Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Het gaat ook wel eens niet over gitaren...
berichtToch maar niet beroepsmuzikant worden?
Gepost door: ron smit
Datum: 16/01/2016 10:44

Toch maar niet beroepsmuzikant worden?

Oeps, dat is wel triest:
[www.ntb.nl]
berichtRe: Toch maar niet beroepsmuzikant worden?
Gepost door: Siem Hendriks
Datum: 16/01/2016 13:31

Denk dat het tegenwoordig gewoon niet mogelijk is om beroepsmuzikant te worden de normale weg (dus een muziekopleiding). dit komt waarschijnlijk doordat de tijd van dat je "gevonden" word door labels lang voorbij is. shows zoals de Voice hebben daar vooral schuld aan. Nu is de enige manier om echt goed te verdienen in muziek door de Voice te winnen of een van dezelfde shows.

en ja.....

das best triest
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 16/01/2016 14:43

En de meeste eindigen in de coverscene. Wat op zich natuurlijk niet verkeerd is, maar ik denk even aan mijn hypotheek (eventueel) gezinnetje e.d. Daarom kids: Haal je diploma zoek een normale baan en doe muziek er als serieuze hobby bij knipoog. Er zijn ook (semi)beroepsmuzikanten die geen concervatorium hebben gedaan.
#ESNS17 berichtRe: Toch maar niet beroepsmuzikant worden?
Gepost door: Clemens
Datum: 16/01/2016 14:47

Ik ben nog steeds verbaasd over het artikel. Ik zie het overal voorbij komen, maar ik begrijp er niets van.

Ikzelf, mijn vrienden EN mijn collega's in al mijn bands hebben een volwaardig inkomen vanuit de muziek.

Ik denk dat een hoop muzikanten bij zichzelf te raden moeten gaan. Zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die compleet in paniek raakten toen een aantal jaar geleden de artiestensubsidie werd afgeschaft.

"Maar dan moet ik eerst gaan werken voor ik mijn album kan opnemen! Dat verpest het creatieve proces!!"

Juist ja. tong uit de mond grijns

[www.clemenswenners.nl]
Datum: 16/01/2016 14:53

@clemens: Goed om te horen dat het goed met je muziek gaat. Een volwaardig inkomen is natuurlijk afhankelijk van je leefstijl en hoe je levenstandaard is.
Ik denk niet dat ik met sec muzikant zijn in de nederlandse markt aan mijn 50K per jaar kom knipoog. En dat geldt ook voor mijn kennissen die beroepsmuziekant zijn. Daarentegen zit ik wel in bands en vind ik het heerlijk om te doen, maar het is niet mijn beroep. Overigens wel een hele serieuze hobby.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/01/2016 14:55 door ==X@LeX==.
Gepost door: Da Vinci
Datum: 16/01/2016 16:59

Onze drummer is bijna klaar met zijn opleiding commerciële economie en gaat nu naar de Rockacademie omdat hij "liever iets met muziek wil doen". Nou kan hij aardig drummen maar daar is alles ook wel mee gezegd. Dus die komt straks ook met bijna 30 jaar van school om het alsvolgt nog een paar jaar wat in de muziek te proberen. Dat wordt waarschijnlijk dus ook een kutsalaris in de muziek of hij besluit dan dik in z'n 30 en zonder werkervaring iets met z'n eerdere opleiding te doen maar dan ben je voor de meeste werkgevers ook niet de ideale kandidaat. De kans dat hij de 50k per jaar gaat aantikken wordt dus aanzienlijk verkleind door deze stap. Maargoed, ieder z'n ding natuurlijk.

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 16/01/2016 17:18

Volg je je hart of het geld? Lastige keuze.
Les Paul Custom + EMG berichtRe: Toch maar niet beroepsmuzikant worden?
Gepost door: JensHendriks
Datum: 16/01/2016 17:21

Waarschijnlijk zijn je kansen gewoon groter wanneer je jong begint. Inderdaad, wanneer je 30 bent en er dan pas eigenlijk in begint zal je niet ver komen...

To me it's like this: Music doesn't exist without guitars in it...
Gepost door: Siem Hendriks
Datum: 16/01/2016 17:35

Quote:
"ron smit"

Volg je je hart of het geld? Lastige keuze.

je hart brengt geen geld op, helaas..
Gepost door: scrib
Datum: 16/01/2016 17:40

aan de andere kant heb je ook geen 50k nodig om in leven te blijven

--
Keep strumming Phil
Les Paul Custom + EMG berichtRe: Toch maar niet beroepsmuzikant worden?
Gepost door: JensHendriks
Datum: 16/01/2016 17:49

Quote:
scrib

Wel om lekker Overpowered te zijn headbangend

To me it's like this: Music doesn't exist without guitars in it...
Datum: 17/01/2016 06:44

Is het niet altijd al zo geweest dat je gewoon geluk moest hebben (naast talent) dat je veel geld verdient?

Ik denk namelijk niet dat Dewolff klaagt over inkomen.
Datum: 17/01/2016 09:18

Quote:
JensHendriks

scrib
Wel om lekker Overpowered te zijn headbangend

Haha overpowered? Met 50k loop je nog niet echt lekker binnen hoor, zelfs niet als je vrouw ook nog wat mee naar huis neemt hoor.

Datum: 17/01/2016 09:28

Quote:
Liam

Ik denk namelijk niet dat Dewolff klaagt over inkomen.

Nou denk ik allereerst dat hij nog wel aan de goede kant zit van het artikel maar dat daanaast de meeste mensen die hun school af hebben gemaakt niet willen ruilen qua salaris. Daarnaast moet je ook aan de langere termijn denken. Want de meeste bandjes hebben het tov een andere carière een vrij korte houdbaarheid. Maw dilke kans dat je over een paar jaar op een andere manier je geld moet haan verdienen. En waar kom je dan zonder diploma's en werkervaring uit? Waarschijnlijk in de hoek waar de gemiddelde Oost Europeaan voor bijstandsniveau jouw baantje wil inpikken.
En niet klagen over salaris (omdat je iets doet wat je leuk vindt) betekent nieuwe niet automatisch dat je veel verdient; -)

Datum: 18/01/2016 14:07

Quote:
scrib

pcies, hoeveel heb je nou eigenlijk echt nodig?
Datum: 18/01/2016 14:16

Quote:
oNNo

scrib
pcies, hoeveel heb je nou eigenlijk echt nodig?

Puur om in leven te blijven niet zo veel, maar het mag ook wel een beetje comfortabel zijn toch knipoog

Gepost door: scrib
Datum: 18/01/2016 14:45

Quote:
"Da Vinci"

Puur om in leven te blijven niet zo veel, maar het mag ook wel een beetje comfortabel zijn toch knipoog

Tuurlijk, maar dat is precies de afweging: vind je een comfortabel/luxe leven belangrijk genoeg om werk te doen waar je hart niet in ligt, of doe je liever iets waar je hart wel in ligt en neem je daarvoor genoegen met minder luxe?

--
Keep strumming Phil
Datum: 18/01/2016 16:00

Quote:
scrib

vind je een comfortabel/luxe leven belangrijk genoeg om werk te doen waar je hart niet in ligt, of doe je liever iets waar je hart wel in ligt en neem je daarvoor genoegen met minder luxe?

Als je het zo zegt lijkt het wel alsof je denkt dat het een het ander uitsluit. Ik vind gelukkig meer leuk dan alleen gitaar pingelen en hoewel ik niet het beroep uit een jongensdroom heb doe ik het wel met plezier.

Datum: 18/01/2016 16:48

Quote:
"Da Vinci"

scrib
vind je een comfortabel/luxe leven belangrijk genoeg om werk te doen waar je hart niet in ligt, of doe je liever iets waar je hart wel in ligt en neem je daarvoor genoegen met minder luxe?

Als je het zo zegt lijkt het wel alsof je denkt dat het een het ander uitsluit. Ik vind gelukkig meer leuk dan alleen gitaar pingelen en hoewel ik niet het beroep uit een jongensdroom heb doe ik het wel met plezier.

Pzies
Datum: 18/01/2016 17:54

Het gaat om de drive de je hebt om muzikant te worden. Die was bij mij heel groot, maar toch ben ik blij dat ik het niet gedaan heb. Iets met schepen die je verbrandt.
Ik heb overigens wel bewondering en respect voor de mensen die wel die keuze hebben gemaakt.

Het is inderdaad ook een kwestie van de lange termijn. Ik zag mezelf geen versterkers sjouwen op mijn 55e (daargelaten of je dan al snabbels hebt) en steeds dezelfde (shit-)nummers spelen. Wat dat aangaat was het snabbelcircuit wel een goede leermeester.

Maar toch, er is niets leukers natuurlijk.
Datum: 18/01/2016 21:59

Quote:
"ron smit"

Het is inderdaad ook een kwestie van de lange termijn. Ik zag mezelf geen versterkers sjouwen op mijn 55e (daargelaten of je dan al snabbels hebt) en steeds dezelfde (shit-)nummers spelen. Wat dat aangaat was het snabbelcircuit wel een goede leermeester.

Dat dus. De meeste vrachtwagenchauffeurs zijn ook ooit een droom achterna gegaan maar de geluiden die ik tijdens mijn studentenbaantje op zaterdagochtend om 6.00 uur tijdend het laden van hun vrachtwagen op hun 6e werkdag hoorde deden anders vermoeden blij

Gepost door: Kees Vlees
Datum: 17/11/2016 22:10

Quote:
"Anonieme bezoeker"

En de meeste eindigen in de coverscene. Wat op zich natuurlijk niet verkeerd is, maar ik denk even aan mijn hypotheek (eventueel) gezinnetje e.d. Daarom kids: Haal je diploma zoek een normale baan en doe muziek er als serieuze hobby bij knipoog. Er zijn ook (semi)beroepsmuzikanten die geen concervatorium hebben gedaan.

Net zoveel lol en meer centjes het geen ook nog niet zo slecht is.
JAAAAAAAAAAAAA het gaat natuurlijk om de muziek.

Kees Vlees
zelfs mijn zus en dat is een schele
speelt niet op een tele

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen