Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Het gaat ook wel eens niet over gitaren...
Wim swingt als een trein... berichtLP. LP? What the @%$# is LP?
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 17/04/2017 21:34

Laatst had ik iemand op bezoek die zich (ze was 13) afvroeg wat dt was (Ze wees op een pick-up) Ik leg het fenomeen LP en singeltjes uit en ze snapte niet hoe dat nou werkte. Dus zet ik dat ding in gang en er kwam muziek uit(!!) Nou, dat had ze nog nooit gezien en zeker nooit gehoord. Alles gaat tegenwoordig per smartfoon, Spotify, etc. Ze keek haar ogen uit. digitale cassetterecorder, Sony Minidisk enzovoorts.

Mijn vraag na deze inleiding: Gebruik je je draaitafel (pick-up, grammofoon) nog wel eens en wanneer heb je je laatste vinyl (LP) gekocht? Leeft dit nog bij de muziekliefhebber?
Zelf heb ik nog twee erg goede staan die nog uitstekend functioneren. (Yamaha en Philips) en nog regelmatig in actie komen.

"Gitaren zijn net vrouwen: ze hebben vaak verschillende stemmingen."
berichtRe: LP. LP? What the @%$# is LP?
Gepost door: scrib
Datum: 17/04/2017 22:37

Ik dacht even dat je het over een Les Paul had... pick-up, singeltjes... is die gast nou aan een 13 jarige het verschil tussen een humbucker en een single coil aan het uitleggen?... ooooohh... :P

Ja, ik heb een paar jaar geleden een platenspeler gekocht. Lekker in kringloopwinkels snuffelen tussen het vinyl. Alle 13 goed, woohoo! Maar twee jaar geleden de hele ratsemedee ook weer weggedaan. Muziek is muziek. Analoog, warmer geluid, bla bla, uiteindelijk gaat het om de tunes en toch ook wel om het gemak. Of neem je je platenspeler ook mee in de auto?

En 13 jarigen zullen ook nog nooit een diskette of cassettebandje hebben gezien, of een tv die even diep is als ie breed is. En over 20 jaar zullen er kinderen rondlopen die nog nooit de zoete geur van benzine hebben geroken als ze uit het raampje van de auto hingen terwijl pa aan het tanken was (tanken? wat is dat?). En zich verbazen over het feit dat sigaretten van tabak waren en je die gewoon openbaar in de fik kon steken.

We worden oud, Wim.

--
Keep strumming Phil
Gepost door: Tommie49
Datum: 18/04/2017 02:05

Voor mij is het zeker vijf en twintig jaar geleden dat ik voor het laatst een lp heb opgezet. Ik begin er ook niet meer aan. Het geluid is dynamisch maar na vijf keer draaien gaat het geluid hoorbaar achteruit. Alleen die mooie grote hoezen mis ik wel.

Je krijgt tikken en krassen ook al ben je nog zo voorzichtig. Compact discs, WAV bestanden en MP3 bestanden vind ik een stuk prettiger en de kwaliteit is goed genoeg omdat de apparatuur in de loop der jaren steeds beter is geworden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2017 02:06 door Tommie49.
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 18/04/2017 09:02

Mee eens, behalve over MP3; dat blijf ik niks vinden.
Gepost door: Henkie (PC)
Datum: 25/04/2017 10:55

Ik heb hier een JVC en een B&O platenspeler staan die allebei nog gebruikt worden.

Zo een keer in de maand koop ik nog wel eens een LP. Maar er is weinig nieuwe muziek die ik op LP heb.
Laatste 'nieuwe' muziek die op op vinyl gekocht heb waren de drie albums van Karnivool. Geen spijt van gehad!
Op de een of andere manier luister ik anders naar een album als het iets meer 'moeite' kost om het op te zetten. Misschien dat ik er dan meer aandacht aan geef en ik het daardoor meer, of soms minder, kan waarderen.

En daar is dan ook alles mee gezegd.
Wim swingt als een trein... berichtRe: LP. LP? What the @%$# is LP?
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 25/04/2017 11:48

Blijf draaitafels mooie dingen vinden, vooral als je met een nummer meespeelt en je kunt d.m.v. de pitch-control, de toonhoogte van de muziek volgen c.q. aanpassen. Anders de hele gitaar weer stemmen. Zo heb ik ook een cassetterecorder voorzien van pitch-control.
Maar ze hebben n min... als je kamer toevallig voorzien is van een houten vloer... juist ja; de kenner weet dan dat ik overslaan bedoel!!! %@!* weer een kras op de plaat. Maar ach, nostalgie he...!

Wat die B@O aangaat: met tangentiale toonopneemarm? Goed bewaren, zijn ZEER gewild, vooral de 4000 series.

Wie verder nog geinteresseerd is in "oud spul" moet hier nog even kijken.
[www.grammofoon.com]">www.grammofoon.com]

"Gitaren zijn net vrouwen: ze hebben vaak verschillende stemmingen."

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen