Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Vragen en opmerkingen
Pagina's: 1 2 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 2
berichtHuisregels
Gepost door: Relic Bert
Datum: 11/01/2007 08:32

Maurice, gefeliciteerd met de "nieuwe" site.

Of ik het wat vind kan ik nog niet zeggen, het is nog erg wennen allemaal.

Waarom deze post? Ik zou graag willen dat iedereen, vooral ook de moderatoren, de huisregels nog eens zou lezen en vooral ook toepassen. Het zou deze site zeer ten goede komen.
berichtRe: Huisregels
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 11/01/2007 09:00

Kun je iets specifieker zijn waar je op doelt, Bert?
Datum: 11/01/2007 09:28

Marin,

Misschien ben ik wel een superzeikert, maar ik bezoek best veel forums, bij de meeste wordt gewoon heel "streng" gemodereerd.
In de praktijk houdt dat in dat:
- Onzin berichten worden verwijderd;
- Berichten welke niet over het onderwerp gaan worden verwijderd;
- Threads die uit de hand lopen worden gesloten;
- Etc.

Dit heeft tot gevolg dat je gezochte info vaak snel vind en niet door allerlei onzin hoeft te lezen. Voor onzin, humor en aanverwante zaken zijn vaak aparte forum delen beschikbaar.

In de huisregels hier lees ik o.a.:
- Houd je aan het onderwerp van de discussie.
- Flame wars zijn niet toegestaan.

Deze zaken vind ik hier maar weinig terug. Discussies gaan hier vaak alle kanten op. Veel threads worden verkapte chat-threads.

Het is natuurlijk de keuze van de Webmaster hoe een forum wordt gemodereerd. Persoonlijk vind ik dat het hier wel wat "strenger" zou mogen, en dan vooral bij de afdelingen:
- Gitaren
- Apparatuur
- Marktplaats

Mijn mening dus.
Datum: 11/01/2007 09:48

Tja. Ik kan me er deels wel in vinden, maar aan de andere kant denk ik zelf dat één van de charmes van gitaar.net is dat mensen redelijk met elkaar om kunnen gaan en er niet zo heel strak gemodereerd wordt. (Al denk ik dat wij meer modden dan men zich bewust is).

Dat maakt echter ook dat er wat verantwoordelijkheid bij de forumbezoekers ligt. Zo lang zaken niet echt uit de klauwen lopen, heb ik zelf eerder de voorkeur om met een opmerking in een thread te proberen wat bij te sturen dan door nou onmiddellijk berichten te verwijderen of aan te passen. Een superstrak geregisseerd forum verliest denk ik ook zijn enigszins sociale functie.

Het valt me echter de laatste tijd ook wel op dat er wat (met name nieuwe) leden zijn die niet accepteren dat er wel regels zijn die gelden op de site.

Kortom: lastig. Ik ben benieuwd naar de mening van mijn medemods en natuurlijk de BOFH MM, als hij z'n bed weer uit is...
Datum: 11/01/2007 09:57

Zoals ik al zei: Het is aan de Webmaster natuurlijk.

Ik geef ook alleen mijn mening. En inderdaad, veel nieuwe (jonge) leden maken zich nogal eens schuldig aan het schenden van de regels, misschien omdat het hier ook zo makkelijk gaat?

Toch denk ik dat beter modereren deze site zeker niet minder zal maken, eerder beter. Op andere forums zie je meestal dat per forumonderdeel een moderator is aangesteld. Iedereen kan zijn of haar zegje doen, zolang het maar onderwerp gerelateerd is. Ik vind dat prettig, de threads blijven prettig leesbaar en de reacties snijden hout omdat onzin wordt verwijderd. Dat is hier helaas toch vaak anders. Veel reacties zijn hier gebaseerd op van horen zeggen en zeker niet op ervaring . . .

Maar laten we afwachten wat Maurice er van vind.
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 11/01/2007 10:32

als je alle reacties die echt op eigen ervaring gebaseerd waren hier weg zou laten zou het een hele kale bedoening worden.
Wat mij betreft hoeft er aan de moderatie niets te veranderen: als iemand echt over de scheef gaat dan wordt er duidelijk ingegrepen en verder niet.

aan de andere kant, met dit nieuwe kabinet op komst zou een wat strakker beleid niet misstaan zwaaiend

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Datum: 11/01/2007 14:54

verkeerde topickgrinnikend

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/01/2007 16:45 door Paul.
Gepost door: Maurice Makaay
Datum: 11/01/2007 15:09

Zoals Martin al aangeeft wordt, er meer gemodereerd dan zichtbaar is. Postings die echt tever gaan of spammy zijn worden snel opgeruimd. Veel vang ik zelf nog op voordat het gelezen wordt (ik krijg de hele dat een mailstroom binnen met nieuwe postings).

Zelf zie ik gitaar.net niet als een klinische gitaarsite waar alleen maar strak georganiseerd over het topic mag worden gediscussieerd. Het is vooral een site waarmee ik gitaristen met elkaar contact wil laten hebben. Daar horen humor en kleine zijstapjes in de discussies gewoon bij. Die brengen een site naar mijn bescheiden mening pas echt tot leven.

Wel ben ik het eens dat in sommige threads het gerommel de overhand krijgt en het topic teveel wordt verlaten. Dat is jammer, omdat het snel kan zorgen voor het verzanden en stranden van een hele discussie. Ik zou het zeer op prijs stellen als eenieder er zelf ook met gezond verstand naar kijkt of zijn/haar bijdragen de discussie nog helpen of dat het op losstaande café/chat-praat begint te lijken. De logica "we gaan los en de moderatoren laten wel weten als het te ver gaat" hoort wat mij betreft niet op te gaan. Het is niet alleen aan de moderatoren om hiervoor te zorgen. De moderatoren zijn ook maar gitaar.net leden die voor hun plezier gebruik maken van de gitaar.net site.

Nieuwe features op de site met mogelijke goede invloed:

Wat moderators nu extra kunnen doen, is het samenvoegen en splitsen van discussies. Wanneer halverwege een discussie nu een ander onderwerp wordt aangesneden, kan de moderator beslissen dat dit eigenlijk in een eigen discussie thuishoort en het lostrekken van de oorspronkelijke discussie. Ik hoop dat dit een goede tool zal zijn om sommige van de ontsporende thread in bedwang te houden.

Ook is er nu de mogelijkheid om privéberichten te versturen. Een van de redenen om dit te implementeren is om te kijken of hiermee voorkomen kan worden dat een discussie misbruikt wordt om te chatten. In plaats daarvan kan nu een privébericht worden verstuurd.

Ik hoop dat dit de vragen een beetje beantwoordt. Zoniet, dan hoor ik het graag.

--
Maurice Makaay
Gitaar.net webmaster, Phorum hacker, gitarist
Datum: 11/01/2007 15:33

<i>Ik hoop dat dit de vragen een beetje beantwoordt. Zoniet, dan hoor ik het graag.</i>

Ach Maurice, het is en blijft jouw site en ik begrijp je standpunt ook wel, maar laat ik een voorbeeld geven.

Er is hier al heel veel zin en onzin geschreven over bijv. elementen. Nou zocht ik onlangs een paar elementen voor een zelfbouwstrat. Zoek dan eens op elementen of element.

De threads die dan voorbij komen zijn bijna allemaal gevuld met loze kreten, bijna niet onderbouwd en verzanden vaak in oeverloos geleuter. Dat vind ik dan jammer. Op een site als deze zou je met zo'n zoekaktie snel wat resultaten willen krijgen die je op weg helpen in je keuze en dat is dus absoluut niet het geval.

Nogmaals, er moet ruimte zijn voor humor en geleuter, maar bij bepaalde threads mis ik toch echt een strakke moderatie.

In het begin, toen ik deze site net had ontdekt (en dat is al weer een jaar of wat geleden) had ik toch het idee dat het forum meer waarde had als je info nodig had.

Dat lag aan de bezoekers, gemodereerd werd er toen niet zoveel. De bezoekers van nu gaan wat "losser" om met de onderwerpen. Dat ligt waarschijnlijk aan het soort bezoekers, zonder iemand te kwetsen overigens.

Het is het publiek wat door deze site aangetrokken word en bij andere, meer gemodereerde sites, waarschijnlijk snel afvalt. Is allemaal niet erg, maar ik vind het jammer.

Datum: 11/01/2007 15:45

Omdat ik ook graag wil dat er wel goede informatie te halen is, ben ik begonnen met een encyclopedie en de FAQs in een wiki onder te brengen. De bedoeling is om dat zo objectief en kwalitatief mogelijk uit te breiden met informatie. Een gedeelte zal bestaan uit informatie die binnen het forum verzameld wordt. Daarmee wil ik ook proberen te voorkomen dat steeds weer dezelfde vragen worden gesteld, wat niet meewerkt aan een prettig forum voor de mensen die er al wat langer op zitten.

In je posting hierboven kun je al op een goede manier zien wat dit nieuwe systeem doet. Het woordje "elementen" wordt automatisch gekoppeld aan de encyclopedie, zodat daar al nuttige info gehaald kan worden.

--
Maurice Makaay
Wim swingt als een trein... berichtRe: Huisregels
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 11/01/2007 16:23

Ben het wel met Bert eens: strakke discussie is een must. En natuurlijk maak ik me zelf ook wel een schuldig aan een "foute" reactie. Mea Culpa zeg ik dan maar.

Maar een serieuze discussie dient dat te blijven. En trouwens.... als er hier iemand erg uit de pas loopt, wordt ie/zij wel terecht gewezen door de rest....

Dat WIKI idee zie ik wel zitten. Als het maar de bedoeling is dat we zelf ook kunnen aanvullen? Of de schrijver erop kunnen wijzen dat e.e.a. niet klopt?
Maar dan niet alleen maar voor de technische dingen op gitaargebied graag.
Gepost door: Maurice Makaay
Datum: 11/01/2007 18:50

Ik heb er over nagedacht, maar ik ga de wiki niet openstellen voor het vrij editen van de pagina's. Simpelweg omdat ik regelmatig op het forum zie dat er onjuistheden worden verkondigd als waarheden. Het collaboratieve ideaal van een zichzelf regulerende wiki is mooi, maar ik heb (nog) niet het vertrouwen dat het hier goed genoeg zou werken. Uiteraard is iedereen vrij om nieuwe artikelen bij mij aan te dragen, desnoods in Word-formaat. Ik zal echter de eindredactie hierover voeren. Als er iets niet klopt, kun je een mailtje sturen naar het webmaster adres of een berichtje posten in het "Over gitaar.net" forum.

Quote:
Maar dan niet alleen maar voor de technische dingen op gitaargebied graag.

Waar heb je het nu over? De FAQ of de Encyclopedie? En aan wat voor een onderwerpen zat je dan te denken? Voor mij zijn alle onderwerpen welkom, zolang ze maar steekhoudend zijn voor het gitaargerelateerde karakter van deze site. Maar ik neem dan ook aan dat je het hier niet over bloemschikken hebt? tandpastagrijns

--
Maurice Makaay
Datum: 11/01/2007 21:01

Jammer m.i. want dan gaat het hele WIKI principe en beetje verloren door deze restrictie. Want WIKI(PEDIA) is en blijft vooral bestaan door de aanvullingen en artikelen door de lezer - en daarna auteur - geschreven artikelen. Je bent natuurlijk zélf verantwoordelijk voor je uitlatingen.

Dat ik het hier niet over bloemschikken heb, moge duidelijk zijn. Ik bedoel dingen die met het dagelijks gebruik te maken hebben: elektronica, computer, instellingen van apparatuur, software, alle andere vorm van muziek(maken) etc. etc. Ik bedoel: er is meer op de wereld dan alleen gitaren en aanverwanten.
Gepost door: Zilty
Datum: 12/01/2007 07:48

Ik vermoed dat wanneer het alleen maar over zinnige dingen mag gaan we alle fora kunnen sluiten. alles is al eens gezegd. zoek het maar op. Het leuke van een forum blijft toch dat je via een totale omweg dingen leert waar je anders nooit was opgekomen. Bedoel maar Bert, als je ej informatie over elementen echt van dit stelletje ongeregeld hier moet hebben (pun intended...) tis geen harmony central e zelfs daar hebben ze leuter fora...
Datum: 12/01/2007 08:04

Ik vermoed dat wanneer het alleen maar over zinnige dingen mag gaan we alle fora kunnen sluiten. alles is al eens gezegd. zoek het maar op. Het leuke van een forum blijft toch dat je via een totale omweg dingen leert waar je anders nooit was opgekomen. Bedoel maar Bert, als je ej informatie over elementen echt van dit stelletje ongeregeld hier moet hebben (pun intended...) tis geen harmony central e zelfs daar hebben ze leuter fora...

Tja, lezen blijft moeilijk he.
Het hoeft NIET alleen over zinnige dingen te gaan, alleen threads waar een bepaald onderwerp aan de orde komt bijv. elementen, verzanden nu in loze kreten en geleuter; DAT vind ik jammer.

Alles al gezegd? Dacht ik niet. Dagelijks komen er nieuwe apparaten, nieuwe gitaren, nieuwe . . . . uit. Zienswijzen veranderen, etc. Waarom denk je dat diverse muziekbladen elke maand weer een nieuwe uitgave kunnen brengen?

Dan nog even over die elementen (EN LET OP, DIT IS EEN VOORBEELD) Op de site van elke fabrikant lees je hoe goed zijn of haar elementen zijn. Wat je niet leest is hoe goed ze zijn tov een ander fabrikaat. Dat is info die je van collega gitaristen moet horen, en toevallig lopen er hier zo'n 8000 rond. Dan mag je toch wat verwachten, anders dan geleuter?

Datum: 12/01/2007 09:31

En toevallig hebben die 8000 gitaristen de meest uiteenlopende meningen en ervaringen als het op geluid aan komt.
ik merk heel duidelijk, hoe specifieker je een vraag stelt, hoe beter deze beantwoord wordt en hoe minder klets er omheen ontstaat.
iemand die vraagt: "wat zijn goeie elementen??" krijgt eerst 10 reacties waarin 10 mensen hun voorkeur noemen, een paar mensen vragen naar wat meer info (gitaar, smaak, budget), en als een reactie van de starter uitblijft, dan verzandt vanaf dat punt het inderdaad meestal in offtopic gepraat.
stelt de topicstarter een vraag waarin hij al aangeeft wat hij/zij zoekt voor geluid, wat hij mist, welke apparatuur hij heeft,en draagt hij ook daarna bij aan de discussie dan is het offtopic gepraat enorm veel minder en het advies vaak veel beter.
Je snapt wel waar ik heen wil, het hangt van de topicstarter af:

redelijk voorbeeld van hoe het wél moet: [www.gitaar.net]
de topicstarter stelt een korte maar vrij duidelijke vraag en doet actief mee in het topic met nieuwe vragen/extra informatie.

voorbeeld van hoe (ik vind) dat het niet moet:
[www.gitaar.net]
Iedereen roept zijn voorkeur of wat hij gehoord heeft, de topicstarter reageert niet meer en het topic eindigt offtopic

Over het idee van wikipedia: leuk, maar er zijn hier te weinig mensen die het inhoudelijk echt goed aan kunnen vullen. waarschijnlijk zijn mensen als jeroen, dennis e.a. meer bezig met verkeerde invoeren te verbeteren, en daar wordt niemand vrolijk van.

overigens vind ik ook dat er soms iets eerder in een topic ingegrepen mag worden, het is al gezegd: het splitsen of samenvoegen van topics zou hier een goed hulpmiddel in kunnen zijn.
laten wij met z'n allen kijken hoe e.e.a. zich gaat ontwikkelen de komende weken en er dan, als de storm rond de nieuwe layout een beetje is gaan liggen, het er nog eens over hebben
Gepost door: Jan Browaeys
Datum: 12/01/2007 10:31

Hey, goed nieuw forum.
En, huisregels zijn zeer belangrijk, maar ook niet overdrijven hé, in een zware discussie even off-topic gaan kan soms wel gaan naar een betere discussie.

Ah ja, de administrators kennen hun job hoor, daar ben ik zeker van.

Jan
Datum: 12/01/2007 11:04

lezen is helemaal niet moeilijk Bert. Ik heb gezein dat er van jou in bepaalde fora wel nog geneuzeld mag worden. en dat een beetje geneuzel ook ok is. misschien kan je de BErt's Guide to functional geneuzel schrijven.

VErgelijkingen van produkten vind je op harmony central. Dit ios een forum. er IS een verschil.
Datum: 12/01/2007 15:10

Nou...... als ik alleen op de info op Harmany Central (waar iedereen veren in de reet van zijn eigen apparatuur steekt) kan ik beter niets kopen. Want dan kom ik gegarandeerd met de verkeerde spullen thuis... Is totaal geen maatstaf. Mensen hier, die de dingen echt uitproberen en gefundeerde kritiek geven. Daar heb ik iets aan.

Maar een beetje strakheid in een serieuze discussie? Ja graag!
Datum: 12/01/2007 15:48

de verhouding tussen gefundeerde kritiek en veren in je eigen apparatuur (hehehe) is volgens mij obnegeveer even groot heir als op HC... kom op... lees de opmerkingen... *kuch outrage-laney kuch*
Datum: 12/01/2007 16:14

Tja. Maar om vroeg in te grijpen (zoals Bert wil) en toch weer on-topic te komen een vraag aan bijvoorbeeld Bert en Joris:

Waar begint de grens van 'strak'modereren en waar eindigt het? Kortom: wanneer is iets nog functioneel? Ik hecht meer aan 1 mening van DML, Jeroen of Joris die misschien voor 3/4 off topic is dan aan 35 volledige on-topic meningen van beginners die ook hun eerste krantenwijkcentjes aan een starterspakket hebben uitgegeven.
Datum: 12/01/2007 16:47

Maar je vergeet voor het gemak even dat, voor wij, de oude stompen en on-me-te-lijk wijs beschaamd zijnde gitaristen, ook ooit begonnen zijn. Al dan niet met een krantenwijk-starterspakket....

"Veel vragen is beter dan denken de wijsheid in pacht te hebben..."

"Gitaren zijn net vrouwen: ze hebben vaak verschillende stemmingen."
Datum: 12/01/2007 17:38

Point taken. Misschien moeten wij, mods, even de broekriem aanhalen, even weer streng zijn. Paar jaar geleden hebben we dat ook gedaan, in combinatie met een opschoonactie. Dat heeft toen behoorlijk geholpen. Wellicht dat die tijd weer is aangebroken.
Datum: 12/01/2007 18:01

Quote:
dml
Point taken. Misschien moeten wij, mods, even de broekriem aanhalen, even weer streng zijn.

Dat zou van mij best eens mogen. Ik heb zelf geen probleem met het off-topic "geleuter", maar wellicht is het een goed idee om weer eens het goede voorbeeld te geven en de fora-bezoekers beter op de regels te wijzen. Ik weet zeker dat een groot deel de huisregels nog nooit gelezen heeft...
Datum: 12/01/2007 18:09

Wim, ik had het niet over de vragen die mensen stellen, maar over de antwoorden.

En misschien heeft Dennis gelijk.
Datum: 16/01/2007 09:40

hahaha, ja dat weet ik nog. Daar komt de web-polizei opmerking vandaan. Modden is net zo zinloos als het geleuter dat je probeerd te bestrijden. Dit is een site over gitaren, en zal dus per defintie onzin aantrekken (gitaarspelen was volgens mij toch in eerste instantie een leuke aangelegenheid, ik word altijd een beetje lacherig als mensen er zo serieus over gaan doen, heeft niemand anders dat?). Voor serieuze dingen is er vast ergens een filosofie forum ofzo.
Of maak een post quotum; 'u heeft vandaag nog 3 posts'

blij

Of, zoals ze op gitaarnet zeggen; if you mod me down, i will only grow stronger... knipoog
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 16/01/2007 10:01

Beter 10 keer te laat dan 1 keer te vroeg ingegrepen.

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Wantijpop 2013 berichtRe: Huisregels
Gepost door: Jeroen
Datum: 16/01/2007 10:22

Quote:
weenie
if you mod me down, i will only grow stronger... knipoog

It only takes one mouseclick

knipoog

Eve's Fall - female fronted metal
Datum: 16/01/2007 12:57

yep, daarom heb ik nu ook zo'n grote...
Datum: 19/01/2007 17:54

Dat alles al gezegd is, lijkt me niet waar.
Zie bv een topic over nieuwe versterkers die net tijdens NAMM geintroduceerd zijn... of de nieuwe Spider III etc.

Zolang er nieuwe apparatuur komt, blijven er nieuwe vragen komen.

Het feit dat dezelfde vragen steeds opnieuw bovenkomen is eerder een indicatie dat we inderdaad strakkere moderatie nodig hebben, omdat er blijkbaar via de zoekfunctie te weinig bruikbare info tussen de onzin door naar boven komt.

Ik vind het persoonlijk ook geen probleem om iemand door te verwijzen naar een thread waar hij wat aan heeft, als hij hem niet kan vinden, maar ik toevallig wel, omdat ik de thread eerder heb gezien, en daarom weet waar ik ongeveer op moet zoeken.
Pagina's: 1 2 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 2

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen