel hier van was dat je niet gedwongen werd aan je zwakkere kanten te werken. Het voordeel hiervan was dat je goed leert samenwerken en dat je al vanaf jaar 1 aan een netwerk werkt dat je de rest van je carrière kunt gebruiken.

Wat voor mij even wennen was, zeker omdat ik mezelf muziek heb leren maken (ik heb nooit muziekles gehad), was dat ik ineens te horen kreeg welke dingen je bij het schrijven en maken van muziek juist wel moest doen of juist niet mocht doen. Er bleken heel strakke regels te zijn over hoe je een muziekstuk of liedje moet schrijven. Bepaalde dingen die ik wel eens deed bij het muziek maken bleken tegen de regels te zijn. We kregen veel oefeningen in compositie en productie waarbij streng op het toepassen van deze regels werd gelet. Net als bij veel klasgenoten had dat bij mij tot gevolg dat ik naast de schoolopdrachten bijna geen muziek meer uit mijn vingers kreeg. Ik ging me veel te druk maken over of iets wel of niet mocht en ook bleek het dat als ik iets schreef dat volgens de regels was, het ontzettend standaard/cliché klonk, alsof het helemaal niet door mij geschreven was maar het een allang bestaand liedje was. Bijna iedereen schijnt op deze opleiding last te krijgen van een dergelijk writers' block.

In de loop van het tweede en derde jaar, toen ik de basiscompositieregels onder de knie had, lukte het me om zelf te kiezen wanneer ik het geleerde toepaste en wanneer ik bewust met de regels brak. Ook kregen we meer vrijheid om in opdrachten gebruik te maken van onze eigen muzikale achtergrond, in mijn geval gitaargebaseerde pop- en rockmuziek.

In de loop van mijn opleiding kwam ik er ook steeds meer achter dat het meer aan je zelf ligt hoeveel je eraan hebt dan ik van tevoren had gedacht. Je kunt je aanmelden, steeds zorgen dat je bij opdrachten in goede groepjes terecht komt, zelf achterover hangen en het minimale bijdragen. Je kunt zelfs deadlines voor opdrachten missen en deze in latere leerjaren zonder problemen herkansen of een vervangende opdracht doen voor deze punten. Op deze manier kun je gewon je diploma halen.

Maar: je hebt er pas echt wat aan als je je al vanaf het begin pro-actief opstelt, initiatief neemt in de groepjes, zelf verder in bepaalde leerstof duikt dan strikt noodzakelijk en daarmee een van de beteren in je klas wordt op een bepaald onderwerp. Zo val je op bij docenten en leerlingen, wordt je gevraagd voor samenwerkingen en zelfs voor buitenschoolse klussen. Hiermee bouw je een goed netwerk op en krijg je werk en geld binnen. Je moet hier al tijdens je opleiding mee beginnen, hoe eerder hoe beter.

Het is trouwens ook veel leuker om het zo te doen, want je hebt minstens net zoveel aan je medeleerlingen als aan je docenten.

- Wanneer hebt u deze opleiding gevolgd en welke vakken kreeg u daar? Welke vakken zijn het belangrijkste?

Ik heb van 2003 tot 2009 Composition and Music Production gestudeerd. Mijn afstudeerrichting was productie.
Ik kreeg veel verschillende vakken, o.a.:

-westerse harmonieleer, pianoles
-jazztheorie
-(modern-)klassieke compositie
-notenschrift
-niet-westerse compositietechniek, polyritmiek
-arrangeerlessen
-atonale compositie
-sound design
-softwaredesign voor muziek
-studiotechniek; digitaal en analoog opnemen
-productietechnieken
-akoestiek
-psycho-akoestiek
-synthese-lessen (over hoe synthesizers werken)

Welke vakken voor de student het belangrijkste zijn hangt helemaal af van je afstudeerrichting. In jaar 1 moet je gewoon alles halen. Je krijgt zelfs een bindend studieadvies als je het niet haalt, wat inhoudt dat je niet verder mag studeren.
In de opeenvolgende jaren kun je je steeds meer specialiseren. Ik heb dat gedaan in de richting popproductie.

- Wat vond het leukste onderdeel van de opleiding? En welk onderdeel spreekt u het minst aan of welk onderdeel vond u het moeilijkst?

De vakken die met het maken van sounds te maken hadden, de jazzharmonieleer en de productielessen vond ik het leukst. Het slechtste was ik (en het minst leuk vond ik) het softwareontwerp.

- Bent u blij dat u deze opleiding gedaan hebt?

Ja ik heb er heel veel geleerd dat ik nog dagelijks gebruik en heb er veel contacten aan over gehouden.

- Doet u nu wat met uw opleiding? Zoja, wat?

Ja ik maak nog heel veel muziek in twee bands en als sessiemuzikant. Daarnaast produceer ik regelmatig muziekopnames, zoals het album van mijn band Peter Beeker & Ongenode Gaste dat volgende week in de winkels ligt.
Ook heb ik, omdat ik deze studie heb gedaan, veel vrijstellingen gekregen bij mijn opleiding tot muziekleraar.

- Zo nee: is het moeilijk werk te vinden na de afronding van de opleiding?

Het antwoord was weliswaar ja, maar toch kan ik deze beantwoorden.
Ja, het is heel moeilijk om werk te vinden. Je moet het echt van je netwerk hebben. Vaste banen zijn er bijna niet in dit vakgebied dus bijna iedereen wordt freelancer. De concurrentie is moordend. Iedereen kan tegenwoordig thuis muziek maken en opnemen met zijn computer. Bovendien is er bijna geen geld meer in de cultuursector door alle bezuinigingen en vanwege het feit dat cd-verkopen al jaren achteruit hollen vanwege downloading en streaming. Ook gages voor live spelen zijn bijna altijd armoedig.
Vandaar ook dat ik naast mijn werk als muzikant en producer ook in het onderwijs werk.

- Zou u iets willen veranderen/toevoegen aan de opleiding? En zo ja, wat?

De opleiding maakt veel reclame met het feit dat ze samenwerkingen zouden stimuleren tussen de verschillende opleidingen op de HKU. Ik heb daar bijna niks van gemerkt. Ik zou veel meer samenwerkingen hebben willen doen met conservatoriumstudenten, interaction designers, game designers, filmmakers enzovoort.
Ook zit de opleiding in Hilversum omdat dat zo lekker dicht bij het mediahart van Nederland zit. Ik heb daar nauwelijks iets van gemerkt. De opleiding had net zo goed in Den Bosch, Roermond of een andere willekeurige stad kunnen zitten. Dat zou ik ook graag anders zien.
Verder zou ik graag gehad hebben dat er meer aandacht besteed wordt aan de vraag hoe je na je opleiding nou echt je geld moet gaan verdienen: hoe freelance je? Hoe maak je gebruik van de verschuiving die plaatsvindt in de muziek- en cultuursector?


- Is de opleiding meer kunstzinnig of meer technisch?

Het is uiteraard een combinatie van beiden en het hangt ook af van welke afstudeerrichting je kiest, maar over het algemeen zou ik zeggen: meer creatief. Als je het puur voor de techniek zou doen: speltechniek, studiotechniek, computertechniek, enzovoort, dan zijn daar toegespitstere opleidingen voor.

- Aan wat voor een soort mensen zou u de opleiding aanraden?

Aan breed geïnteresseerde muzikanten, die al wat ervaring hebben op meerdere vlakken binnen de muziek. Het moeten mensen zijn die goed kunnen samenwerken maar ook een eigen visie hebben, die enthousiast zijn en hun ideeën over kunnen brengen op anderen.
Je moet verder niet bang zijn voor abstract denken en concepten, en ook een beetje kunnen uitzoomen en zo dingen in perspectief zien. Hoe verhoudt bepaalde muziek zicht tot de muziekgeschiedenis en de verschillende recente stromingen? Hoe houd ik me aan de opdracht en profileer ik me tegelijkertijd met mijn eigen sound en werkwijze? Wat is origineel, wat is cliché en hoe komt dat? Op deze vragen hoef je nog niet het antwoord te weten voor je begint, maar je moet er wel voor open staan om op zo'n manier te denken.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: luuk
Datum: 02/04/2013 10:43

best wat leeswerk vroeg op 3e paasdag!

maar ik vond het best wel leuk en boeiend verhaal van je +1
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 02/04/2013 11:15

Quote:
luuk

best wat leeswerk vroeg op 3e paasdag!

maar ik vond het best wel leuk en boeiend verhaal van je +1

Tsja het is best lang, maar het was dan ook bedoeld voor een schoolopdracht. Het hier plaatsten was een stuk minder moeite dan het lezen grinnikend

Maar thanks. Ik hoop dat iemand er wat aan heeft. En zo niet, dan niet.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: luuk
Datum: 02/04/2013 11:17

zo niet, dan toch !
berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: Just-a-Beaver
Datum: 02/04/2013 12:10

Leuk stuk! De belangrijkste vraag lijkt nog te ontbreken: was het de moeie waard? Als je de afweging maakt tussen alles wat je buiten zo'n opleiding kan leren en de kosten/loopbaanmogelijkheden afzet tegen de kansen die je misschien uitsluitend krijgt binnen een dergelijke omgeving, wat is dan je eindoordeel?

Ik zit nu in mijn afstudeerfase en om me heen beginnen dan de eindoordelen van mede-studenten over de opleiding binnen te komen. Over het algemeen neigt dat toch richting het negatieve. Benieuwd hoe dat bij een totaal andere opleiding als die van jou zit, waar misschien de loopbaan verwachtingen e.d. vanaf het begin al wat gematigder zijn.



Quote:
JanVrm

De Bever zit er niet naast. Het is alleen even wennen aan zijn geknaag.
Hoort me hier knagen!
berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: Zilty
Datum: 02/04/2013 13:39

Mooi genuanceerd verhaal zeg. Wel mis ik idd de beschouwing, wat Bever zegt dus.

Hartelijke groeten,
Zilt
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 02/04/2013 14:17

Quote:
Just-a-Beaver

Was het de moeie waard? Als je de afweging maakt tussen alles wat je buiten zo'n opleiding kan leren en de kosten/loopbaanmogelijkheden afzet tegen de kansen die je misschien uitsluitend krijgt binnen een dergelijke omgeving, wat is dan je eindoordeel?

Daar hebben jullie wel een punt, Bever en Zilty. Hierbij dan.
Het is natuurlijk best een moeilijke vraag om te beantwoorden, omdat ik niet weet waar ik terecht zou zijn gekomen zonder deze studie. Ik kan dus niet echt vergelijken, alleen raden.

Ik zie het zo: het doen van een studie als deze geeft je de kans om 4 jaar (in mijn geval zelfs langer beschaamd ) zonder afleiding vol in je muziek te duiken en je te omringen met getalenteerde gelijkgestemden.
Dat is op zich al een unieke kans, waarmee je een streepje voor hebt op anderen die dat niet gedaan hebben. Zij moeten/moesten namelijk steeds hun tijd en aandacht delen met werk en/of een andere opleiding.

Daarbovenop komt natuurlijk het feit dat je gebruik kunt maken van alle kennis en het materiaal dat op school aanwezig is (niet gering). Je wordt bovendien gedwongen om buiten je eigen muzikale comfortzone te werken, waarmee je een veel betere kijk krijgt op muziek in het algemeen, op je eigen werk in het bijzonder en op het werkveld.

Nogmaals: je moet het na je studie helemaal van je netwerk en ervaring hebben. Niemand gaat je om je diploma vragen (behalve in mijn geval mijn vervolgstudie); het werk komt vooral via-via tot je. Je moet jezelf daartussen wurmen met hard werken en ook een dosis geluk. De goede mensen kom je wel veel sneller tegen via deze studie. En door visie te tonen en gebruik te maken van je contacten met de goede mensen kun je er uiteindelijk van leven, geheel dan wel gedeeltelijk.

Of het de moeite waard voor je is ligt helemaal aan je eigen houding en ambities. In mijn geval zeg ik: ja, het was de moeite waard. Ik merk dat het me heel sterk gevormd heeft op allerlei vlakken: technisch, creatief, maar zelfs ook in mijn kijk op wereld en mijn plek daarin.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 02/04/2013 14:40

Ik heb nog (via een compleet andere studie) stage gelopen bij de faculteit KMT in Hilversum blij Wat wou ik toen dat ik daar ook studeerde zeg! Idd, de hele dag bezig zijn met muziek, geniaal.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp


"Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: Zilty
Datum: 02/04/2013 14:57

Quote:
"Vincent van Haperen"

Quote
Just-a-Beaver
Was het de moeie waard? Als je de afweging maakt tussen alles wat je buiten zo'n opleiding kan leren en de kosten/loopbaanmogelijkheden afzet tegen de kansen die je misschien uitsluitend krijgt binnen een dergelijke omgeving, wat is dan je eindoordeel?

Daar hebben jullie wel een punt, Bever en Zilty. Hierbij dan.
Het is natuurlijk best een moeilijke vraag om te beantwoorden, omdat ik niet weet waar ik terecht zou zijn gekomen zonder deze studie. Ik kan dus niet echt vergelijken, alleen raden.

Ik zie het zo: het doen van een studie als deze geeft je de kans om 4 jaar (in mijn geval zelfs langer beschaamd ) zonder afleiding vol in je muziek te duiken en je te omringen met getalenteerde gelijkgestemden.
Dat is op zich al een unieke kans, waarmee je een streepje voor hebt op anderen die dat niet gedaan hebben. Zij moeten/moesten namelijk steeds hun tijd en aandacht delen met werk en/of een andere opleiding.

Daarbovenop komt natuurlijk het feit dat je gebruik kunt maken van alle kennis en het materiaal dat op school aanwezig is (niet gering). Je wordt bovendien gedwongen om buiten je eigen muzikale comfortzone te werken, waarmee je een veel betere kijk krijgt op muziek in het algemeen, op je eigen werk in het bijzonder en op het werkveld.

Nogmaals: je moet het na je studie helemaal van je netwerk en ervaring hebben. Niemand gaat je om je diploma vragen (behalve in mijn geval mijn vervolgstudie); het werk komt vooral via-via tot je. Je moet jezelf daartussen wurmen met hard werken en ook een dosis geluk. De goede mensen kom je wel veel sneller tegen via deze studie. En door visie te tonen en gebruik te maken van je contacten met de goede mensen kun je er uiteindelijk van leven, geheel dan wel gedeeltelijk.

Of het de moeite waard voor je is ligt helemaal aan je eigen houding en ambities. In mijn geval zeg ik: ja, het was de moeite waard. Ik merk dat het me heel sterk gevormd heeft op allerlei vlakken: technisch, creatief, maar zelfs ook in mijn kijk op wereld en mijn plek daarin.

EN kan je ervan leven?

Hartelijke groeten,
Zilt
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 02/04/2013 15:43

Quote:
Zilty

Quote
Vincent van Haperen
Quote
Just-a-Beaver
Was het de moeie waard? Als je de afweging maakt tussen alles wat je buiten zo'n opleiding kan leren en de kosten/loopbaanmogelijkheden afzet tegen de kansen die je misschien uitsluitend krijgt binnen een dergelijke omgeving, wat is dan je eindoordeel?

Daar hebben jullie wel een punt, Bever en Zilty. Hierbij dan.
Het is natuurlijk best een moeilijke vraag om te beantwoorden, omdat ik niet weet waar ik terecht zou zijn gekomen zonder deze studie. Ik kan dus niet echt vergelijken, alleen raden.

Ik zie het zo: het doen van een studie als deze geeft je de kans om 4 jaar (in mijn geval zelfs langer beschaamd ) zonder afleiding vol in je muziek te duiken en je te omringen met getalenteerde gelijkgestemden.
Dat is op zich al een unieke kans, waarmee je een streepje voor hebt op anderen die dat niet gedaan hebben. Zij moeten/moesten namelijk steeds hun tijd en aandacht delen met werk en/of een andere opleiding.

Daarbovenop komt natuurlijk het feit dat je gebruik kunt maken van alle kennis en het materiaal dat op school aanwezig is (niet gering). Je wordt bovendien gedwongen om buiten je eigen muzikale comfortzone te werken, waarmee je een veel betere kijk krijgt op muziek in het algemeen, op je eigen werk in het bijzonder en op het werkveld.

Nogmaals: je moet het na je studie helemaal van je netwerk en ervaring hebben. Niemand gaat je om je diploma vragen (behalve in mijn geval mijn vervolgstudie); het werk komt vooral via-via tot je. Je moet jezelf daartussen wurmen met hard werken en ook een dosis geluk. De goede mensen kom je wel veel sneller tegen via deze studie. En door visie te tonen en gebruik te maken van je contacten met de goede mensen kun je er uiteindelijk van leven, geheel dan wel gedeeltelijk.

Of het de moeite waard voor je is ligt helemaal aan je eigen houding en ambities. In mijn geval zeg ik: ja, het was de moeite waard. Ik merk dat het me heel sterk gevormd heeft op allerlei vlakken: technisch, creatief, maar zelfs ook in mijn kijk op wereld en mijn plek daarin.

EN kan je ervan leven?

Deels. Ik verdien er steeds vaker mee en dan levert zo'n klus ook meer op, maar ik werk er nog bij in het onderwijs.

Ongenode Gaste
Woods on Fire



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/04/2013 15:44 door Vincent van Haperen.
berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: Zilty
Datum: 02/04/2013 17:59

Maar: muziekonderwijs of iets anders?

Hartelijke groeten,
Zilt
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 03/04/2013 10:33

Quote:
Zilty

Maar: muziekonderwijs of iets anders?

Muziekles, maar ook studiebegeleiding, mentoraat, surveillance en daarnaast geeft ik ook freelance les in gitaar, basgitaar en arrangeren/produceren.

Zelf muziek maken en produceren wordt echter een steeds groter deel van mijn bezigheden en inkomsten.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: Zilty
Datum: 03/04/2013 11:07

Mooi hoor en succes dan!

Hartelijke groeten,
Zilt
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 03/04/2013 11:44

Quote:
Zilty

Mooi hoor en succes dan!
Thanks Zilty!

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 03/04/2013 11:46

Quote:
Just-a-Beaver
Ik zit nu in mijn afstudeerfase en om me heen beginnen dan de eindoordelen van mede-studenten over de opleiding binnen te komen. Over het algemeen neigt dat toch richting het negatieve.

Hoe zit dat dan bij jouw studie, Bever? Het lijkt me dat er iets grondig mis is als de oordelen over het algemeen negatief zijn. Hoe heb jij je studie ervaren en wat zijn je toekosmtplannen en -vooruitzichten dan?

Ongenode Gaste
Woods on Fire
berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: R'Oha
Datum: 05/04/2013 15:14

Bever gaat dammen bouwen, lijkt me.
Geweldige perspectieven, met die stijgende zeespiegel. tong uit de mond grijns




"Waar is de opener?", sprak de dichter
berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: Just-a-Beaver
Datum: 06/04/2013 17:51

Quote:
"Vincent van Haperen"

Quote
Just-a-Beaver
Ik zit nu in mijn afstudeerfase en om me heen beginnen dan de eindoordelen van mede-studenten over de opleiding binnen te komen. Over het algemeen neigt dat toch richting het negatieve.

Hoe zit dat dan bij jouw studie, Bever? Het lijkt me dat er iets grondig mis is als de oordelen over het algemeen negatief zijn. Hoe heb jij je studie ervaren en wat zijn je toekosmtplannen en -vooruitzichten dan?

Mijn studie is neuropsychologie (http://en.wikipedia.org/wiki/Neuropsychology), en hoewel het vakgebied reuze is vind ik de opleiding vrij matig. En de baankansen zijn minder dan matig. Qua toekomstplannen kijk ik gelukkig wat breder dan alleen klinische neuropsychologie, dus ik loer met een schuin oog laar traineeships, PHDs, en allerhande andere zaken. Maar het was nuttiger geweest een andere studie te doen en me in mijn vrije tijd, uit interesse, met NP bezig te houden.



Quote:
JanVrm

De Bever zit er niet naast. Het is alleen even wennen aan zijn geknaag.
Hoort me hier knagen!
berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 06/04/2013 18:36

Doe je ook aan dierproeven Bever? En zo ja wat voor?

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp


"Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: Angelo
Datum: 06/04/2013 19:10

En wijn proeven?

------------------------------------------------
Mijn JoeTjoep!
berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: Just-a-Beaver
Datum: 06/04/2013 19:52

Fu: Zelf niet aangezien ik meer in de klinische dan de experimentele tak zit, op dit moment. Er wordt natuurlijk wel gebruik gemaakt van kennis verkregen uit dier-experimenten wat betreft de meer fundamentele eigenschappen van het zenuwstelsel, uit onderzoeken vanuit een meer biologische hoek. In de neuropsychologie is het minder voor de hand liggend: het is duur, het is moeilijk een neuropsychologisch onderzoek af te nemen bij een bonobo, de vertaling van de resultaten naar conclusies over de menselijke cognitie is moeizaam en er schijnen ethische redenen te bedenken te zijn om terughoudend met dier-experimenten om te gaan. knipoog

Angelo: Ja natuurlijk, met regelmaat een bacchanaal is cruciaal voor de ontwikkeling van een wetenschappelijke geest.



Quote:
JanVrm

De Bever zit er niet naast. Het is alleen even wennen aan zijn geknaag.
Hoort me hier knagen!
berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 06/04/2013 23:13

Oke, thanks voor de info Bevert blij

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp


"Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 07/04/2013 11:35

Neuropsychologie. Cool vakgebied. Als ik opnieuw zou studeren zou het dat zijn. Maar dan misschien niet in Groningen. Well whatever.
berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 07/04/2013 13:43

Goed dat je blijft posten MK
berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: Zilty
Datum: 08/04/2013 08:31

Quote:
Just-a-Beaver

Quote
Vincent van Haperen
Quote
Just-a-Beaver
Ik zit nu in mijn afstudeerfase en om me heen beginnen dan de eindoordelen van mede-studenten over de opleiding binnen te komen. Over het algemeen neigt dat toch richting het negatieve.

Hoe zit dat dan bij jouw studie, Bever? Het lijkt me dat er iets grondig mis is als de oordelen over het algemeen negatief zijn. Hoe heb jij je studie ervaren en wat zijn je toekosmtplannen en -vooruitzichten dan?

Mijn studie is neuropsychologie (http://en.wikipedia.org/wiki/Neuropsychology), en hoewel het vakgebied reuze is vind ik de opleiding vrij matig. En de baankansen zijn minder dan matig. Qua toekomstplannen kijk ik gelukkig wat breder dan alleen klinische neuropsychologie, dus ik loer met een schuin oog laar traineeships, PHDs, en allerhande andere zaken. Maar het was nuttiger geweest een andere studie te doen en me in mijn vrije tijd, uit interesse, met NP bezig te houden.

Welke studie was nuttiger geweest? Ik heb even getwijfeld over neuropsychologie, bij de introductie na 50 minuten duidelijk dat dat hem niet werd.

Hartelijke groeten,
Zilt
berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: Just-a-Beaver
Datum: 08/04/2013 14:16

Een studie met betere baankansen. Geen idee eigenlijk, ik heb begrepen dat de klassieke studies (rechten, geneeskunde) en technische studies het wat dat betreft goed doen. Wat stond je trouwens tegen aan NP?



Quote:
JanVrm

De Bever zit er niet naast. Het is alleen even wennen aan zijn geknaag.
Hoort me hier knagen!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/04/2013 14:21 door Just-a-Beaver.
berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: Zilty
Datum: 08/04/2013 16:39

Hahaha, serieus?

LOL

Ik trof het niet wat betreft die introductie in de psychologie: een zaal vol vrouwen die extreem enthousiast werden van baby praat (geen grap, de slechtste introductie ooit, tenzij je ontwikkelingspsychologie wou gaan doen).

Psychologie was me te zweverig. Die indruk heb ik nog steeds.

Hartelijke groeten,
Zilt
berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: Just-a-Beaver
Datum: 08/04/2013 23:19

Hehe, dat is een beetje het probleem. De bachelor-opleiding zit tjokvol blondjes-met-knotjes-en-sjaaltjes (heeft op z'n manier ook weer zijn charmes, trouwens). Het grootste deel hoepelt gelukkig op naar ontwikkelings/sociale/organisatie/blabla psychologie. Dat soort zweverigheid filtert zichzelf wel uit. Het vakgebied zelf is natuurlijk wel minder 'helder' dan neurobiologie, maar dat heeft eerder te maken met het feit dat er nog erg weinig bekend is en je toch zo goed mogelijk met je patienten iets aan moet. Het is vloeken in de kerk maar m.i. is neuropsychologie deels wetenschap maar ook deels nog een kunst. Dat zal met de jaren steeds minder worden natuurlijk, maar ik vind het zelf vrij riskant om je (medische) vaardigheden als absoluter en concreter voor te doen dan ze feitelijk zijn. Hoe graag we ook met een witte jas en stethoscoop door de gangen zouden wandelen. tong uit de mond grijns



Quote:
JanVrm

De Bever zit er niet naast. Het is alleen even wennen aan zijn geknaag.
Hoort me hier knagen!
berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: Zilty
Datum: 09/04/2013 09:00

Quote:
Just-a-Beaver
Hoe graag we ook met een witte jas en stethoscoop door de gangen zouden wandelen. tong uit de mond grijns

Een psycholoog heeft geen medische vaardigheden. Dat is ook precies waar het wringt. Die wens en de pretenties die daarbij horen. Je bent de uitzondering die de regel bevestigd. En eigenlijk is dat ook iets vreemds, die neiging tot de medische wetenschap, waar uiteraard ook 50% kunst is. Daar is helemaal niks mis mee, tenzij je gaat pretenderen dat dat niet zo is. Psycholoog, blijf bij je geest (Ik vind hem leuk, wat is uw score?).

Hartelijke groeten,
Zilt
berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 09/04/2013 09:11

Quote:
Zilty

Psycholoog, blijf bij je geest (Ik vind hem leuk, wat is uw score?).

Ik geef er een 8,5 voor.
berichtRe: Interview over studie muziektechnologie
Gepost door: Just-a-Beaver
Datum: 09/04/2013 09:54

Hij is fijn. grinnikend Dat een neuropsycholoog geen medische vaardigheden heeft vind ik trouwens dan weer iets te kort door de bocht. Als ik aan de hand van mijn npo een voorlopige diagnose voorstel aan de arts en een prognose geef, en de diagnose wordt later bevestigd door de neuroloog, de prognose komt uit en mijn cognitieve revalidatieplan heeft het gewenste resultaat dan lijkt me dat er ergens wel sprake is van medische vaardigheden. Het gaat er, m.i., juist om dat de aard van de vaardigheden goed wordt ingeschat, en ik dus niet pretendeer een neuroloog, arts of psychiater te zijn en in de verslaglegging de relevante twijfels en onzekerheden helder en kort kan duiden. Maar ik moet ook niet mijn mogelijke bijdrage bagatelliseren of me verstoppen achter een 'het is allemaal vaag dus boeit het weinig wat ik doe' mentaliteit.

Tenzij je natuurlijk een andere definitie hanteert van wanneer een vaardigheid precies 'medisch' is, dat is altijd een beetje een risico in md gesprekjes. blij



Quote:
JanVrm

De Bever zit er niet naast. Het is alleen even wennen aan zijn geknaag.
Hoort me hier knagen!
Pagina's: 1 2 3 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 3
top

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen