Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Het gaat ook wel eens niet over gitaren...
berichtIk denk er over na om te beginnen met het gitaarspelen maar ik zie door de bome het bos niet meer.
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 03/01/2020 20:17

Hey there, ik ben Willen, vijftig jaar en ik denker over na om gitaar te gaan spelen. Me inspiratie heb ik van al wat ouwere bands, denk zo aan Rolling Stones en Beatles. Is het verstandig om eerst een akoestische gitaar te proberen of is dat niet zo?
Hopelijk is het een beetje gezellig hier want ik zal nog genoeg domme vragen te stellen hebben.

Willempie.

berichtRe: Ik denk er over na om te beginnen met het gitaarspelen maar ik zie door de bome het bos niet meer.
Gepost door: Back
Datum: 03/01/2020 20:36

Dag Willem, welkom op dit (lichtelijk terminale) forum.
Een keuze om akoestisch of elektrisch te gaan spelen wordt vooral bepaald door jouw eigen voorkeur.
Je kunt prachtige en lekkere popmuziek op een akoestische gitaar spelen, maar als je de kick van gierende en overstuurde geluiden wil beleven moet je elektrisch gaan spelen. Twee uitersten dus.
Logischerwijs zitten aan beide keuzes voor- en nadelen, waarvan alleen jijzelf het gewicht kan bepalen.

Bottomline: wil je lekker thuis pielen, ga voor akoestisch, voor al het andere moet je je eigen afwegingen maken, zoals: ga ik met anderen spelen, wil ik gaan optreden, in welke stijl, wat is m'n budget et cetera.
Sterkte met je keuze.

PS: het is hier redelijk gezellig, maar dat vindt niet iedereeen clownesk

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/01/2020 20:36 door Back.
berichtRe: Ik denk er over na om te beginnen met het gitaarspelen maar ik zie door de bome het bos niet meer.
Datum: 03/01/2020 20:51

Ik heb niet nagedacht over geld want ik ben een nog niet eens beginner. Ik denk dat de belangrijkste vraag is wat ik niet moet kopen. Ik geloof dat een goede gitarist op een stuk brandhout kan spelen maar dat dat voor mij niet erg motiverend is. Het moet ook niet een hele grote zijn ik zat eens met een best grote op schoot en de rand deed zeer in me biceps al na een minuut denk ik. Hoe heet zo een kleine gitaar en dan niet een ukelele want dat weet ik wel. Gewoon een kleine gitaar met zes snaren dus.
Gepost door: vieze slet
Datum: 03/01/2020 21:24

Gewoon een solid body gitaar nemen, die zijn nooit te dik en dat is wat de meeste mensen bedoelen als ze elektrische gitaar zeggen.
Gepost door: Da Vinci
Datum: 04/01/2020 00:00

Hoi Willem,
Ik hoorde vroeger ook wel eens mensen zeggen dat je met akoestisch ‘moest’ beginnen. Maar zoals Back zegt is het vooral wat je zelf wil. Uiteraard speelt muziekkeuze en gebruik een belangrijke rol.
De eerste tijd zal je voornamelijk akkoorden spelen en dat kan op zowel akoestisch als elektrisch prima. Bij beide heb je ook aardig wat verschillende types. Bij akoestisch is dreadnough een veel voorkomend exemplaar. Maar je hebt ook jumbo’s en kleinere modellen zoals de Martin van Ed Sheeran (Google is je vriend).

Als je een normaal postuur hebt moet je ze allemaal probeemloos kunnen spelen. Maar in het begin kan het even wennen zijn, en probeer ontspannen houding aan te nemen knipoog
Vingers kunnen wel even pijn doen in het begin en je handen zullen ook wat kracht op moeten bouwen. Helemaal bij een staalsnarige akoestische gitaar (je hebt ook nylon snaren maar dat zou ik gezien je muzieksmaak niet adviseren) want die hebben een behoorlijke snaarspanning. Een ‘iets meer dan brandhout’ gitaar doe goed is afgesteld kan een groot verschil maken in speelcomfort. Echt een sound neerzetten is van latere zorg, in het begin moet je vooral zin hebben en houden om je gitaar op te pakken en te spelen. Alleen om die reden al is het aan te raden je hart te volgen blij

Ps ga je ook les nemen? Dan kan je, evt in de vorm van een proefles, met je leraar afstemmen of je beter een akoestisch of elektrische gitaar kan aanschaffen.

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 04/01/2020 09:41

Hallo vinci, dankjewel voor je antwoord, Ik heb een klein postuur en ik ben een beetje rond. Ik ben ook maar 1,65 meter. En door Google te gebruiken kom ik uit op een parlor gitaar die zijn aardig klein zonder een kindergitaar te zijn en dat is waar ik naar ga kijken. Ik ga eerst zelf maar wat proberen met een boekje en wat YouTube filmpjes.
Datum: 04/01/2020 09:57

Een Parlor of OM (zit tussen parlor en dreadnough in) kan idd een goede keuze zijn als je wat kleiner bent. Succes met de zoektocht. Ik zou eens gaan kijken bij een goede gitaarzaak waar je ook wat advies krijgt, wat kan uitproberen en de gitaar goed wordt afgesteld voor je.

Waar kom je uit de buurt? Dan heeft er vast wel iemand tips.

Datum: 04/01/2020 10:42

Ik woon nu in kampen. Ik ben er voor mijn werk naartoe verhuisd. Ik keek hier al in de stad of er een winkel was. Maar die is al een tijdje gesloten. Misschien dat ik eens in Zwolle ga kijken en anders rij ik naar een grotere stad. Het heeft geen haast. De zoektocht is ook al leuk.
Datum: 04/01/2020 11:22

Dan zou ik zeker eens bij Souman in Hattemerbroek binnen lopen!

Gepost door: Willie
Datum: 04/01/2020 11:29

In Kampen heb je Musicana, in Zwolle idd Souman maar ook Het Speeltuygh en Reichenbach.
Gewoon overal een keer binnenlopen, snuffelen en wat proberen. Dat is een van de leukere kanten van gitaar(spelen).
Datum: 04/01/2020 12:14

Dank u.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen