Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Het gaat ook wel eens niet over gitaren...
berichtyoutube en rechten
Gepost door: Tommie49
Datum: 13/10/2018 15:34

Het zal wel eerder ter sprake zijn gekomen, maar hoe zit het met de rechten wanneer je een riff of lick speelt die ergens op lijkt op youtube.

Ik denk dat ik filmpjes op youtube ga zetten met effect settings van bepaalde pedalen. Maar wanneer de licks die je speelt om de sounds te demonstreren per ongeluk ergens op lijken, kan n of andere Jan Doedel een proces tegen je beginnen?
berichtRe: youtube en rechten
Gepost door: scrib
Datum: 13/10/2018 15:43

Als ik de verhalen hoor is het een behoorlijke Kafkaesque boel daar. Ze gebruiken algoritmen om te bepalen of er bestaande muziekstukken gebruikt worden en als die algoritmen iets menen te detecteren volgen er geautomatiseerde acties. Wat precies de volgorde is weet ik niet maar gaat denk ik van een waarschuwing, naar het verwijderen van een video of dat de advertentie-inkomsten van je video automatisch naar de rechthebbende gaan, of blokkering van je account. Voor die algoritmen gebruiken ze waarschijnlijk machine-learning of iets dergelijks, zodat niemand precies weet hoe ze werken en ze ook best onterecht aan kunnen slaan. Maarja, voordat je een mens te spreken krijgt die daadwerkelijk wat kan betekenen of uberhaupt inhoudelijke vragen kan beantwoorden ben je wel even verder...

--
Keep strumming Phil
Gepost door: Tommie49
Datum: 13/10/2018 22:54

Ik zie het alweer. Ik denk dat ik er maar gewoon vanaf zie. Je weet maar nooit wat voor gezeur je er mee krijgt.
Gepost door: Da Vinci
Datum: 14/10/2018 18:33

Er staaan ook genoeg covers en lessen op, dus blijkbaar is dat niet zon probleem. Wellicht ff vermelden van wie t riffje is?

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Gepost door: Marieke Versteegh
Datum: 16/10/2018 08:01

Dat is een goede opmerking van Da Vinci. Er worden genoeg covers van bestaande liedjes op Youtube geplaatst, dus dat moet geen probleem zijn.
Gepost door: forcbart
Datum: 17/10/2018 22:18

gewoon erop zetten en afwachten.
Als je commentaar krijgt en je vindr dat ze een punt maken haal je het er af.

Ik heb 2 keer een claim gehad en heb het 2 keer doorgedrukt, uiteindelijk haalden ze 2 keer bakzeil.

een keer testament d'Anelia in arrangement van Llobet en een keer een stuk van Barrios. Het was de uitgever van de bladmuziek die bezwaar had gemaakt maar die had dus geen poot om op te staan.
Gepost door: Tommie48
Datum: 20/10/2018 02:57

Quote:
scrib

Als ik de verhalen hoor is het een behoorlijke Kafkaesque boel daar. Ze gebruiken algoritmen om te bepalen of er bestaande muziekstukken gebruikt worden en als die algoritmen iets menen te detecteren volgen er geautomatiseerde acties. Wat precies de volgorde is weet ik niet maar gaat denk ik van een waarschuwing, naar het verwijderen van een video of dat de advertentie-inkomsten van je video automatisch naar de rechthebbende gaan, of blokkering van je account. Voor die algoritmen gebruiken ze waarschijnlijk machine-learning of iets dergelijks, zodat niemand precies weet hoe ze werken en ze ook best onterecht aan kunnen slaan. Maarja, voordat je een mens te spreken krijgt die daadwerkelijk wat kan betekenen of uberhaupt inhoudelijke vragen kan beantwoorden ben je wel even verder...
Geef me 1 filmpje dat als je het op youtube zet het algoritme aanslaat (onterecht). Ik verzeker je dat het machine learning is. Berekent het verschil tussen het geluid in het filmpje en alle geluiden in hun database. Maar dat is waarschijnlijk waterdicht.
Gepost door: scrib
Datum: 20/10/2018 09:05

Ja, mijn reactie was waarschijnlijk een beetje kort door de bocht. Zoals anderen al opmerkten staan er genoeg covers en tutorials van bestaande nummers op youtube.

Maar feit is dat YT een geautomatiseerd systeem gebruikt om copyright schendingen te detecteren, en geen enkel geautomatiseerd systeem is waterdicht. Het systeem kan geluid niet 1-op-1 vergelijken, want iemand kan simpelweg snelheid of toonhoogte een tikkie aangepast hebben, of misschien zijn er door encoding wel artifacts ingeslopen. Het systeem zal dus een wat lossere vergelijking moeten maken, waarbij het een waarschijnlijkheids-score geeft en boven een bepaalde grens er een melding de deur uit gaat. Geen enkel systeem is waterdicht. Als er machine-learning is toegepast hangt bijvoorbeeld veel af van de leer-dataset waarmee het systeem begonnen is, en hoe dat (door mensen!) is gecategoriseerd. Vervolgens is vaak onbekend hoe machine-learning algoritmes precies hun keuzes maken. Als er een melding is, en dit is je ogen onterecht, hoe lang duurt het dan voordat je een levend persoon van youtube aan de lijn krijgt die wat kan met je tegen-claim? Of moet je dan echt onderhand al een advocaat in de arm nemen?

Dan is nog de vraag, welke van de twee vergelijkbare nummers is het kopie? Als jij een nummer upload en een week later upload VEVO een nummer en daar komt een hit uit, wie denk je dat er dan een mailtje krijgt?

Op Synthforum was toevallig nog een draadje hierover laatst:
[www.synthforum.nl]

--
Keep strumming Phil

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/10/2018 09:06 door scrib.
Gepost door: Tommie48
Datum: 20/10/2018 10:06

Misschien is het in de zin van het herkennen van wat het origineel is en wat de kopie is niet waterdicht. Maar het herkent altijd wel het nummer. Dit geld overigens niet als je alles van het nummer zelf speelt. Daar is AI nog niet genuanceerd genoeg voor. Maar als je het origineel als backtrack gebruikt dan wordt het gelijk herkend.
Gepost door: forcbart
Datum: 20/10/2018 12:46

Quote:
scrib
Als er een melding is, en dit is je ogen onterecht, hoe lang duurt het dan voordat je een levend persoon van youtube aan de lijn krijgt die wat kan met je tegen-claim?
het duurt een week of 3, geen advocaat nodig gehad.
Ik had het gevoel dat mijn motivatie naar de eiser werd doorgestuurd, die vervolgens zijn claim liet vallen.

Dat had ook niet met geluidsherkenning te maken, het was immers mijn eigen opname.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/10/2018 12:46 door forcbart.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen