Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Het gaat ook wel eens niet over gitaren...
Pagina's: Vorige 1 2 Alle Huidige pagina: 2 van 2
berichtRe: Ouwe lullen muziek
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 21/10/2016 15:52

muziek maken levert toch alleen geld op?

ik vaar mee blij

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/10/2016 16:25 door oNNo.
Datum: 21/10/2016 16:58

Quote:
oNNo
ik vaar mee blij

Evengoed geweldig lijkt me blij
Wim swingt als een trein... berichtRe: Ouwe lullen muziek
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 24/10/2016 16:37

Op een enkel nummer na, ben ik nou niet echt onverdeeld happy met de hedendaagse muziek. Als je de pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt dan hou je in principe toch van heel andere muziek dan de jeugd van nu Dat houdt gewoon verband met wat voor muziek je hoorde in onze jeugd. Maar ik blijf erbij dat toen toch wel echt de basis voor de hedendaagse popmuziek is gelegd...
Enne.... House of the rising sun is toevallig wél het eerste nummer dat op mijn gitaar kon spelen. Nostalgia....

"Gitaren zijn net vrouwen: ze hebben vaak verschillende stemmingen."
Datum: 24/10/2016 16:54

Op een enkel nummer na, ben ik nou niet echt gecharmeerd van de hedendaagse muziek... als je de pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt, hou je in principe toch van heel andere muziek dan de jeugd van nu. Dat houdt gewoon verband met welke je muziek je bent opgegroeid. Maar ik blijf erbij dat toen wel de basis voor de hedendaagse pomuziek is gelegd.
Enne... House of the rising sun was toevallig WEL het eerste nummer dat ik op mijn gitaar kon spelen!! Nostalgie dus...

Datum: 24/10/2016 17:36

Quote:
"Wim Bremer"

Op een enkel nummer na, ben ik nou niet echt gecharmeerd van de hedendaagse muziek... als je de pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt, hou je in principe toch van heel andere muziek dan de jeugd van nu. Dat houdt gewoon verband met welke je muziek je bent opgegroeid. Maar ik blijf erbij dat toen wel de basis voor de hedendaagse pomuziek is gelegd.
Enne... House of the rising sun was toevallig WEL het eerste nummer dat ik op mijn gitaar kon spelen!! Nostalgie dus...

Wishful thinking Wim. De basis werd al gelegd beging jaren vijftig, toen jij misschien niet meer in je luier poepte, dan toch hoogstens in je korte broek naar de kleuterschool ging en nog geen benul van een 12-snarige gitaar had.
En laten we wel wezen: in elke periode - dus ook die jij noemt - werd zowel goeie als zeer slechte muziek gemaakt. Dat geldt dus ook voor de 60-er, 70-er, 80-jaren (and so on).
Ik vind de meeste house niks, maar heb best wel wat met Eminem,om maar eens wat te noemen, maar disco vond ik ronduit verschrikkelijk. De Outsiders: waardeloos; Group 1850 daarentegen: geweldig.
Jouw 'goeie muziek' werd gemaakt in de tijd dat jij daar ontvankelijk voor was; niks meer of minder.

PS: House of de rising sun is verder ook maar een kutnummer, toch? knipoog
Datum: 24/10/2016 21:21

De basis voor de "hedendaagse" (in 1955 e.v.) ligt natuurlijk (onder meer) in de negro spirituals en de blues. En die (basis) dateert uiteindelijk van nog veel langer geleden. Wat ik bedoel met de basis en jaren 50 e.v. is, dat dit (uiteindelijk) de toon en muziek van deze jaren hogelijk heeft bepaald. En zeer zeker vele muziekstromen mogelijk heeft gemaakt. Jazz, Popmuziek, blues (En dan bedoel in Rhythm and Blues), countrymuziek (ja; die ook), Rock and Roll, enz. En dan heb ik het nog maar even niet over de klassieke muziek. Die o.a. zeer zeker de hedendaagse muziek mede mogelijk heeft gemaakt én beinvloed heeft. (Want waar blijft muziek zonder toonladders en notenschrift... Ooit bedoeld voor klassieke muziek)
In het verleden een aanal artikelen hierover geschreven trouwens, die - behalve erg lang - ook erg informatief zijn. Zal ze nog eens opzoeken... knipoog

En waarom is House of the rising sun een "kutnummer?" It's in the eye of the beholder denk ik toch.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/10/2016 21:25 door Wim Bremer.
Gepost door: scrib
Datum: 24/10/2016 21:33

Het lijkt me, precies om de redenen die je noemt, lastig om met stelligheid te zeggen in welke periode 'de basis' voor de hedendaagse muziek is gelegd. Ik denk dat vrijwel iedere muziekstroming in mindere of meerdere mate de daaropvolgende muziekstromingen heeft beinvloed. Eigenlijk een doorlopend proces van evolutie, waarin er soms sprongen worden gemaakt en soms de ontwikkeling meer geleidelijk gaat. Maar als je een bepaalde periode 'de basis' noemt dan zegt dat waarschijnlijk meer over je eigen perspectief dan over muziek in het algemeen.

Iemand trouwens de docu Planet Elektro gezien? Erg interessant. Tuurlijk kan je zeggen dat de hedendaagse dancemuziek z'n oorsprong heeft in de house en die weer z'n oorsprong heeft in de disco en je zo vanzelf weer terug komt bij de rythm & blues... maar de ontwikkeling van de techniek is minstens even belangrijk, en zo kan je zeggen dat de basis in de jaren 80 ligt.

Uitzending gemist:
[www.npo.nl]

--
Keep strumming Phil
Gepost door: Tommie49
Datum: 24/10/2016 23:01

Die jaren 80 New Wave en die muziek die destijds ontstond door de opkomst van de synthesizer lapten hetgeen in de jaren ervoor was gebeurd toch aardig aan den laars. Ook die muziek die de voorloper was van de house trok zich weinig aan van de moderne muziek van de periode daarvoor.

Er waren ook avant-gardistische gitaristen zoals die gast van Echo and the Bunnymen die voor een heel andere benadering kozen dan de blues georienteerde rockgitaristen.

Omdat ik al vanaf mijn kleuterjaren naar muziek luister had ik het er best wel moeilijk mee maar ook daar kwamen best mooie dingen uit voort.

Om weer even op ouwe lullen muziek terug te komen. Ik zag afgelopen zaterdag de Nederlandse band Dandelion in Concerto een instore concert geven.

Prachtige song based muziek met samenzang die doet denken aan Crosby Stills Nash & Young en de Beach Boys. Prima band

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/10/2016 23:02 door Tommie49.
Datum: 25/10/2016 08:02

Quote:
"Wim Bremer"
En waarom is House of the rising sun een "kutnummer?" It's in the eye of the beholder denk ik toch.

Precies Wim! ja Dat is wat ik bedoel; dat geldt dus ook voor jouw 'goede' muziek.
Datum: 25/10/2016 10:25

Gelukkig ben ik niet aan welke stijl dan ook gebonden. ALLES wat ik mooi vindt mag van iedere stroming zijn. Ik vind klassieke muziek evengoed mooi als country, Amy McDonald, prima. Boudewijn de Groot: ook prima. Leo Kottke: hartstikke goed. Emmylou Harris.... mijn favoriete zangeres. Country dus. In Nederland zeer ondergeschoven kindje. In de USA zijn zangers (Kijk bijv. eens naar Garth Brooks, Waylon Jennings, noem ze maar op) die mijoenen platen verkopen/verkochten. Zelfs (!) Adele komt met een country CD. En die zingt evengoed Ballads. Tine Turner (ouwe rockster...) heeft ooit een country CD opgenomen (LOL)
Brede smaak, brede interesse...

Stelling: als iedereen van dezelfde muziek houdt, zijn er geen stromingen... knipoog

Datum: 25/10/2016 21:20

Ach.... de eerste, elektrische gitaarspelende én solo's (al in 1937!) gevende Nederlandse (én in Europa) gitarist (onder andere) Eddy Christiani overleden... De man was 98.
Ouwe lullenmuziek?!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/10/2016 10:53 door Wim Bremer.
Datum: 30/10/2016 21:25

Quote:
Outrage

Geweldig mooi dit zeg, hier ga ik achteraan!

Dank voor de tip
Datum: 02/11/2016 00:59

Ik ben deze live versie van dat prachtige nummer tegengekomen. Kippenvel door mijn hele lijf tegen het einde van het nummer

[www.youtube.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/11/2016 00:59 door Tommie49.
Gepost door: Kees Vlees
Datum: 02/11/2016 22:03

Yep.

Ik zag laatst een bandje van wat jonge dudes, 16 jaar, het nummer I wanne be your dog spelen, voor de onwetenden. dit is van I. Pop

Kees Vlees
zelfs mijn zus en dat is een schele
speelt niet op een tele
Datum: 03/11/2016 12:24

... en je denkt dat ze nu wél weten wie dat is? (Nou vooruit dan maar, vriendje van David Bowie) Misschien dat ze die kennen... ROTFL

Datum: 03/11/2016 19:06

Hij was toch nog niet zo heel lang geleden op Pinkpop? Hoewel, ja dat is toch alweer 10 jaar geleden, de tijd vliegt.
Datum: 04/11/2016 20:31

Quote:
"Wim Bremer"

... en je denkt dat ze nu wél weten wie dat is? (Nou vooruit dan maar, vriendje van David Bowie) Misschien dat ze die kennen... ROTFL
Daar zou je wel enss gelijk in kunnen hebben, Mooi aanvulling, hij schreef ook China girl

Kees Vlees
speelt niet op een tele
Gepost door: Outrage
Datum: 06/11/2016 19:27

Quote:
Tommie49

Ik ben deze live versie van dat prachtige nummer tegengekomen. Kippenvel door mijn hele lijf tegen het einde van het nummer

[www.youtube.com]

Ik vind het gewoon gezeur dat er vandaag geen goede muziek meer wordt gemaakt. Er wordt net een heleboel goede muziek gemaakt. Alleen wordt zij overstemd door uitgeholde commerciële muziek. Maar als je daar weet voorbij te kijken, dan is er net heel veel te ontdekken. Maar je moet je bewust zijn van de beperkingen van traditionele radiokanalen, van de algoritmes die Spotify bepalen, ... Als muziekliefhebber ga je gewoon actief op zoek.

Bij zijn geboorte zou er voor de kust bij P. een zeemonster zijn opgedoken dat begon te zingen. Daarnaast zou er een dubbele regenboog boven de stad zijn verschenen en gingen in heel het land de bloemen midden in de winter bloeien. Naar aanleiding van zijn geboorte zou ook een nieuwe ster aan de hemel zijn verschenen.
Datum: 06/11/2016 19:35

ach, volgend jaar naar Jet Rebel
leuke dude

Kees Vlees
speelt niet op een tele
Datum: 07/11/2016 10:54

Quote:
Outrage

Ik vind het gewoon gezeur dat er vandaag geen goede muziek meer wordt gemaakt. Er wordt net een heleboel goede muziek gemaakt. Alleen wordt zij overstemd door uitgeholde commerciële muziek. Maar als je daar weet voorbij te kijken, dan is er net heel veel te ontdekken. Maar je moet je bewust zijn van de beperkingen van traditionele radiokanalen, van de algoritmes die Spotify bepalen, ... Als muziekliefhebber ga je gewoon actief op zoek.

+1
Gepost door: Maaike
Datum: 09/11/2016 18:22

Quote:
Outrage

Tommie49

[www.youtube.com]

mee eens!
Datum: 09/11/2016 19:56

Er kan natuurlijk wel mooie muziek gemaakt worden maar als ik het niks vind is dat mijn mening. Als jij (in overdrachteljlijke zin) het wel mooi vindt, be my guest. Its all in the eye of the beholder en das maar goed ook. Anders moest iedereen van hetzelfde houden...

Datum: 17/11/2016 21:37

Sabaton vind ik wel biek

Kees Vlees
speelt niet op een tele
Datum: 05/12/2016 10:29

't Was toch niet deze boot die eergister op de rotsen is gevaren hoop ik...? bezorgd

Pagina's: Vorige 1 2 Alle Huidige pagina: 2 van 2

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen