Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Het gaat ook wel eens niet over gitaren...
berichtAdvies nieuwe laptop
Gepost door: Da Vinci
Datum: 19/08/2015 10:59

Het gaat ook wel eens niet over gitaren. Maar omdat de meeste mensen hier overal verstand van hebben... ;- )

Mijn computer lijkt een beetje de geest te geven. Na een half uurtje operationeel zijn komen er haperingen tijdens het afspelen van muziek (youtube of gewoon van de schijf), opstartproblemen etc. Had m'n laatste hoop gevestigd op een verkapte herinstallatie met de update naar W10 maar ik ben bang dat het echt tijd wordt voor iets nieuws. Omdat ik net wat mobieler wil zijn moet het een laptop worden.

Ik gebruik m'n computer vooral voor:
Afspelen van muziek (via YouTube, Dropbox van de band)
Guitar PRO 6
Soms voor het instellen van m'n Pod
Heel heel soms basisdingetjes in Photoshop.

Nou ben ik niet zo'n kenner, maar mijn idee is dat zo'n beetje ieder computer tegenwoordig snel voldoet voor dit soort eisen en daardoor in het begin altijd wel snel aanvoelt, maar uiteindelijk na een jaar of 3-4 toch traag wordt.
Ik zit daarom een beetje te twijfelen tussen een laptopje van ergens in de 200 euro, (deze bijvoorbeeld), of is het toch beter om nu 500 euro uit te geven voor een snellere processor (Je komt dan een beetje in de i3 - A6 uit waarbij de eerste dualcore is met 1,7 Ghz en die tweede quadcore met rond de 2 Ghz) en meer werkgeheugen zoals bijvoorbeeld deze of deze.

Hier had uw advertentie kunnen staan.
berichtRe: Advies nieuwe laptop
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 19/08/2015 11:18

Zonder er verstand van te hebben denk ik dat je voor rond de 200 euro gauw uitgepoept bent. Je zegt het zelf al: een snellere processor en meer werkgeheugen zijn juist zaken die jij nodig hebt.
Als je alleen Word en Excel o.i.d. doet zal zo'n Wehkamp-ding waarschijnlijk volstaan. Ik zou zeggen: krantenwijk erbij knipoog
Gepost door: Zilty
Datum: 19/08/2015 11:31

eens met foob. dingen van 200 zijn nu al oud. die van 500 over 2-3 jaar blij.

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 19/08/2015 11:41

Quote:
Zilty

eens met foob. dingen van 200 zijn nu al oud. die van 500 over 2-3 jaar blij.

Ja maar ik vraag me dus af of dat iets uitmaakt... Ik ken een paar gevallen van mensen met een iPhone 4s van een jaar of 3 oud die niet meer vooruit te branden is. Als die nu een 6 kopen is die waarschijnlijk hetzelfde lot beschoren, maar dikke kans dat een hagelnieuwe 4s ook weer een jaar of wat goed draait.

Ik vraag me daarom wel eens af of het nu echt het verschil tussen 1,7 of 2 Ghz is die zo'n ding uiteindelijk traag maken of dat zo'n apparaat na een paar jaar gewoon helemaal dichtslibt van alle troep die het te verwerken krijgt blij

Maargoed, zoals altijd zal het wel weer iets (relatief) duurs worden, want dan heb je in ieder geval het idee dat je ook iets beters gekocht hebt knipoog

Datum: 19/08/2015 12:15

500 is niet duur voor een laptop. En je antwoord over het dichtslibben kan je makkelijk zelf testen: zorg dat je een windows install cd krijg en formateer dat ouwe ding. Ik heb het geprobeerd, hij wordt er sneller van, maar het verschil is te klein gezien de moeite en dat dichtslibben is ook een gevolg va de software die steeds meer vraagt van je apparaat, dus dichtslibben zelf gaat ook sneller dan voorheen.

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: chris89
Datum: 19/08/2015 18:55

Als het zich om de snelheid gaat, Kijk voor een pc/laptop met een SDD erin, (i.t.t. een "gewone" harde schrijf). Beste investering/upgrade die je kunt doen

voor het gemak:

Link

"That's the only way your hands will ever get strong."The rock guys, they try to get their tone with a les paul and a marshall"."That's the pussy way. You gotta get it in with your fingers.Skinny strings won't stay in tune.They won't get a tone. there's nothing there to express yourself"
Datum: 19/08/2015 22:50

Als je geduld hebt kan je wachten tot na de kerst en dan kan je een juweel vinden voor 500 euro in de mediamarkt tijdens de uitverkoop.
Datum: 20/08/2015 07:58

Hmmm misschien dat ik dat wel doe... thx voor de tip

Datum: 20/08/2015 08:36

Het is SSD en ik kan het je van harte aanraden, heb het ook en opeens is je windows machine net zo snel als een mac.

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 20/08/2015 10:05

Klinkt goed idd, ik neem het mee in m'n overweging!

Datum: 20/08/2015 11:07

Nou het wordt het niet goedkoper op.
Maargoed, je leeft maar n keer h.

Is dat wat dan? [www.laptopshop.nl]
i5
8 GB werkgeheugen
TB schijf
Cache SSD

Datum: 20/08/2015 11:49

beggars never where choosers...

Dat ding heeft 8 gig cache SSD, rest is 'normaal' weet niet hoe dat werkt, ik heb een full SSD schijf. wel beperkte opslag capaciteit, maar daar heb ik een externe schijf voor.

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 20/08/2015 12:18

Ik heb geen TB nodig, 250 gig zou (voorlopig) genoeg zijn, maar dat is voor SSD ook vrij groot volgens mij. Helemaal in deze prijsklasse. Sterker nog, de meeste laptops met SSD schijf zijn direct fors duurder, helemaal als je ook nog een i5 processor en bij full hd beeldscherm wil. Wat dat betreft is je uitspraak wel raak knipoog

Het idee hier is dat je je meest gebruikte programma's op de SSD zit voor de snelheid en je zooi (muziek/foto's etc) op de normale schijf. Klinkt voor mij als een goed compromis blij

Ik heb ook een externe schijf maar die gebruik ik vooral als backup en bewaar ik bij voorkeur niet in de buurt van m'n computer.
Alles op een hoop lijkt dit me dus wel een goede keuze. En zag net dat hij door tweakers ook nog de beste keuze als budget laptop is uitgeroepen in de categorie tot 600 euro. Nou, wat wil je nog meer...

Datum: 20/08/2015 12:49

Quote:
"Da Vinci"
Nou, wat wil je nog meer...

hem voor 200 euro kopen natuurlijk... knipoog

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: balte
Datum: 20/08/2015 14:41

Quote:
"Da Vinci"

Ik heb geen TB nodig, 250 gig zou (voorlopig) genoeg zijn, maar dat is voor SSD ook vrij groot volgens mij. Helemaal in deze prijsklasse. Sterker nog, de meeste laptops met SSD schijf zijn direct fors duurder, helemaal als je ook nog een i5 processor en bij full hd beeldscherm wil. Wat dat betreft is je uitspraak wel raak knipoog

nou, koop een laptop met i5 en een full hd scherm, en schroef die ssd er zelf in. voor 80 euries hebbie dr al eentje van 250 gig..
Datum: 20/08/2015 18:10

Wat Da Vinci zegt.
Datum: 20/08/2015 19:14

Ms ditchen, dat schiet op blij
Wim swingt als een trein... berichtRe: Advies nieuwe laptop
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 07/09/2015 11:22

Solid State is duur, erg duur. Het wordt er momenteel alleen "bijgeplaatst" om je besturingssysteem erg snel te laten starten. Veel hardeschijfruimte heb je nodig om bestanden op te zetten. Goede geluidskaart is een must. Ik heb een HP 17" en die bevalt erg goed, 1.5 Terrabite, proc. snelh 3,3 Mhz en quad-nog-wat-dinges-processor (Quadcore of zo)
In het begin ontzettend snel, maar... na verloop van tijd, niet meer zo heel erg snel. Dat komt hoofdzakelijk door 3 dingen.
Registry loopt vol
Programma's die je installeert, worden steeds "zwaarder"
Schijf (ven) lopen vol met allerhande troep die (velen weten dat niet) ook achterblijft als je een programma d-installeert.
Vooruit, nog eentje: mensen willen vaak teveel dingen (tegelijk) op een computer. Sluit eens een paar programma's.

De ultieme oplossing is en blijft: Format C:\ Is misschien wat werk, misschien wat omslachtig maar het helpt wl. Pas geleden nog gedaan (ruim je ook die ouwe zooi eens op...) en ik zet altijd belangrijke zaken op een externe schijf. Hoef je ze naderhand alleen maar terug te zetten.

Maar om tot de kern van de vraag te komen: een p.c. van 200 is weggegooid geld (gezien in het licht van je eisen) 500 is de ondergrens. 800 daar koop je een snelle mee. Met (wat) Solid State)

Nog iets om over na te denken: SSD geheugen slijt en zal na verloop in capaciteit teruglopen!

"Gitaren zijn net vrouwen: ze hebben vaak verschillende stemmingen."

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/09/2015 11:29 door Wim Bremer.
Datum: 09/09/2015 18:27

Quote:
"Wim Bremer"
Format C:\
precies en dan KX studio installeren.
Probeer wel even van te voren of je hardware ueberhaupt goed werkt met de machine die je op het oog hebt.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen